Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

Dorian Ertymexx skrev 2010-03-15 19:09:31 följande:
    Nu är jag inte lärare längre, och jag behövde aldrig ha lektioner i sex och samlevnad, men jag skulle vara mycket noga med att förklara varför just kondomer är alfa och omega när det kommer till preventivmedel - oavsett vad hon har för skydd i övrigt.Skolan har ett stort ansvar där, utan tvekan. Tyvärr finns det få lärare som är utbildade i sexologi, och många lektioner blir mer en trist lektion i hur man ser ut i genomskärning än något annat. Det behövs mer tid, resurser och bättre utbildade lärare för det området.
    ja tror du också man skulle minska antalet tonårsaborter om sexualundervsingen var bättre? det tror jag.

Det enda jag minns från klass 7 var en gurka och en kondom. inget alls mer.

kanske unde sexualkunskap ingå i biologi eller naturkunskap?

Sedan borde p-piller vara gratis för ungdomar under 20 år-eller är de redan det?

Bra också din kommentar ang kondom oavsett var flickan säger-killarna ska ju skydda sig mot könsjukdomar också och om inte tjejerna tänker på det så får killen göra det.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-15 21:22:08 följande:
    Du projicerade en personlighet på något som saknade en sådan. Rent kliniskt sett. Att det sedan visade sig överensstämma med hur ditt barn var kan bero på ett antal olika faktorer. T.ex. att man flitigt redigerar sina minnen för att passa in dessa i nya verkligheter. Jag säger inte att det är dåligt att anknyta tidigt, men det handlar inte om fostret som person utan om just förväntningar och förhoppningar hos den gravida. Jag har aldrig och kommer aldrig att befinna mig i den situation du var i, vi är två helt olika personer och varje graviditet är unik. Ej heller menar jag att förminska dina känslor. Däremot försöker jag se kliniskt på det hela.
     Varför skulle inte ett foster i v 24 kunna ha en personlighet? De föds ju ibland i v 24.Och då tycker jag man kan se de har en personlighet...(de jag träffat som är prematura).

Just min son fick många kommentarer på BB av personalen just för sin utstrålning och personlighet-det tror jag inte de bara slängde ur sig...varför skulle de fjäska för mig? Han föddes i och för sig i normal tid, men ändå.

Han är nu 2 år och får fort de kommentarerna från olika håll, dagis osv att han har en utstrålning osv...

Klart det är möjligt jag kände det även då han låg i magen. Jag har sparat dessa känslor på sms till hans pappa så det är ingen efterkonstruktion, jag kände så då.

Jag har en väninna som är läkare men som är lite synsk av sig säger hon. Hon var med på min förlossning och sade "din son är en gammal en".Med det menade hon han hade levt förr och självavandrat. Sådant tror inte jag på, men jag förstod vad hon menade-definitivt...jag känner mer han har en stark personlighet.

Tror du inte heller på subtila signaler människor emellan och på inution? sådant som inte kan mätas?
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-15 21:22:08 följande:
    Du projicerade en personlighet på något som saknade en sådan. Rent kliniskt sett. Att det sedan visade sig överensstämma med hur ditt barn var kan bero på ett antal olika faktorer. T.ex. att man flitigt redigerar sina minnen för att passa in dessa i nya verkligheter. Jag säger inte att det är dåligt att anknyta tidigt, men det handlar inte om fostret som person utan om just förväntningar och förhoppningar hos den gravida. Jag har aldrig och kommer aldrig att befinna mig i den situation du var i, vi är två helt olika personer och varje graviditet är unik. Ej heller menar jag att förminska dina känslor. Däremot försöker jag se kliniskt på det hela.
    om du svänger dig med psykologiska termer som projektion och analyserar min upplevelse så förstår jag inte vad som var fel i att jag ansåg du förträngde känslor inför dina embryon/foster som du aborterade?

