Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

    Varför får barn konstiga namn?

    Hellre ett udda/konstigt namn än ett namn som "stavats till" för att bli lite coolare!


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Liba skrev 2010-03-11 08:41:41 följande:
    Jag tycker att alla ska tänka till innan de ger sina barn "Ovanliga namn" " Påhittade namn" " Unika namn" "Egenstavade namn". Det är astaskigt att namnge sin unge till Chanel, Tussilago, Fina, Änglalik, Q, Pripps , Pippi etc Vem fan vill heta det i vuxen ålder?! Mina barn har inte de vanligaste namnen, men de kommer att kunna presentera sig när de ska söka jobb i vartfall ; )
    Fast det kommer ju att finnas många i kommande generation som kommer att ha lite udda namn, så det kommer nog inte vara ett problem när den dagen kommer att de ska ut och söka jobb.

    Jag håller dock med dig om att man inte behöver gå till överdrift i sitt udda namnval.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia

    När vi försökte komma på fler namn till dottern (Yrsa) så satt vi och bara skojade lite i köket och kom på att man borde kunna heta lillasyster om man kan heta lillebror.

    Men det blev ju lite trist med att hera bara Lillasyster Yrsa. Sen fortsatte det och vi kom på att Bara Lillasyster Yrsa lät lite skoj. Bara fanns redan som namn det också så då behövde vi ju inte fundera mer.

    Jättemånga tycker att det låter konstigt och har undrat hur skatteverket kunnat få igenom det. Men alla hennes namn var ju redan godkända namn så det var ju inga problem alls.


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 11:29:38 följande:
    Förlåt, men jag har hört dig berätta det förut, och jag tycker faktiskt att det är taskigt mot barnet. Är hon alltså "Bara lillasyster Yrsa" för er alltså? Det låter väldigt nedlåtande, för min smak. Men ni fick det godkänt så...
    Bara betyder ros på japanska. Det är ofta det som folk reagerar på mest, hade vi låtet det stanna vid Lillasyster Yrsa hade det inte blivit lika mycket liv om det. Vi tyckte själva att det var en rätt söt namnkombination och hade ju givetvis inte gett henne en namnkombination vi upplevt som nedlåtande

    Och jag har fått försvara det förut. Hon ÄR inte...Hon HETER. Annars skulle man ju i nuläget kunna klanka ner på alla som döper sina döttrar till Emma att anse att de ser sina barn som fåtöljer

    Visste du förresten att många av våra vanliga namn har rentav hiskeliga betydelser på andra språk...
    Ann betyder väl bajs har jag för mig, Neo betyder kista eller födelsemärke, Fanny betyder stjärt, Annika har något med knulla att göra, det svenska uttalet på Simon låter rätt likt det engelska ordet för sperma, Peder betyder bög och listan kan göras myclet mycket längre om man bara tar sig tid att googla lite.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:08:01 följande:
    Det är betydelse OCH kombinationen i ert barns namn som framkallar mina känslor. Internationellt kan saker betyda olika, ja, det bevisar ni ju själva när ni tar ett japanskt ord och gör det till ett svenskt namn. Ni vet ju själva att Bara är "bara", dvs. "enbart, endast". Lillasyster Bara Yrsa hade ju fungerat också, men nu valde ni en följd som ger en viss betydelse, dvs. "du är bara lillasyster Yrsa". Take it or leave it.
    Inte "du är"...du heter.

    Det är jättestor skillnad.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:13:51 följande:
    Namn har stor betydelse för sin identitet. faktum är att din person kopplas starkt samman till ditt namn. När folk säger Josefine, tänker de ögonblickligen på dig. Du kanske inte har förstått det, men namnet är väldigt starkt förknippad med ens person.
    När du berättar för någon vad ditt barn heter, säger du då hela namnet?

