• M0rris

Sensommar-/höstbarn i Göteborg 2008

Jag jobbar fredagar nu fram till juli. Får se vad som händer sen, hoppas ju fortfarande på något lite närmre hemmet.

Vi skall på cirkus! Den 22 maj kommer cirkusen hit till stan och då skall vi gå och titta.

• M0rris

Förresten har jag testat middagen på ett gäng utvalda familjemedlemmar och den fick tummen upp! Jag är redo för den 30:e! Längtar efter att ses!

Karin > Har du något för dig i veckan?

• M0rris

Meny för den 30:e

Förrätt: Morots och apelsinsoppa med hembakt bröd
    Huvudrätt: Apelsintorsk kryddad med färsk timjan, serveras med ungsbakta rotfrukter
    Efterätt: Mörk chokladmousse med smak av apelsin, serveras med hallon (man borde kanske skriva något flashigt som serveras på en bädd av färska hallon? fast det är ju inte riktigt sant) och kaffe eller thé

Medtag: valfri dryck

Eftersom Karin påminde mig idag. Jag har inte missat någons allergi va? Frida äter inte fläsk och Ellie tål inte avodcado, skaldjur eller nötter?

Tack för en toppendag Karin! Felix var verkligen toktrött och somnade på 2 röda när vi gick hem.

Jag kan behöva lite input. Felix har ju sen typ ett år tillbaka inte vrit särkilt stor i maten, rätt petig etc. Vissa dagar vägrar han verkligen äta lunch hemma. Han hittar på 1000 saker och ursäkter för att gå från bordet. Den mest gångbara såklart att han måste kissa/bajsa vilket han får gå och göra men han måste såklart tillbaka till bordet sen, något han såklart försöker undvika. På förskolan äter han såklart jättebra.
    Det behövs en vuxen för att mata honom eller se till att han äter. Vissa dagar funkar en sorts mat, nästa dag hatar han sån mat och verkar få kväljningar av att försöka ens stoppa den i munnen. Självklart blir han ju hungrig igen ganska snart efteråt. Jag har varit lite inne på att berätta att han inte får mat igen förrän nästa gång vi äter (vi pratade ju också om det Karin) men som idag när han typ ätit ett halvt äpple på hela dagen och vi kommer hem och han gråter och säger att han är hungrig... vad gör man? Han fick en smörgås och en halv apelsin men när han bad om mer sa jag att han måste vänta till pappa kommer hem innan vi äter middag. Ganska säkert kommer han äta två tuggor och sedan smita från bordet och be om välling 30 minuter senare. Det känns lite som om vi är inne i en ond cirkel som vi måste bryta men hur....

• M0rris

Ellie > Egentligen kanske jag kan köpa en passande flaska vin. Eget bubbel kan jag fixa här hemma också men om man vill ha något annat? Vet inte riktigt hur jag skall göra...

Det var jättemysigt ute idag, inte så mycket imorse iförsig men på eftermiddagen. Tror jag har fördubblat mina fräknar idag.

• M0rris

Vilka underbara nyheter Choc!!! Stort Grattis till M! Hoppas det löser sig med huslånet också men jag kommer sakna er mängder!!

Grattis Joline!!!

Vi har Miranda fram och Felix bak. Eftersom man kan tala med Felix men måste stoppa i nappen på Miranda...

M har fått tand nr 3 idag. Inte konstigt att hon inte åt igår.
    Idag har vi skaffat pass till mig och barnen. Systemet var tydligen pajj men vi fick göra på det gamla sättet. Vet inte riktigt vad det var som var nere men de kunde tydligen inte styra kameran riktigt och man fick fylla i papper istället för skriva på datorn. Hon bad mig först återkomma om 5 arbetsdagar men då hade jag ju åkt till Stenungsund bara för detta så jag sa att vi kunde ju iallafall försöka. Det var tydligen särkilt svårt med barnfotograferingen. Till alla andra som kom in sa hon 1 arbetsdag?!
    Vi körde ju iallafall och det gick utmärkt. Ja, vi fick ta om bilden på Miranda typ 11 gånger och Felix 3 men sen blev det bra.

• M0rris

Jag kan den 13:e!

Angående BB mässan är jag lite tveksam. Det blir definitivt utan barn om jag skall gå för jag orkar inte dra omkring en barnvagn där igen.

Nu på kalas till farmor!  (är det någon mer som känner att veckorna bara rasslar iväg med en himla fart, jag fattar knappt var tiden tar vägen!!! )

• M0rris

Tänkte att jag skriver det här också, för alla som inte har FB eller missat det.

Göteborg skall ju bygga om Plikta med massa miljoner och göra den mer handikappsanpassad och med ett utegym för föräldrar etc.. men det verkar som om Plikta inte är den första lekplatsen att bli ombyggd. Jag var med barnen i Haga i veckan och lekplatsen som ligger vid Hagakyrkan var helt ny! Jättefin och med staket runt. Sen gick jag förbi en helt fantastik lekplats vid Ullevi (ned mot skolan) som bara såg så himla spännande ut. Vad tror ni om en upptäcksfärd i vår och prova på alla nya lekplatser?

• M0rris

Ok, det blir lekplats i Ytterby imorgon.

