• Ohana 84

agnus castus, munkpeppar

Bambusa skrev 2010-09-07 01:04:02 följande:
    funderar på att pröva med mina droppar igen (fick sån huvudvärk sist och slutade efter några dagar, smakar ju apa med.. men hur tar ni dom,rätt i munnen eller i vatten?? varm eller kallt isf??

äter provera nu för mensen krånglar,spottings som inte leder nån vart, så ja lessna å tog fram en karta.. men när bör ja börja med ac då? första dagen på mens eller innan? tagit 5av 10 tabletter nu, brukar ta ca 1v innan de kommer nå, men spottings idag så man vet ju alddrig, vissa får ju innan dom ätit alla 10.. även om de inte hänt mig förr.. va ju länge sen sist iofs..
    Det står ju att man ska ta dropparna med varmt vatten, så det är vad jag gjort! Och vande mej snabbt vid smaken!

Hade jag varit du hade jag tagit när mensen kom, jag tror att det är bäst att börja i början av en cykel och inte mitt i som vissa andra.. men det är väl en smaksak!
  • Ohana 84
    Bambusa skrev 2010-09-07 12:54:35 följande:
    okej, har svårt för varmt vatten, men får offra mig..   hur många gånger om dan, och hur många droppar då? när dom tagit slut blir de tabletter, så mkt smidigare!
    20 droppar 3 ggr om dagen.. om jag visste jag inte skulle ha möjlighet att ta på dagen tog ja 30 droppar morgon och kväll!
    Men det står väl på flaskan ? =)
  • Ohana 84
    Bambusa skrev 2010-09-07 19:21:08 följande:
    ja upp till 3gånger om dan står de, tänkte bara hur ni andra gör Skrattande ja började med en gång om dan sist, men slutade, börjar ni andra som har droppar lite försiktigt eller smäller ni på full dos? men 30 2gånger när mna inte är hemma (vilket är rätt ofta) låter ju bättre iaf..
    Jag började med 20st 3 gånger om dagen! Ja 30 droppar 2ggr om dagen blir ju lika mkt som 20dr 3ggr om dagen så ja tänkte att det borde kvitta.. o jobbigt att behöva komma ihåg mitt på dagen =)
  • Ohana 84

Måste bara berätta=) I morse fick ja ett stort fint GRAVID på mitt digitala test!!! *underbart*

Och detta första månaden utan ACn som ni kan läsa i mitt förra inlägg, men utan ACn hade jag antagligen inte fått äl alls!! Så efter 11 månader och inte ens hälften så många ägglossningar tog det sej tillslut Hjärta

• Ohana 84
    greeneyes skrev 2010-09-29 18:54:34 följande:
    Hej på er!

Av förklarliga skäl så orkar jag inte läsa 86 sidor Men jag undrar om nån kan sammanfatta lite vad det går ut på. Jag var nämligen på hälsokosten och letade hjälp mot min pms (blir deppad etc) och de tipsade om Femicur, som tydligen är munkpeppar. Men hur kan det funka mot pms (som orsakas av gulkroppshormonet) om de ska hjälpa till att just producera detta ämne? Nu är jag jätteförvirrad!!Obestämd
    Det är inte så att AC direkt hjälper kroppen att producera gulkroppshormon, utan AC stabiliserar hormonnivåerna!
    Har du för mkt så sänker det och har du för lite påverkar den hypofysen så det produceras mer..
  • Ohana 84
    Hedi skrev 2010-10-01 14:18:51 följande:
    Fast om det finns för lite och en paverkar hypofysen att prodcera mer, sa hjälper den ju kroppen indirekt
    att producera mer gulkropphormon ..
    Ja det är ju det jag menar =)

Men det är ju inte så att AC bara höjer utan även kan sänka om det är det som behövs..
  • Ohana 84

Gravida när man ätit AC:

*Ohana84: Gravid efter 3 månader med AC (har för mej det var det) Har PCO och väldigt sällan spontan äl men AC äl varje gång.

* VillBliFyra2011: gravid efter 1 månad med AC (slutade efter ÄL) Hade försökt 6 månader utan innan. Hade lång menscykel och väldigt oregelbunden.

