Mormors övertramp!
Min mamma (mormor) gör, vad jag och min man anser, ständiga små övertramp när hon är barnvakt till vår snart 3-årige son.
Första övertrampet var redan på BB. Jag var snittad och bad henne vara med mig några timmar på BB medan min man åkte hem efter rena kläder. Min son var 2 dygn. Hon tog honom till dagrummet så jag fick sova. Amningen gick inge bra och han var skrikig pga hunger. När jag tar mig ut till dagrummet har BM gett min mamma ersättning som hon satt och gav honom. Utan att någon frågat mig om det var OK. Övertramp?
Sen har det nu i snart tre år varit småsaker hela tiden. Hon ger honom saker att äta och dricka utan att fråga oss om det är OK. Hon sorterar om i hans garderob, hon åker med honom i sin bil, han sitter i framsätet med bälte, fram och tillbaka på "vår lilla väg" (ingen trafik, radhusområde), vilket han tycker är en höjdare. Hon springer in till honom på natten (när hon övernattar) före mig för att hon var "orolig" för något.
Hon ständigt kommenterar allt vi gör med honom utan att bli tillfrågad om råd. Vi ska göra så, borde göra si osv. Hon blir arg på min man när han ifrågarsätter henne, även mig ibland. Hon tycker att hon har rätt att tycka saker och ha åsikter då hon har mer erfarenhet än oss.
Senast var hon barnvakt för en vecka sedan så vi slapp vabba. Vår son hade hosta och feber. När vi kommer hem har hon flyttat sin bil och skottar upppfarten. När jag frågar var min son är så säger hon att han är inne och att hon tittat till honom var tredje minut. Jag frågade henne vad det var som var så viktigt att hon måste lämna honom ensam. Hon sa att hon bara ville vara snäll och se till att vi kom in med bilen. Hon tyckte det var en bagatell. När vi sedan satte oss ner för att äta middag så berättar hon att hon gett vår son läsk (Sprite Zero) på dagen. VI GER HONOM INTE LÄSK, något hon vet. Hon blev sur på oss för att vi blev sura på henne.
Nu funderar jag på om detta är bagateller. För mig känns det som om jag inte vill att hon ska vara barnvakt i framtiden om hon inte kan respektera oss som föräldrar och våra åsikter om hur vår son skall vårdas.
Vad tycker ni föräldrar och far/morföräldrar?