• Ell En

Sensommar-/höstbarn i Göteborg 2008

karin - det brukade gå så "bra" med tandborstningen på jamie, hon fick den själv och sög iofs mest, stod på toaletten och så borstade jag mina samtidigt. jag har dock aldrig fått lov att hjälpa till... men nu vägrar hon allt, tom att stå på toaletten som brukade vara så kul och inte vill hon suga i sig den goda tandkrämen heller . jag hoppas det är något övergående, annars får hon väl helt ruttna tänder snart...
    kanske en bra idé att sätta på henne kläder med en gång... det skall testas i morgon!

morris - vad mysigt det låter att hälsa på djuren! vi ser fram emot kosläppet!

• Ell En

någon som vet vart man kan få tag i en resesäng till bra pris?
    (hinner inte kommentera, R är borta så jag står för värdskapet ikväll...)

• Ell En

choc - åh vad fint! borde locka massor med folk till visning! och tack för tipset om resesäng, den är nu inhandlad

ellie & karin - hoppas ni mår bättre idag!

åh vad jag hoppas att det kommer fler + här i tråden snart!

karin - åh underbar bild! nu längtar jag ut ut ut! hoppas vi kan ses snart allihop! vad menar du förresten med sovvagn? ska han ha den hos dagmamman så att han kan sova ute...?

här kommer en väldigt privat fråga, absolut inget ni behöver svara på, jag är bara nyfiken på hur andra har det...
    har gjort en sammanställning på våra "fasta" kostnader som vi har varje månad, och jag tycker det är så himla mycket... undrar om vi är helt off eller om andra ligger på samma nivåer (speciellt ni som bor i hus, visar sig att avgifter till kommun, el och sånt är ganska dyrt...). hur mycket (ungefär) lägger ni totalt varje månad på sånt som ni liksom måste betala (boende, försäkringar, telefon ja ni vet allt sånt)?

fy vilket väder idag! blåser som tusan här ute...

• Ell En

choc - åh vilka fina sandaler! finns de i butik någonstans så att man kan prova? Robbie säger inte heller något om shopping, det är väldigt sällan han har något emot att jag köper saker, det är liksom jag som är banken här hemma och han litar helt och hållet på mig

karin - vad skönt att du säger så! jag har faktiskt varit lite nervös sedan jag ställde frågan, tänkte att någon kanske skulle ta illa upp på något sätt..

hmm runt 20 000... vi ligger mellan 26 och 30... men då har vi ju ett lån kvar på lägenheten iofs och det blir väldigt dyrt vissa månader med avlopps avg och elen. sen vet jag ju att vi har en bil som är rätt dyr i skatt. så med tanke på det så ligger vi nog ungefär samma då. *känner mig lite bättre till mods*.

choc - än så länge har det ju inte blivit några riktiga promenader eftersom jag inte orkar gå så långt än. men joline har en tunn hjälmmössa (och en stickad över det om det är kallare ute) och sen har vi en jacka med luva som jag fäller upp, raggsockar. så stoppar jag om henne ordentligt i vagnen när hon sover ute. planen är att köpa en vindoverall, en som inte är så jättetjock utan som hon ska kunna ha lite kyligare/blåsigare dagar även längre fram i vår. jag tror att lager på lager är melodin för den här årstiden
    joline är inte heller lika varm av sig som jamie (vad jag har märkt än iaf) utan verkar mer "normal" i temperaturen. 

• Ell En

choc - men åh så sött!
    skatten på vår bil ligger på ca 5000kr / år. (baseras på bilens vikt, utsläpp, drivmedel etc). försäkringen däremot beror på var man bor bland annat.
    ang. kläder så tänker jag att under sommaren så är det oftast vinden som är kall. kände när jag bar henne i babybjörnen att det drar en del runt ben och armar även om hon är varm om kroppen (sen som sagt så blåser det ju endel här ute...). nej jag tror det blir bra!
    men du behöver ju inte köpa nu innan bäbisen har kommit, ligg lågt och köp när den kommit och du vet om det är en liten varmis eller en kallis .