AC har inte fungerat:

* Sofflan82: Åt 1 månad för att bli kvitt spottings, resulterade i en förkortad luthealfas och ännu mera spottings.

• Ohana 84
    joulies skrev 2011-01-20 12:41:32 följande:
    Ohana84:  Vad härligt att höra :) Börjar hoppas mer och mer på att AC ska hjälpa mig också!
    Fast är i v24 nu =) men d va längesen ja va inne o kikade i tråden.. o tänkte att ja skriver som lite uppmuntran till er andra=)
    För oss tog det 11 månader totalt och under dom månaderna hade ja nog bara äl en gång utan ac.. har hört många med just pco som blivit hjälpta med AC!!

Lycka till!! Håller tummarna för er alla här inne, vet hur det känns att gå o vänta på pluset som aldrig tycks vilja dyka upp!
  • Ohana 84
    Tuffsan skrev 2011-01-20 20:15:17 följande:
    Är tabletterna bättre än dropparna eller är det ingen skillnad?
    Jag skulle nog vilja påstå att dropparna kändes bättre än tabletterna för min del!!
  • Ohana 84

Vill bara berätta att jag blev gravid med hjälp av AC, innan dess hade vi försökt i 11 mån.. min menscykel kortades ned från 40-55 dagar till ca 30 dagar.

Vår lilla kille är idag 15månader och vi har tankar på att försöka få till ett syskon i vinter, det var därför jag tittade in i denna tråden igen =) Jag har nu en regelbunden cykel på 31 dagar så vi kommer försöka utan AC några månader..

Men vill bara säga att jag tror att AC kan hjälpa många (allt passar dock inte alla) som har oregelbunden/lång cykel.. innan jag testade AC hade jag ALDRIG haft äl-flytningar eller känt av någon äl, enligt gyn hade jag PCO så antagligen hade jag inte äl speciellt ofta..

Så det här att AC skulle motverka äl tror jag inte stämmer, som jag fattade det när jag läste på om det och använde det så var det att ACn stabiliserade hormonerna så det blev lagom mkt istället för för lite eller för mkt.. eftersom det även kan användas mot pms.. 
    Det finns ju inte mkt info på svenska (mest på tyska, där även doktorerna skriver ut AC mot barnlöshet) så jag kan ju ha missuppfattat..

• Ohana 84
    I have a kid skrev 2013-03-28 21:30:26 följande:
    En fråga till er här inne!

Om jag inte vet när jag har äl  ( eller när den uteblivit)

hur ska jag då kunna

äta AC???

Hur lång cykel brukar du ha?

Vore jag du skulle ja köpa hem ett gäng äl-stickor.. börja ta AC vid mensen och börja testa ca20 INNAN mensen brukar dycka upp.. jag hade väldigt oregelbunden cykel och oftast inga äl-känningar alls, och så gjorde jag =)
  • Ohana 84
    I have a kid skrev 2013-04-06 02:16:28 följande:
    HM

september = 43 dagar
    oktober      = 30 dagar
    december  = 54 dagar
    februari     = 43 dagar
    mars         = 31 dagar

Ungefär som jag hade det.. jag hade börjat testa med äl stickor runt dag 12 efter mensen, då borde du inte missa äl
  • Ohana 84
    I have a kid skrev 2013-04-10 04:39:05 följande:
    Kanske är trög nu.... men hur menar du runt dag 12 efter mensen ?

Jag är inte inne här så ofta så ursäkta för sena svar!

Ja jag menar 12 dagar efter mens =)
    Har man en "normal"-lång cykel på 28-30 dagar brukar äl vara runt dag 14.. men har man då längre cykel eller oregelbunden som vi så brukar man kunna räkna med att äl infaller runt 14 dagar INNAN mensen.. och har man då olika lång cykel varje månad kan det ju vara svårt..
    Men eftersom din kortaste cykel va på 30 så borde du kunna börja testa med äl-stickor typ dag 12 EFTER mens, och då borde du inte missa äl.
    Och ACn börjar du ju med första mensdagen och slutar när du får posetivt på äl-stickorna =)
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar