• Baby Doll

Får man stanna kvar på NEO?

Jag är gravid med tvillingar och funderar lite kring det här om dem skulle födas för tidigt...
    Skulle jag då få stanna kvar på NEO med bebisarna, eller måste jag åka hem på kvällarna???
    (är i vecka 26+3)

Skriv gärna era tips och råd till mig på www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?
  • gosnosens mamma
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-22 17:06:25 följande:
    Vi var på neo i Göteborg. Dät är det två neo, en intensivvårdsavdelning och en lättvård. Intensiv är på östra och där finns inte möjligheter att sova över, inte om man bor i gbg i alla fall.
    På östra har det två övernattningsrum som föräldrar kan använda då barnen är riktigt illa däran!

Jag är så glad att vi fick bo på Ronald huset. Vi hade ju bara 5 min till avdelningen! Och det kändes långt ibland!
  • Trollet Ludenben
    gosnosens mamma skrev 2010-03-22 18:20:40 följande:
    På östra har det två övernattningsrum som föräldrar kan använda då barnen är riktigt illa däran! Jag är så glad att vi fick bo på Ronald huset. Vi hade ju bara 5 min till avdelningen! Och det kändes långt ibland!
    ja me de är väl bara för de mest extrema fallen eller att man inte bor i stan. Jag bor ca 20 min bilväg från östra så vi fick inte.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    gosnosens mamma skrev 2010-03-22 18:29:19 följande:
    Ja, så kan det va!
    kikade in hos dig... såg att vi var där bara ett par veckor innan er =)
    Älskade ungar
  • sweet saint

För oss var det otroligt viktigt att vara i närheten av vårat barn.Hon kom i v 25+4 och det var en kamp mellan liv och död. Att vi skulle få ett rum var en självklarhet för detta sjukhus.

• cloudberry79
    sweet saint skrev 2010-04-16 19:27:54 följande:
    För oss var det otroligt viktigt att vara i närheten av vårat barn.Hon kom i v 25+4 och det var en kamp mellan liv och död. Att vi skulle få ett rum var en självklarhet för detta sjukhus.
    Tyvärr har inte alla sjukhus rum för föräldrarna på avdelningen, vi fick också bo på sjukhuset, men då på patienthotellet, vilket verkar vara en vanlig lösning när det finns allt för få föräldraplatser på bIVA-avdelningarna runt om i landet. Det är sorgligt egentligen, särskilt på de ställena där hotellen är separerade från sjukhusbyggnaderna.
    If you love me - please don't feed me!
  • Frila2
    sweet saint skrev 2010-04-16 19:27:54 följande:
    Det var viktigt för mig att vara nära mitt barn. Det var inte en kamp mellan liv och död men riktigt instabilt några gånger. Det spelade ingen roll, vi fick inte stanna förrän det hade gått 8 veckor.
    Det spelar ingen roll hur viktigt det är för föräldrarna om man får stanna eller inte. Det är inte det det hänger på. Du menade kanske inte så men enligt mig rätt klumpigt uttryckt. Vårt sjukhus (eller personalen) ville såklart att alla skulle få stanna men när det finns två föräldrarum på 22 platser...
  • 2små2stora

Det är ett pusslande med att få plats för föräldrarna, Vi hade tidigare 18 neo-iva platser men bara 8 sängar till mammorna. Så vi fick pussla väldigt för att få ihop det. Idag har vi inte plats för alla föräldrar heller men efter vår ombyggnad så kommer det att finnas rum för alla föräldrar. Som det är nu kan bara de barn som ligger på IVA ha både mamma och pappa kvar. 

