• Baby Doll

Får man stanna kvar på NEO?

Jag är gravid med tvillingar och funderar lite kring det här om dem skulle födas för tidigt...
    Skulle jag då få stanna kvar på NEO med bebisarna, eller måste jag åka hem på kvällarna???
    (är i vecka 26+3)

Skriv gärna era tips och råd till mig på www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?
  • 2små2stora
    Kazeer skrev 2010-03-20 16:28:24 följande:
    Det beror också på om det finns besöksrestriktioner p g a av sjukdomar som influensa A (H1N1) och vinterkräksjukan.När min andra son föddes, låg han på neonatalavdelning i 16 dagar. Vi (familjen) fick ett samvårdsrum, där tanken var att vi skulle kunna bo allihop. Men bara någon dag efter att vi hade fått rummet, infördes besöksrestriktioner p g a vinterkräksjuka och då fick inte storebror sätta sin fot på avdelningen.Det var tråkigt men samtidigt hade jag full förståelse för att restriktionerna infördes.
    Hos oss får syskon komma om de har varit hemma 5 dagar i rad från förskolan och inte är förkylda.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • cloudberry79
    2små2stora skrev 2010-03-20 16:30:10 följande:
    Hos oss får syskon komma om de har varit hemma 5 dagar i rad från förskolan och inte är förkylda.
    Alltid? Även om man stänger avdelningen för besök?
    If you love me - please don't feed me!
  • 2små2stora
    cloudberry79 skrev 2010-03-20 22:27:31 följande:
    Alltid? Även om man stänger avdelningen för besök?
    De riktlinjer som vi har fått nyligen är så, om de kommer att ändras kan jag inte säga. Men då avdelningen är ombyggd och vården bygger mycket på att föräldrarna finns här dygnet runt precis som på en vanlig barnavdelning så måste syskon få komma också.
  • cloudberry79
    2små2stora skrev 2010-03-20 22:43:33 följande:
    De riktlinjer som vi har fått nyligen är så, om de kommer att ändras kan jag inte säga. Men då avdelningen är ombyggd och vården bygger mycket på att föräldrarna finns här dygnet runt precis som på en vanlig barnavdelning så måste syskon få komma också.
    Tja, jag har bott på en sådan avdelning och där var inte syskon välkomna alls när det var besöksförbud. Endast föräldrar således. Jag förstår syskonförbud och jag förstår inte hur man (som personal) kan tillåta syskon springa runt, leva om och störa de nyfödda, som det var på vår avdelning. Jag var faktiskt jätteglad när avdelningen stängdes för besökare, det betydde en hel del lugn och ro för oss.
  • 2små2stora
    cloudberry79 skrev 2010-03-20 22:48:08 följande:
    Tja, jag har bott på en sådan avdelning och där var inte syskon välkomna alls när det var besöksförbud. Endast föräldrar således. Jag förstår syskonförbud och jag förstår inte hur man (som personal) kan tillåta syskon springa runt, leva om och störa de nyfödda, som det var på vår avdelning. Jag var faktiskt jätteglad när avdelningen stängdes för besökare, det betydde en hel del lugn och ro för oss.
    Något springa omkring och störa barnen kommer det inte att vara tal om. Utan de får komma in och titta på syskonet och så och sedan får de vara i föräldrarnas rum eller föräldra köket. Det är för att familjen ska kunna tillbringa en stund tillsammans då vissa föräldrar blir boendes på avdelningen i flera månader. Och förutom de 12 intensivvårdsplatserna kommer det inte att finnas vanliga salar utan det är enkelrum där föräldrarna ska bo och sköta sitt barn precis som på en vanlig barnavdelning. Så de föräldrarna kommer inte att kunna lämna avdelningen båda 2.
  • cloudberry79
    2små2stora skrev 2010-03-20 22:52:02 följande:
    Något springa omkring och störa barnen kommer det inte att vara tal om. Utan de får komma in och titta på syskonet och så och sedan får de vara i föräldrarnas rum eller föräldra köket. Det är för att familjen ska kunna tillbringa en stund tillsammans då vissa föräldrar blir boendes på avdelningen i flera månader. Och förutom de 12 intensivvårdsplatserna kommer det inte att finnas vanliga salar utan det är enkelrum där föräldrarna ska bo och sköta sitt barn precis som på en vanlig barnavdelning. Så de föräldrarna kommer inte att kunna lämna avdelningen båda 2.
    Men IVA-barnens föräldrar, har de också egna rum alltså? Det låter ju helt fantastiskt faktiskt. På de ställen vi låg (3 olika sjukhus) var det bara ett som hade rum för föräldrarna till samtliga barn och det var hemsjukhuset, som inte vårdar några IVA-barn. Min lille gosse var inlagd lite över två månader, så jag vet hur det är att bo borta länge och det skulle varit underbart att få bo närmare än på patienthotellet.
  • 2små2stora
    cloudberry79 skrev 2010-03-20 23:08:43 följande:
    Men IVA-barnens föräldrar, har de också egna rum alltså? Det låter ju helt fantastiskt faktiskt. På de ställen vi låg (3 olika sjukhus) var det bara ett som hade rum för föräldrarna till samtliga barn och det var hemsjukhuset, som inte vårdar några IVA-barn. Min lille gosse var inlagd lite över två månader, så jag vet hur det är att bo borta länge och det skulle varit underbart att få bo närmare än på patienthotellet.
    Ja, de har ett rum innanför barnets vårdplats med toa/dusch Tv och ett sängskåp. Det är inte stort men det är ett eget kryp in. När avdelningen är helt färdig byggd kommer vi att ha 12 IVA platser, 18 familjevårdsplatser varav 2 är isoleringsrum med luftsluss och 2 samvårdsplatser där även mamman behöver vård.
  • Stora Havet

De första 5 dagarna fick jag bo kvar på bb-avdelningen (neo-avd låg 2 våningar nedanför, men lätt att bara ta hissen dit). Sen "var jag tvungen" att sova hemma och "lämna" mitt barn på neo-avd - vi bodde i samma stad och kunde åka emellan, men det kändes som att jag "övergav" min son, usch, grät jättemkt första dagen och var alltid stressad över att komma dit så fort som möjligt på morgonen.

Efter 2 veckor fick vi ta hem vår lille son och hade hemvård i 3 veckor. Nu i efterhand känns det helt ok. Men då, var det hemskt. Men det finns ju dom som har det värre - 3 månader på neo-avd. tex.

• Proletariatet
    bluebird skrev 2010-03-15 20:59:08 följande:
    Vad vill du att jag ska skriva? Ska jag ge dig ett diplom eller vad är det du vill?
    Men snälla, jag ville bara dela med mig om att det finns möjlighet att göra så, för det verkar inte vara vanligt att man tänker på det.
  • Trollet Ludenben
    Baby Doll skrev 2010-03-15 22:32:30 följande:
    Hmm.... Tack för alla era svar jag hoppas att man inte blir "Tvungen" att åka hem utan sitt barn ändå
    Vi var på neo i Göteborg. Dät är det två neo, en intensivvårdsavdelning och en lättvård. Intensiv är på östra och där finns inte möjligheter att sova över, inte om man bor i gbg i alla fall. På neo på mölndal där det är lättvård finns den möjligheten men bor man i närheten så är det främst sista tiden man får rum och sova där. Vi var på neo 5 veckor och jag sov sista helgen där. Åkte hem utan barn i en månad och det var ju tufft men det gick.
    Älskade ungar
Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?