• REXX

utsparkad från kommunen

Har jobbat som vik innom kommunen i ett år och åtta månader. Jag misstänker nu att de kommer att avsluta mitt vik rätt så snart eftersom jag närmar mig 2 års gränsen med stormsteg och då måste de ge mig en fast anställning vilket jag vet att de inte kommer att vilja göra eftersom de vill spara pengar. Är det någon som varit med om det här? vad kan man göra? jag har ingen aning om vad jag ska göra om jag blir arbetslös och nyss har köpt hus.

• Svar på tråden utsparkad från kommunen
  • Anatha
    Lilla Jag skrev 2010-03-10 22:28:58 följande:
    Är du medlem i facket??? Ibland hjälper det att bara bli medlem där...
    Ett billigare sätt är att själv läsa på och kräva det man har rätt till.
  • Eleni

Du har alltså ett vikariat? Du har rätt att veta hur många lasdagar du har samlat ihop(antal dagar inom en och samma femårsperiod) som du jobbat inom den kommunen. Du går då före alla andra som har färre dagar än dig för att få dom jobben som finns att tillgå(i hela kommunen). Så att sparka ut dig för att ta någon annan är INTE lagligt. Dom kan alltså inte bli av med dig för att slippa anställa dig, då måste dom ju skära ned på personal och inte ha någon alls där i så fall. Om det krävs en speciell utbildning för att klara jobbet går dom personerna givetvis före, men är det ett jobb du klarar utan utbildning väger LAS tyngre. det bästa är om du är medlem i Kommunal så du har lite i ryggen, då kan du fråga dem vad du har rätt till. Din löneassistent ska kunna tala om hur många lasdagar du har.

• Queenie70
    Anatha skrev 2010-03-10 22:25:02 följande:
    OkHär finns lagen för den som vill lusläsa: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTMVikariet övergår i alla fall till tillsvidareanställning efter två år enligt LAS.
    Ja det är jag nog med på, men sen får man inte avsluta vikariat hur som helst och sen tillsätta ytterligare en vikarie på samma jobb hur somhelst heller.
  • memlan

Men om man är timvikarie inom tex komunal förskola/skola kan handlar det ju ofta om strödagar eller enstaka terminer och då kan de ju välja att ta in någon annan. Oftast kommer det ju hela tiden nya personer som vill vikariera och om någon av dem får in en fot så ringer man kanske hellre till den som är ny än den som blir lasad om man ringer in den.
    Fult? JAAA! Men så gör många kommuner.

• Anonym

En bekants syster är med om just detta. Hon har vikarierat på förskolor här i kommunen så mycket att de numera inte tar in henne för då blir hon lasad och kommunen här måste spara. Det är fruktansvärt att de får beté sig så men efter vad jag hört av hennes bror är det tyvärr lagligt. Han är ingen jurist eller liknande men heller ingen som skulle godta en sådan här sak och bara vara tyst utan att kolla upp det åt sin syster om det behövs.

Jag är själv föremål för samma sak, har nyligen fått löfte om lönebidragsanställning men när Arbetsförmedlingen först erbjöd kommunen en sådan som skulle göra mig lasad sa kommunen nej så nu har de hittat en där jag inte blir lasad, i vilket fall som helst skulle Arbetsförmedlingen betalat hela min lön men det hjälpte tydligen inte. Ska tillägga att det finns olika lönebidragsanställningar för den som tycker detta verkar snurrigt, först var det en trygghetsanställning som var tanken men det slutade med något annat, vet inte vad den kallas då pappren inte är påskrivna ännu.

• MickeN1973
    REXX skrev 2010-03-10 21:45:29 följande:
    De lovade mig arbete med nu känns det som om de inte tänker hålla detta löfte. De har inte sagt något men jag känner bara på mig det och jag har träffat flera som haft "mitt jobb" tidigare men sen enligt personalen blivit bortglömda. Jag var kanske naiv när jag tackade ja till detta arbete men jag trodde inte att man kunde bli så utnyttjad i sverige.
    Dom lovar dig jobb, av den anledningen att du inte ska söka annat.