exakt samma sak. fast jag förmedlade en postiv känsla för mitt foster och du förmedlade likgiltighet eller negativa käsnlor inför dina foster....
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-15 21:41:27 följande:
    Därför att deras medvetande inte vaknat. Utan medvetande ingen personlighet. Om dom föds vaknar medvetandet, det gör det inte om moderkakan fortsätter att påverka via signalsubstanser. Jag ifrågasätter inte ditt barns personlighet eller utstrålning. Däremot att foster skulle ha dessa. Självklart tror även jag på saker som inte går att bevisa, men det är inget som jag låter spela in. Det är tro och inte vetande. Vi vet att foster inte uppnår hjärnaktivitet som indikerar medvetande, alltså kan dessa heller inte utveckla någon personlighet.
    du har tyvärr fel- barnet i magen har visst ett medvetande i slutet av graviditeten. de registerar ljus-lyser du med en ficklampa på magen så vänder de bort ansiktet från ljuskällan-jag har testat.

Samma sak med beröring-det går att buffa på barnet och de svarar med en spark.-en typ av kommunikation.

Spelar man en viss typ av musik regelbundet känner barnet igen den sedan efter förlossningen.

Ett nyfött barn känner igen sin mammas röst.

Hur skulle alt detta vara möjlgt om inte fostret hade ett medvetande???

Jag har testat samtliga punkter ovan- de stämmer.

Vid tex utraljud så vänder sig barnet ofta bort också pga att de känner ett visst obehag.

Det stämmer inte alls att barnet först för ett medvetande då det fötts och att det skulle bero på att vissa signalsubstaner inte längre kommer från moderkakan.

du får gärna ge en refen på dina påståenden.

Jag har fött barn och vet detta ovan har skett under pågående graviditet. Det är ingen efterkonstruktion.
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-15 22:58:07 följande:
    Reagera på stimuli är inte detsamma som att uppvisa ett medvetande. Växter gör detsamma. Dom vänder sig mot ljuset, dom reagerar på beröring. Detta indikerar inte medvetande. Läs gärna mitt tidigare inlägg om minnet. Det förklarar en del om hur foster kan ha minnen utan medvetande. Jag kan försöka hitta källor på minnesforskningen men det kan bli knivigt med tanke på hur många olika referenser jag har bakom det jag pratar om. Källa på att foster är sederade: www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_735771....
    pubmed.com är annars en bra källa-så sök du där lite och återge några bra källor.
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-15 22:58:07 följande:
    Reagera på stimuli är inte detsamma som att uppvisa ett medvetande. Växter gör detsamma. Dom vänder sig mot ljuset, dom reagerar på beröring. Detta indikerar inte medvetande. Läs gärna mitt tidigare inlägg om minnet. Det förklarar en del om hur foster kan ha minnen utan medvetande. Jag kan försöka hitta källor på minnesforskningen men det kan bli knivigt med tanke på hur många olika referenser jag har bakom det jag pratar om. Källa på att foster är sederade: www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_735771....
    jo men det där en EN läkares åsikt. det är inte en forskningsrapport...du får ge mig vetenskapligt underlag som inte står som en debattartikel i en dagstidning...

Då är pubmed.com bra..

det är ju så att även expertisen kan ha olika åsikter...som tex docent Seidahl som då inte sintämmer med Professor Lagerkrantz..båda är lika bildade inom samma område-men har olika uppfattningar.

Det är vanligt förekommande att professorer kan tycka olika...
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-15 23:44:26 följande:
    Ser inte riktigt vitsen med att leta information i ett stängt bibliotek som tar betalt för att man ska kunna läsa informationen. Men du får gärna läsa där om du känner att det är värt dina pengar. Sen ser jag inte heller varför jag ska presentera referenser som om detta vore högskolan... Jag försöker inte avlägga någon slags examen. Jag lägger fram den information jag har tillgänglig, som jag utgår ifrån. Räcker inte det? Tomas Seidal. En känd abortmotståndare som aktivt arbetar för en begränsning i aborträtten?  www.dn.se/nyheter/sverige/ovanligt-att-ta-bor...  www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jatilllivet/i... lite smakprov av mannens resonerande. Han argumenterar för att tvinga kvinnor att välja andra alternativ än abort genom en begränsad lagstiftning. Det är uppenbart att han inte anser kvinnor kapabla att fatta beslut om den egna kroppen. Huruvida han har samma expertis som Lagercrantz är inte ens relevant om han inte använder denna utan att blanda in sin personliga moral i frågan. Vilket han alltså har stora problem med.
    pubmed är inte stängt...det finns masso av gratis artiklar där.