    Vi använder oss oftast bara av tilltalsnamnet, vilket i dotterns fall är Yrsa. Det är ju bara om det blir diskussioner kring alla namn som det isåfall skulle bli så.
    Det finns ju inget som säger att Sixten, Anna eller Robin är mer nöjda med sina namn heller.
    Skulle jag själv presentera mig med hela mitt namn skulle det låta som att jag gick runt och kallade mig själv elak Men det såg riktigt roligt ut på namnlappen.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:13:51 följande:
    Namn har stor betydelse för sin identitet. faktum är att din person kopplas starkt samman till ditt namn. När folk säger Josefine, tänker de ögonblickligen på dig. Du kanske inte har förstått det, men namnet är väldigt starkt förknippad med ens person.
    Med ens person ja, men ett namn lägger inte grunden för ens personlighet.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Lina och Elsa skrev 2010-03-11 12:33:23 följande:
    Och jag tror att jag hade varit annorlunda om jag hetat Beatrice eller Isabelle istället för Lina. Jag tror också jag varit annorlunda om jag hetat Boel eller Nanna. Inte en helt annan människa naturligtvis, men andra saker hade hänt mig, andra människor hade kanske "dragits till mig", jag kanske hade passat in i andra sammanhang osv, och det hade format mig till en annorlunda person än vad jag är idag.
    Jag tror inte alls att det hänger ihop så.
    Jag är den jag är p.g.a. den uppfostran jag fått och de val jag gjort. Namnet må ha en viss betydelse, men inte så stor.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:45:24 följande:
    Jo. Kan göra, när du presenterar din nyfödde med ett namn kommer alla bemöta det utifrån det namnet; tillsammans med faktorer såsom klädsel för dagen, humör, likhet med någon person eller mamman som håller barnet.
    Och vi presenterar henne som Yrsa...eftersom det är hennes tilltalsnamn.
    Vill folk veta vad hon heter mer så svarar vi, sen när hon blir större får hon själv välja om hon vill presentera sig med hela namnet eller hålla sig till tilltalsnamnet, vilket de flesta faktiskt redan gör.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:54:55 följande:
    Instämmer! Heter man Queenie kommer man alltid vara van vid att få frågor, bemöta andras undrande ansikten, helt enkelt formas utifrån andras bemötande. Berättar man att man heter Anna och det inte ger några större känslor för mottagaren får man en helt annan utgångspunkt; man får kanske kämpa lite mer för att utmärka sig. Liksom att en tjej vid namn Sanna med vänner som Sofie och Emma, lättare kan komma in i det gänget, än en tjej vid namn Ulla-Britt. Det påverkar en mer än vad man tror, hur mycket Pormorcheicha än protesterar.
    Men då handlar det ju om fördomar och ytlighet.
    Sånt som ska förebyggas!

    Ett namn är ett namn, ingen titel!
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia

    Någonstans måste man även kunna skilja på hela namnet och tilltalsnamnet i diskussionen.
    Tycker jag iaf.
    Och det är väl främst tilltalsnamnet som är av intresse här egentligen.

    Jag vill dock minnas någon som döpt sin son till Teo Traktor och något mer...Det tyckte jag var lite coolt


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Makka Pakka skrev 2010-03-11 13:35:01 följande:
    Det är många som höjer lite på ögonbrynet när de får veta vad sonen heter. Grannen t.o.m sa "Jaha, ja.. ett sånt påhittat supermodernt namn!" blev lite paff men borde ha gett lite svar på tal. Vi valde ett namn som härstammar från vårt land, det är även ett släktnamn på makens sida.. men är lätt att uttala för en vanlig svensk. Vi ser inte direkt utländska ut så för de som inte vet så kan vi lika gärna vara födda i Sverige så det är lite det som förvirrar... Däremot jag själv heter nåt så "modernt" som Anita och tänk er en 16-åring som heter så när INGEN annan heter så under typ 40! Kan säga att jag blev sååå retad för mitt namn.. som även klingar fint till f**ta
    nu blev jag nyfiken! Vad heter han? Och jag anar vad du heter. Jag gick i skolan med en tjej som hette det