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Frila2
    2små2stora skrev 2010-04-17 20:32:13 följande:
    Det är ett pusslande med att få plats för föräldrarna, Vi hade tidigare 18 neo-iva platser men bara 8 sängar till mammorna. Så vi fick pussla väldigt för att få ihop det. Idag har vi inte plats för alla föräldrar heller men efter vår ombyggnad så kommer det att finnas rum för alla föräldrar. Som det är nu kan bara de barn som ligger på IVA ha både mamma och pappa kvar. 
    Helt underbart! Här där vi var så stod dessutom de två föräldrarummen tomma mestadels om det inte fanns något mycket kritiskt sjukt barn just då. Detta var alltså på neo-iva. 
  • 2små2stora
    Frila2 skrev 2010-04-17 20:38:57 följande:
    Helt underbart! Här där vi var så stod dessutom de två föräldrarummen tomma mestadels om det inte fanns något mycket kritiskt sjukt barn just då. Detta var alltså på neo-iva. 
    När avdelningen är klar kommer det att finnas 12 st IVA-platser och sedan 18st familjevårdsplatser där barn som inte behöver IVA vård kommer att vårdas tillsammans med sina föräldrar. Även direkt efter förlossningen och kan inte mamman vara hos oss så får pappan bo med barnet. Vi kommer att ha 2 st platser där en sjuk mamma och ett sjukt barn kan vårdas tillsammans.
  • Frila2
    2små2stora skrev 2010-04-17 20:43:59 följande:
    När avdelningen är klar kommer det att finnas 12 st IVA-platser och sedan 18st familjevårdsplatser där barn som inte behöver IVA vård kommer att vårdas tillsammans med sina föräldrar. Även direkt efter förlossningen och kan inte mamman vara hos oss så får pappan bo med barnet. Vi kommer att ha 2 st platser där en sjuk mamma och ett sjukt barn kan vårdas tillsammans.
    Låter riktigt bra!
    Hoppas att detta är någonting som ska införas när de renoverar övriga neonatalavdelningar i landet.
  • DesiréeochThéosmamma
    2små2stora skrev 2010-04-17 20:32:13 följande:
    Jobbar du på Neonatalen i Huddinge?

Jag fick stanna hela tiden under min dotters tid på neo (dvs 2veckor då hon föddes i vecka 33+3) Det blev bara så att jag fick flytta runt några gånger då det tillkom andra föräldrar till nyfödda barn. Min sambo fick sova över vid mån om plats. Jag skulle aldrig tänka på att vara ifrån avdelningen då jag gärna gick in till henne sena kvällar och tidigare morgnar. Jag pumpade också bröstmjölk var 3dje timme så det va faktiskt skönt å få stanna kvar och bara kunna lämna mjölken till mjölkköket och sen gå lägga sig igen.

Sen va det skönt att kunna sitta och prata med personalen på kvällarna när man t.ex hade svårt å sova. Underbar personal också så det gjorde tiden mycket lättare =)
  • 2små2stora
    DesiréeochThéosmamma skrev 2010-04-17 20:51:17 följande:
    Jobbar du på Neonatalen i Huddinge? Jag fick stanna hela tiden under min dotters tid på neo (dvs 2veckor då hon föddes i vecka 33+3) Det blev bara så att jag fick flytta runt några gånger då det tillkom andra föräldrar till nyfödda barn. Min sambo fick sova över vid mån om plats. Jag skulle aldrig tänka på att vara ifrån avdelningen då jag gärna gick in till henne sena kvällar och tidigare morgnar. Jag pumpade också bröstmjölk var 3dje timme så det va faktiskt skönt å få stanna kvar och bara kunna lämna mjölken till mjölkköket och sen gå lägga sig igen. Sen va det skönt att kunna sitta och prata med personalen på kvällarna när man t.ex hade svårt å sova. Underbar personal också så det gjorde tiden mycket lättare =)
    Ja det gör jag. Det var hemskt varje gång vi var tvungna att tala om för några att nu fick inte pappan sova kvar längre. Vi var tvungna att prioritera mammor som hade börjat amma. Men efter sommaren 2011 ska det enligt prognosen vara klart med den nya avdelningen.
Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?