Och när du närmar dig inlasning,  ja då är det tack och adjö.
  • REXX
    MickeN1973 skrev 2010-03-11 03:39:27 följande:
    Dom lovar dig jobb, av den anledningen att du inte ska söka annat.Och när du närmar dig inlasning,  ja då är det tack och adjö.
    ja visst är det så..suck. Det är alltså sånt här man får räkna med om man ska jobba inom kommunen.
  • maximum

Har varit i samma sits som du. Blev av med mitt vik och gick arbetslös i 2 månader. Sökte alla möjliga jobb även i kommunen och en dag ringde det en tant från kommunen och sa att hon var tvungen att erbjuda mig jobbet jag sökt då jag hade flest lasdagar av alla sökande.
    Så det finns ju hopp om att du har företräde till en tjänst om du söker.
    Eller skriv upp dig som tim vik på andra platser i kommunen så finns ju chansen atrt dom missar hur många lasdagar du har. Har hänt mitt arbetslag, vi råkade anställa en genom las för personen hade jobbat på dagis tidigare och hade jätte många dagar

• Anatha
    REXX skrev 2010-03-11 08:28:07 följande:
    ja visst är det så..suck. Det är alltså sånt här man får räkna med om man ska jobba inom kommunen.
    Ja tyvärr så förstör LAS för alla som står utanför och inte har ett fast jobb med x antal år bakom sig. Jag förstår inte varför vi inte gör om gör rätt och skyddar de svagaste på arbetsmarknaden.
  • Anatha
    MickeN1973 skrev 2010-03-11 11:48:40 följande:
    Vad förlorar kommunen på att fastanställa? 
    Flexibiliteten tror jag de kan väl inte behandla en fast anställd på samma sätt som en timvikarie. Vet inte om kommunen har så man privata företag har ofta headcount som de vill hålla lågt på grund av vinstrapporter per anställd m.m. Kommunen kanske har något likande?
  • Ungmamma83
    MickeN1973 skrev 2010-03-11 03:39:27 följande:
    Dom lovar dig jobb, av den anledningen att du inte ska söka annat. Och när du närmar dig inlasning,  ja då är det tack och adjö.
    Klart som fan hon kan söka annat även om de lovat henne jobb.
  • tii

Jag har varit med om det, jag fick gå ca 2 veckor innan jag skulle bli lasad. Dock hade jag vetat om att jag inte skulle få fortsätta två månader innan.

• tii
    tii skrev 2010-03-11 13:37:10 följande:
    Jag har varit med om det, jag fick gå ca 2 veckor innan jag skulle bli lasad. Dock hade jag vetat om att jag inte skulle få fortsätta två månader innan.
    Kan tillägga att jag hade ett vik på 80% som jag gått på i 1,5 år. Innan dess hade jag varit timvikarie i ca 2 år. Var med i facket.
    Jag fick ändå gå, och en annan person fick det viket som jag gått på.
  • MickeN1973
    Ungmamma83 skrev 2010-03-11 13:24:34 följande:
    Klart som fan hon kan söka annat även om de lovat henne jobb.
    förvisso,  man är man dum och godtrogen då kanske man fokuserar på sitt jobb
  • REXX
    tii skrev 2010-03-11 13:44:37 följande:
    Kan tillägga att jag hade ett vik på 80% som jag gått på i 1,5 år. Innan dess hade jag varit timvikarie i ca 2 år. Var med i facket.Jag fick ändå gå, och en annan person fick det viket som jag gått på.
    men fanns det ingen facklig företrädare på ditt jobb? kan inte de göra något eller bryr sig inte facket om sådana här frågor? om det är så så vet jag inte varför man ska betala till facket om de ändå inter tänker hjälpa till. Vad gjorde du sen? hoppas du fortfarande på kommunen eller hittade du på något annat?
  • Ungmamma83
    MickeN1973 skrev 2010-03-11 14:25:05 följande:
    förvisso,  man är man dum och godtrogen då kanske man fokuserar på sitt jobb
    fast då får man ju skylla sig själv...
  • Anonym (Frågar)

Hoppar in med en fråga om det är okej. Har jobbat som timmis i kommunen sen september 09. Fick i januari en visstidsanställning till juni. Nu har de en ledig fast tjänst ute , har jag någon för tur till den ? Är med i facket.

• Ungmamma83
    Anonym (Frågar) skrev 2010-03-11 21:36:56 följande:
    Hoppar in med en fråga om det är okej. Har jobbat som timmis i kommunen sen september 09. Fick i januari en visstidsanställning till juni. Nu har de en ledig fast tjänst ute , har jag någon för tur till den ? Är med i facket.
    om du inte blit inlasad har du inte förtur.
  • tii
    REXX skrev 2010-03-11 21:27:37 följande:
    men fanns det ingen facklig företrädare på ditt jobb? kan inte de göra något eller bryr sig inte facket om sådana här frågor? om det är så så vet jag inte varför man ska betala till facket om de ändå inter tänker hjälpa till. Vad gjorde du sen? hoppas du fortfarande på kommunen eller hittade du på något annat?
    Vi hade två fackliga på min arbetsplats, och enligt dom så fanns inget att göra. Jag hade ju ingen utbildning heller, så jag vet inte om det var pga det? Jag slutade där sista december 06, så det är ett tag sen. Nu har jag en fast anställning på 33 timmar i veckan inom handels.
Svar på tråden utsparkad från kommunen