    Själv döptes jag till Lisa, bytte till något annat när jag fyllde 18 p.g.a. 9 års "rimstuga"...Inte för att jag ogillar namnet, men jag fick det för förstört för att kunna vara stolt över det.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Ljugmigunderbar skrev 2010-03-11 18:58:55 följande:
    Visste du förresten att många av våra vanliga namn har rentav hiskeliga betydelser på andra språk...Ann betyder väl bajs har jag för mig, Neo betyder kista eller födelsemärke, Fanny betyder stjärt, Annika har något med knulla att göra, det svenska uttalet på Simon låter rätt likt det engelska ordet för sperma, Peder betyder bög och listan kan göras myclet mycket längre om man bara tar sig tid att googla lite. NEO betyder NY inte kista eller födelsedagsmärke?! Annika betyder ungefär "lilla Anna". Fanny betyder ungefär  "fransk flicka." Ann, ett kvinnonamn som är en engelsk form av det ursprungligen hebreiska namnet Anna, egentligen Channa som betyder nåd. Hur bra koll har du egentligen Pormoicheia  ??
    På andra språk...

    www.familjeliv.se/Forum-5-123/m43146486.html
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Michisen skrev 2010-03-11 19:25:16 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar, alla i världen talar väl svenska och enbart svenska? Asså, vissa människor...
    Ja just det ja
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Movie Freak skrev 2010-03-12 11:51:14 följande:
    nej av alla riktiga namn som finns i så mång olika former så är det inget annat en att man måste vara udda o stå ut som gör att man väljer månstråle eller äpple eller ninja till sina barn. men det är mkt mkt enklare o det förstår jag att sitta o slänga ur sig ord som trångsynt en att inse att det faktiskt är så. det du inte ser är att jag lägger ingen värdering i att man vill vara udda men faktum är väljer man ett sådant namn TS säger så vill man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas osv
    Men alla gör det ju, eller ja, tillräckligt mågna iaf. Så det är ju inte udda att välja ett udda namn. Det är snarare rätt vanligt idag.
    Så frågan är ju vilka som egentligen vill stiicka ut, de som väljer udda och moderna namn (som de flesta) eller de som väljer gamla "vanliga" namn som Maria, Sara, Leif, Urban o.s.v.

    Sen förstår jag inte riktigt vad som skulle vara så farligt med att synas.
    Men det är väl jantelagsSverige som ligger till grund för det kan jag tänka mig.

    Visst skulle det vara enkelt att ha 1000 namn av vardera "känstillhörighet" samt några könsneutrala namn att välja mellan och sen förbjuda alla andra påhitt för att itne riskera att barnen mobbas. Men är det då inte bättre att vi, som föräldrar, tar ansvar för att lära våra barn skillnaden mellan rätt och fel istället?
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia

    Jag har lite svårt att veta var på skalan jag ska stå mellan "normal" och "wt".
    Barnen heter Axel och Yrsa, så tilltalsnamnen är det ju inget udda med i den bemärkelsen. Sen har de ju däremot fått lite "egna" andranamn, men andranamnen är ju inte märkbara så frågan är om de egentligen ska räknas när man pratar om vilka namn man gett barnen.


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia

    Jag gick i skolan med en tjej som hette Anahi. Konstigt tyckte jag då, men det var ju inte så konstigt då alla andra i skolan hade vanliga namn som Lisa, Sara, Emma, Anna, Peter, Lars, Christer o.s.v. Den enda vi hade i skolan osom hade stuckit ut tidigare (namnmässigt) var Georg.

    Idag tycker jag att Anahi är ett jättefint namn, och även om många namn kan verka lite konstiga idag så tror jag inte att de nya generationerna eller kommande generationer kommer att lyfta på ögonbrynen på samma vis som vi i äldre generationer gjort/gör.
    Det blir ju allt vanligare med annorlunda namn, delvis p.g.a. influenser från andra länder.


    Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?