Förresten så blev jag så inspirerad av Ell Ens idé om en hopphäst till Joline att jag hittade detta: http://www.hoppko.se/
    Vi har dem på jobbet, döskojjiga!

• M0rris

Choc > Usch och fy för kräksjuka, nu får det ju onekligen vara nog med sjukdomar tycker jag.

Det har kommit ut ett jobb till på förskolan jag vill jobba på i Kärna. Är skitnervös,var ju enligt utsago nr 2 sist så... gah jag vill ha det!! Skall ringa rektorn imorgon. Håll tummarna för mig.

• M0rris

Måste bara berätta! Jag gick ner till förskolan och mådde lite dåligt över förskolesotuationen för Miranda och vet ni vad som händer?! De ringer från kommunen och säger att jag har fått plats i Ytterby från augusti!!!!hurra

• M0rris

Hej folket!

Skall vi ses imorgon? Vilken lekplats skall vi ta?

Choc > Va roligt med lånelöfte!!!! Grattis!!

Vi har inte varit på babybarnmässan alls utan hjälp gammelmormor med hennes trädgård och varit och tagit undervattensfoto med Miranda. Hon har också börjat släppa taget nu och stapplar omkring överallt, en helt ny värld av "akta den där, nej! dra inte där" har öppnat sig för oss. Värst är när Felix drar förbi som en stormvind och välter henne.

Allmän förskola är för 3-5 åringar och är 15h/veckan, och bla bla, precis som Karin säger. Jag tror det kan vara olika från kommun till kommun om avgiften reduceras om barnen ändå går fulltid i förskolan. Väljer man att bara gå på allmän förskola får barnet inte komma på lov och studiedagar etc, precis som i skolan. Detta är inte allmänt känt och vi pedagoger har ingen aning om vem som inte betalar eller betalar.

• M0rris

Ellie > Vila nu!!

Ell En > Vi kör mössor på fm och solhatt på em. Felix måste ha sin på för han bränner sina öron annars och han är väldigt tillmötesgående med detta. Miranda sliter av solhatten så ofta hon kan med ett stort flin (det är ju världens roligaste lek!) men jag brukar kollra bort henne och få henne att ha på den så mycket som möjligt iallafall men hon har ju massa hår som skyddar iallafall.

• M0rris

Hej hej!
    Sitter här och vilar benen efter att ha sprungit 2 mil inom loppet av 3 dar, phew men kul! Syrran var här i helgen och utmanade mig, kunde ju bara inte säga nej.

Lördag tror jag vi sa klockan 18, det är iallafall vad som står i min kalender. Jag har dricka också så ni behöver inte ta med någonting. Cider, öl, vatten, bubbelvatten och vin såklart!  Cider och öl finns i lättvarianter så man kan köra hem också.

Ellie > Det låter ju lite otäckt men ibland har man ju bara alldeles för mycket tid att tänka över saker och ting. Bra att du kontaktar MC tycker jag. Hoppas det inte är något.

Choc > Lycka till med jobbansökan! och supergulligt kort på Viggo.

Karin > Läskigt med sömngångare, hoppas han inte gör illa sig i sömnen. Jag tycker det är obehagligt när Felix vaknar och pratar med en i sömnen men han går aldrig någonstans.

• M0rris

Halloj mams!

Choc > Så tråkigt med mormor, det känns ju ändå i hjärtat när någon som står en så nära försvinner från jordelivet. Många kramar men stort grattis till hus, förskola och slippa att grubbla över ett så livsavgörande beslut längre. Vi kommer gärna upp och hälsar på och går på Kolmården! och du vet att jag kommer sakna dig, alla våra trippar till Allum när vi vaggade omkring som ankor! *snyft*

Ellie > Himla svårt med förskoleval. Det är nog bara din mammakänsla som kan avgöra. Tänk va FK kan krångla till saker ibland. Har du ringt dem?

Idag har det varit jobb för mig, jättehärligt! Vi satt och tittade på bröllopet den lilla halvtimman man hade rast. Sen var vi ute och njöt av solskenet och jag fick så många goa kramar av alla härliga barnen, även om jag bara är där på fredagar. Sen besökte jag en kompis och kollade in lite sytrixs inför lajvet och pratade karaktärer. Sen var det middag hos svärföräldrarna med vin! jag drack bara ett glas men är fortfarande helt fnittrig och lullig... illa.
    Börjar bli lite nervös inför Englandsresan nu... vi skriver inköpslista och imorgon är det handling och matlagning och tvättning som gäller.
    vi testade Kalufs också med Felixo ch han uppförde sig jättebra! var lite nervös för capen man skall ha på sig först men sen gick det bra. Han var lite distraherad av saker som passerade förbi fönstret men sen fick han blå färg i håret och var så stolt så stolt. Jag med, så han fick glass och en klubba som belöning för bra uppförande.
    bla, bla, bla Vi ses imorgon! :)

• M0rris

Grattis Viggo!!!

Jag hörde "Kan man fånga en solkatt i en bur" igår och snyftade, tänk va snabbt tiden går och man får passa på att njuta av den tid man har med de små knottarna. Usch för att behöva lämna dem på förskolan hela hösten, jag vill vara med dem!

Svar på tråden Sensommar-/höstbarn i Göteborg 2008