äh, lite ångest får jag över våra fasta utgifter... jag har fått rekomenderat att gå på en föreläsning som han killen i lyxfällan har. den ska vara riktigt bra och inspirerande.. någon som vill hänga på? länk - http://www.balansekonomi.se/

oh så kom jag på en sak till! vi pratade ju barnförsäkringar för ett tag sedan. jag fick ett samtal från ett företag som heter försäkringscentrum. de har tagit fram "bästa" försäkringarna för familjer, enligt dem så har skandia bästa barnförsäkringen och för vuxna var det ett annat bolag som jag inte minns just nu... men jag återkommer när jag kommer på det!

• Ell En

choc - haha nej i maj är kanske inte bästa tiden för din del .
    ang. ditt inlägg kan jag bara säga att jag håller fullständigt med dig! förstår verkligen att man är trött trött trött på att vara gravid men när man tänker efter så vet man ju med sig att det är en begränsad tid och även om det inte känns så så kommer ju bäbisen tids nog. och ärligt talat så måste det ju vara mycket mycket värre att ha ett prematurbarn att vara orolig för än att släpa runt på sin gravida kropp i ytterligare en månad... 

underbara filtar!

har ni fått vagnen än?

• Ell En

frida - det var ingen rolig historia med kylen.. de borde ersätta er för maten som blivit förstörd! hoppas det löser sig i mon iaf!
    men 10 000 i fasta kostnader, hur går det till?? bara hyra, studielån, försäkringar och fackavgifter och så är man ju där (typ)... kanske skulle gå en kurs hos er istället .

förresten, har ni några planer för i morgon tjejer? om någon har lust att komma ut och hälsa på oss så är ni hjärtligt välkomna! är inte riktigt redo att ta mig iväg själv eftersom jag fortfarande blir trött och får ont ganska snabbt. men det vore jättetrevligt med lite lekkompisar på besök

ellie - visst är det typiskt billagarställen att ta sån tid på sig! vår lilla cabbe som vi hade pre-jamie hade vi inbrott i precis i början av sommaren, det tog två månader lite drygt tills den var fixad och då var det så gott som försent att köra nercabbat . (men det var ju semestertider, så det kommer ju säkert inte att ta så lång tid för er {#lang_emotions_wink})

• Ell En

äntligen har jag fått tillbaka datorn från robbie .

kul att ni kommer! klart att du får gosa choc, det där med tät näsa under graviditeten undrar jag om det har något med förkyldning att göra över huvud taget... Jamie är hemma i morgon, hon har dagis tis, ons, tors. så det är kanon om alex kommer iaf, så får hon lite att stå i .

men vad kul att du fyller år ellie! då måste vi ju fira det!
    ni kan komma när det passar, kanske inte före 9 men det orkar väl inte ni heller gissar jag... sen har jag nog inte så mycket lunch fixat (kom på det här lite oplanerat), men vi kan väl kika i frysen här eller köpa suchi eller taimat på vår enda hämtmatrest. här ute .

frida och karin - jag drar det igen, nemas problemas! hoppas vi får ihop en träffa snart! kommer nog att klänna mig redo att ge mig ut ganska snart och då kan vi ju ta oss till någon av er istället.

frida - skönt med så låg hyra... boendet är en väldigt stor kostnad för oss. och när jag tittar på våra kostnader så är det inget som går att ta bort (om vi nu inte säljer bilen och köper en vi kan betala kontant istället)... ser lite fram emot den dagen när vi har två inkomster igen.

• Ell En

mellan 10 och 11 låter bra för oss. slå en pling när ni är påväg .

gonatt tjejer!

• Ell En

Ellie- men guud vad jag skäms, ellie jag glömde gratta dig på födelsedagen {#lang_emotions_embarassed}. FÖRLÅT och GRATTIS!!! hoppas du hade en trevlig dag och att ni firar lite ikväll!

ellie å choc - kul att ni var här idag! varje gång vi ses känner jag att det var alldeles för sällan jag träffar er... vad göra åt den saken?

haha kom på att jag räknade ju med 3500kr som är vårt minimum att spara varje månad bland fasta kostnader... känner mig lite lättad!

frida - hoppas ni får en ny i morgon så att det blir ordning på maten igen.

morris - ja, rapporteringsplikt!

Svar på tråden Sensommar-/höstbarn i Göteborg 2008