Får man stanna kvar på NEO?
Jag är gravid med tvillingar och funderar lite kring det här om dem skulle födas för tidigt...
Skulle jag då få stanna kvar på NEO med bebisarna, eller måste jag åka hem på kvällarna???
(är i vecka 26+3)
Jag är gravid med tvillingar och funderar lite kring det här om dem skulle födas för tidigt...
Skulle jag då få stanna kvar på NEO med bebisarna, eller måste jag åka hem på kvällarna???
(är i vecka 26+3)
Det är inte helt självklart att ammande mammor prioriteras, ibland finns inte plats för sådana heller. Vi har legat på tre sjukhus under sonens neotid (9 veckor). De sista två veckorna fick jag sova på avdelningen, innan dess fanns inte plats. Jag pumpade på hotellrummet på nätterna och förvarade i kyl. På slutet fick vi bo tillsammans för att förbereda inför hemkomst, men inte heller då fick vi sova i samma rum. Det var först sista natten som Vidar sov i mitt rum, innan dess behövde han övervak och kontroller även nattetid.
På HS är målet att alla barn ska kunna ha tillgång till sina föräldrar dygnet runt. Men under ombyggnaden kan vi inte garantera att båda föräldrarna kan stanna kvar. Under tiden som barnen ligger på IVA så finns det plats och även på familjevården där man få bo innan man går hem. När avdelningen är fullt utbyggd kommer det att finnas 32 vårdplatser med rum för föräldrarna. Om barnen inte behöver intensivvård så kommer barnet att vårdas tillsammans med föräldarna på rummet. Precis som på en vanlig barn avdelning där man bor tillsammans med sitt barn.
I thn där sonen vårdades så fanns det föräldrarum, som man kunde bo på.
oftast så brukar dom försöka fixa plats för ena föräldern.
Hej
Min son född i v 26 låg på iva sal i nästan 4 mån och behövdes återupplivasn otaliga gånger det var en trygghet att vara där om han inte skulle klara sig, och det var väldigt kritiskt många gånger. Att väldigt små barn inte behöver sina föräldrar är kanske rätt men föräldrarna behöver närvara om barnen riskerar att dö. det är inte bara ammande mammor som behöver vara på neo. känner mig tacksam att vi varit i lund och helsingborg med våra pojkar.
min son föddes i v 40 och hamnade på neo pga syrebrist och vi fick stanna på neo hela tiden tills dess att han fick åka hem 5 dagar senare