jag har tillgång till istort sett alla i och för sig pga mitt arbete-så jag behöver inte betala.
  • HäxanSurtant3
    Cinza skrev 2010-03-15 23:46:29 följande:
     Det är särskilt troligt att Hugo Lagerkrantz tagit sina påståenden ur luften alltså finns det med största sannorlikhet forskningsrapporter som styrker hans påståenden. Jag ser inte nyttan med att sitta och leta upp dem faktiskt. Att en styrelseledarmot i Ja till livet inte håller med honom är knappast förvånande...
    det håller jag med om..jag visste inte docent seidahl var ja-till.livet-fanatiker....hittade bara en artikel med honm och läste den.

Men ja-till-livet är ju helt ute och cyklar...totalt fanatiska, iallafall i USA.
  • HäxanSurtant3
    Cinza skrev 2010-03-15 23:46:29 följande:
     Det är särskilt troligt att Hugo Lagerkrantz tagit sina påståenden ur luften alltså finns det med största sannorlikhet forskningsrapporter som styrker hans påståenden. Jag ser inte nyttan med att sitta och leta upp dem faktiskt. Att en styrelseledarmot i Ja till livet inte håller med honom är knappast förvånande...
    men lagerkrantz vill ju utöka borträtten ända fram till födseln? usch- det låter inte speciellt tilltalande!

ingen av dessa herrar har det bästa synsättet tycker jag....då är rådande lag bättre än dessa två herrars separata åsikter.
  • HäxanSurtant3
    Cinza skrev 2010-03-16 00:05:15 följande:
    Jag tycker egentligen att dessa diskussioner är ganska sorgliga. Om jag fick önska så skulle det mest tillfredställande vara att det inte behövdes några aborter alls. Att alla befrukningar var önskade och ledde till friska välmående barn.... Men så ser inte verkligheten ut och kommer aldrig att göra. Därför måste jag bortse från mina egna personliga känslor i ämnet och min egna barnlängtan för den har ingenting med andras oönskade graviditeter eller missbildade/sjuka foster att göra. Jag har förtroende för att det etiska rådet fattar riktiga beslut och att nuvarande abortlagstiftning vilar på vetenskapliga grunder.
    klokt skrivet men abort-frågor vållar just många känslor och de flesta utgår från sina personliga erfarenheter. Dvs de som själva aborterar tenderar till att söka upp info som rättfärdigar deras beslut vetenskaligt medan de som inte gjort ngn abort 8som jag själv) ifrågasätter etiken och det korrekta i dessa argument som de fraför som underlag...

Det är sant-det är ju upp til var och en och det finns en lag.

Men den kan ju också få diskuteras...
  • HäxanSurtant3
    Cinza skrev 2010-03-16 00:11:04 följande:
    "men lagerkrantz vill ju utöka borträtten ända fram till födseln? usch- det låter inte speciellt tilltalande!"Vill han verkligen det? Jag tolkar det som att han tycker att det är före v. 23 som skall vara gränsen är bra, men jag kanske har missat något? "Däremot är det möjligt att abortera foster med kromosomförändringar, liksom friska foster, före den 23:e graviditetsveckan (nuvarande abortgräns i Sverige), innan det mänskliga medvetandet uppkommit.Jag instämmer med Nils-Erik Sandberg (Brännpunkt 28/12) att kvinnan då bör bestämma eftersom fostret ännu inte fått ett eget människovärde före vecka 23."
    jag tyckte det stod så i ngn artikel.men nu är jag trött och det är läggdags så jag kan ha läst fel.
  • HäxanSurtant3
    Cinza skrev 2010-03-16 00:18:34 följande:
    Jag tror att Ja till livet vill få det till att han förespråkar det, men i det material jag läst är det före v. 23 som i nuvarande lagstiftning.
    ja så kanske det var..är trött som sagt.Godnatt!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!