• Choko

    Scrappa på datorn 17

    Scrappa på datorn 17


    Här kommer den sextonde tråden för oss som håller på med digital scrapbooking. Scrapbooking handlar om att bevara minnen, att göra layouter där man framhäver sina fotografier på ett kreativt sätt. Ett sätt att beskriva det enkelt på är att man gör en sida där man använder foton, olika papper, dekorerar med knappar, snören, öljetter, pärlor, etc. Man brukar också ha med något som på engelska kallas ”journaling”, dvs. att man skriver några rader om vad fotot föreställer, när det togs och så vidare.

    Skillnaden mellan vanlig scrapbooking och den digitala varianten är att vi använder datorn att scrappa med. De flesta av oss använder någon version av programmen Photoshop eller Paint Shop Pro.

    Här hittar du de gamla trådarna:

    Scrappa på datorn (länken funkade ej)
    Scrappa på datorn2
    Scrappa på datorn3
    Scrappa på datorn4

    Scrappa på datorn5
    Scrappa på datorn6
    Scrappa på datorn7
    Scrappa på datorn8 (länken funkade ej)
    Scrappa på datorn9
    Scrappa på datorn10
    Scrappa på datorn11

    Scrappa på datorn12
    Scrappa på datorn 13
    Scrappa på datorn14
    Scrappa på datorn 15

    Digiscrapparnas bildtrådar:
    Scrapparnas bildtråd 1
    Scrapparnas bildtråd 2

    Scrapparnas bildtråd 3
    Scrapparnas bildtråd 4
    Scrapparnas bildtråd 5

    Scrapparnas bildtråd 6
    Scrapparnas bildtråd 7
    Scrapparnas bildtråd 8

    Forum för svenska scrappare:
    Scrapyard

    Nybörjare?
    Här finns länkar till olika tutorials/handledningar:

    Helenas digiscrap på svenska

    Digiscrapa med Tess

    Kolla gärna dessa länkar innan ni frågar, så att det inte blir så mkt upprepningar i tråden.

    Bra ställen att leta freebies på:

    Ikea Godess
    DigiscrapDepot

    Har du kört fast och behöver inspiration?

    Kika in hos GalleryStandouts
    eller Digishoptalk

    Hojta gärna till om ni hittar någon bra länk som ni tycker förtjänar en plats i trådstarten!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 18:57
    Missade länken till förra tråden Scrappa på datorn 16:www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49327641.html
  • Svar på tråden Scrappa på datorn 17
  • Sessa82

    Hejsan! tänkte fråga er som gör kort och så, finns det nåt bra ställe där man kan framkalla dubbelvikta kort där inte frakten är på över 50 kr för att beställa ett enda kort??


    Stolt moster till Thindra & ThuvaLee
  • Jozie

    Hej på er! Nu är det ett bra tag sedan jag hade någon tid till scrap men just nu är jag sjuk så då passar jag på att koppla av med lite scrapping! Det låste sig totalt första försöket men sedan skaffade jag mig ett nyt kit så fick jag igång inspirationen igen! :)
    Systrarna

    Grattis Heleri till lilla Elin, så söt! :)


    En ängel går vid min sida...
  • Justess
    Jozie skrev 2010-07-06 18:06:20 följande:
    Hej på er! Nu är det ett bra tag sedan jag hade någon tid till scrap men just nu är jag sjuk så då passar jag på att koppla av med lite scrapping! Det låste sig totalt första försöket men sedan skaffade jag mig ett nyt kit så fick jag igång inspirationen igen! :)


    Grattis Heleri till lilla Elin, så söt! :)
    Superfin

    Måste ta tag i scrappandet nu när jag är långledig (semester + föräldraledighet, BF 14 juli). Har inte scrappat sedan i julas, då jag scrappade julkort. Innan dess var det storkillens skolavslutning - i fjol...

    Kanske man ska skaffa sig nåt nytt kit och ge sig ut på inspirationsjakt på nätet
    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Justess

    Surfar runt för att hitta lite inspiration och slås av att scraptrenden nu är att skapa någon slags fantasivärld/saga. Fotot och fotoögonblicket är inte längre i fokus, känns det som. Lite trist att hitta på en saga kring en bild istället för att se det som en dokumentation av samtiden med lite bling-bling


    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Jozie

    Justess: Mjo, det är en litet tråkig utveckling, jag tyckte det var sött i början men nu när det blivit "vardagsmat" och de flesta kit utformas för att kunna tillverka sin perfekta lilla låtsasvärld är det inte lika spännande, det förtar lite av meningen med scrapbooking.


    En ängel går vid min sida...
  • Boppen

    Är gärna med här då jag älskar att scrappa på datorn

    några som har några fina tipps på freebies?

  • Justess
    Boppen skrev 2010-09-12 18:18:14 följande:
    Är gärna med här då jag älskar att scrappa på datorn

    några som har några fina tipps på freebies?
    Vet inte vad som hänt med trådstarten, där fanns massor av länkar tidigare. (Eller är det bara jag som har en lååång tom TS?)

    Du kan iaf gå in på mig blogg, har en del länkar till freebies där:

    Digiscrappa med Tess
    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Boppen
    Justess skrev 2010-09-12 23:00:55 följande:
    Vet inte vad som hänt med trådstarten, där fanns massor av länkar tidigare. (Eller är det bara jag som har en lååång tom TS?)

    Du kan iaf gå in på mig blogg, har en del länkar till freebies där:

    Digiscrappa med Tess
    Tack så mycket!1
  • Choko
    Justess skrev 2010-09-12 23:00:55 följande:
    Vet inte vad som hänt med trådstarten, där fanns massor av länkar tidigare. (Eller är det bara jag som har en lååång tom TS?)

    Du kan iaf gå in på mig blogg, har en del länkar till freebies där:

    Digiscrappa med Tess
    Konstigt. Jag ser alla länkar som tidigare i TS...
  • Justess

    Hörrni, är det inte dags att blåsa liv i den här tråden? Vad sägs om en liten utmaning? Kanske en skisstävling?

    Skulle dock uppskatta om någon som ser TS (vilket jag inte gör) kunde starta en ny tråd och kopiera in det som är aktuellt i denna TS i en ny TS.


    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Pochahontas

    Skulle också vilja se lite mer liv här. Har dock troligtvis inte tid för nån ny utmaning...

    Jag håller på för fullt med 2011 års almanacka nu. Brukar vara fler som scrappar sådana. Vi kan ju ta och inspirera varandra lite nu, va?

    Dessutom är det dags att börja på årets julkort. Fler som gör såna, va?



    Nu sparkar vi igång tråden igen, tycker jag!


    Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
Svar på tråden Scrappa på datorn 17