• Smulan No1

Samhällsvetarprogrammet

Hjälp!

Jag har bestämt mig för att plugga på högskolan, och grattis till mig som kom på det när jag blev 38 år.. Bättre sent än aldrig.
    Först var jag inne på att läsa socialarbetarprogrammet, men nu efter en hel dels vacklande så känns det inte rätt ändå.
    Så nu är jag inne på samhällsvetarprogrammet, som verkar vara det jag skulle ha gått på.

Jag hade tänkt mig som jobb som handläggare osv, tex försäkringskassa osv, men som jag har förståt så får man läsa valfria ämnen senare i programmet.
    Nån som kan ge mig lite tips...vad ger det för yrken, vad ska man tänka på, är det svårt att komma in..osv..

Himla massa barn
  • Svar på tråden Samhällsvetarprogrammet
  • Smulan No1
    hej att skrev 2010-03-13 19:58:54 följande:
    Jag funderar också på det programmet, på samma högskola! Som sagt, platsgaranti är det. Just nu läser jag psykologi på distans vid BTH, och jag tänkte prova campus nästa gång. Det är så ensamt med distans tycker jag, samt att jag längtar "hem" till Dalarna.
    Trevligt vad vill du bli när du blir stor?
    Himla massa barn
  • hej att
    Smulan No1 skrev 2010-03-13 20:13:46 följande:
    Trevligt vad vill du bli när du blir stor?
    Allt möjligt! Men en liten tanke är områdesutvecklare, det hade varit roligt.
    www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • NochA

Smulan- Jag läser Samhällsvetarprogrammet för lärande, utveckling & kommunikation som det så fint heter .
    Första terminen är det ämnen både inom psykolgi och pedagogik, andra terminen så läser man ämnen inom psykolgi, sen läser man pedagogik. Senare i utbildningen väljer man antingen psykologi inriktning eller pedagogik inriktning. Man får alltså en fil. kand antingen i psyk eller ped.

Det är mycket grupparbeten och mycket diskussioner. Men det är ju olika hur man lägger upp det, alla grupper gör lite olika. Men man jobbar tillsammans. Varje kurs avslutas med en examination/tenta som man skriver själv. Vissa uppgifter skriver man oxå själv. Så det är rätt mycket skrivande.

Blå Hallon- Jag går SAGLU09 om det säger dig nåt

Hemsida till programmet: edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp

• lottizm

jag läser också SAGLU på BTH, har precis fått klart min fil.kand i pedagogik och läser nu till en c-uppsats för att få examen i psykologi också. jag bor i Spanien och har aldrig satt min fot i Blekinge tyvärr vet jag inte vad jag kan bli när jag blir stor då arbetsmarknaden är mer än dyster här så antagligen kommer jag att fortsätta med magisterkurser till hösten.

• Smulan No1

Vad matt jag blir, fick rådet av en bekant igår att ska jag läsa just samprogrammet så måste jag nästinill räkna med att plugga extra nåt år till.
    Tydligen i den här kommunen så är det jättesvårt att ens få praktik, och jobb var nästintill omöjligt!!

Men idag är ju läget så...Ska man titta på hur det ser ut, så är det ju ingen ide att ens sätta sig i skolbänken.

Men gud, peppa upp mig nu!!!

Himla massa barn
  • PuzzirensPuh
    Smulan No1 skrev 2010-03-14 08:29:09 följande:
    Vad matt jag blir, fick rådet av en bekant igår att ska jag läsa just samprogrammet så måste jag nästinill räkna med att plugga extra nåt år till.Tydligen i den här kommunen så är det jättesvårt att ens få praktik, och jobb var nästintill omöjligt!!Men idag är ju läget så...Ska man titta på hur det ser ut, så är det ju ingen ide att ens sätta sig i skolbänken.Men gud, peppa upp mig nu!!!
    Jag känner också att det är svårt att få jobb med den bakgrunden.Jag läser därför andra kurser vid sidan av för att bli mer attraktiv.Men å andra sidan ska man ju läsa något man verkligen vill och tro på annars blir det ju inte heller bra.Vad skulle du då plugga för något ett år till efter examen?
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-14 09:16:56 följande:
    Jag känner också att det är svårt att få jobb med den bakgrunden.Jag läser därför andra kurser vid sidan av för att bli mer attraktiv.Men å andra sidan ska man ju läsa något man verkligen vill och tro på annars blir det ju inte heller bra.Vad skulle du då plugga för något ett år till efter examen?
    Ja jag vet inte hur hon menade, har mailat henne för svar :-S Vad läser du utöver?
    Kan du ge mig tips?

Tex om jag vill jobba på FK, vad ska jag då läsa för att bli attraktiv där?
    Himla massa barn
  • PuzzirensPuh
    Smulan No1 skrev 2010-03-14 10:27:55 följande:
    Ja jag vet inte hur hon menade, har mailat henne för svar :-S Vad läser du utöver?Kan du ge mig tips?Tex om jag vill jobba på FK, vad ska jag då läsa för att bli attraktiv där?
    Jag läser just nu Handikapprätt från Malmö högskola och Ledarskap.Socialrätt är säkert också attraktiv och annan juridik.
    Berätta för mig senare vad hon menar angående programmet.
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-14 13:58:33 följande:
    Jag läser just nu Handikapprätt från Malmö högskola och Ledarskap.Socialrätt är säkert också attraktiv och annan juridik. Berätta för mig senare vad hon menar angående programmet.
    Hon menade att man skulle få en titel på sitt yrke. Tex magister eller nåt annat som jag förstog. Hon menar väl som socionomer får, att dom alltså blir legitimerad osv.

Men kan man inte bli det efter den här utbildningen, jag går först mina 3 år och sen kan jag läsa mer och få nån form av titel? eller hänger jag inte med nu igen? :-S
    Himla massa barn
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-14 13:58:33 följande:
    Jag läser just nu Handikapprätt från Malmö högskola och Ledarskap.Socialrätt är säkert också attraktiv och annan juridik. Berätta för mig senare vad hon menar angående programmet.
    Om jag ska prata klarspråk nu Jag skiter i vilket, jag ska läsa samhällsvetarprogrammet oavsett.

Nu var jag in och kollade lite kurser, och jösses  vad mycket skoj det fanns där.
    Sociologin är verkligen nåt jag är intresserad utav. Sen  såg jag dom hade socialpsykologi, med inriktning mot idrott. Det är som skapat för mig.
    Jag är idrottsintresserad, har jobbat inom kansliet i idrottsklubb här i stan, har barn som idrottar, och ibland har jag funderat mycket kring allt inom idrott.
    Som alltifrån föräldrar, deras barn och styrelse. Där kanske jag får reda på mina undringar

Oj oj...känner att det här kommer bli så jädra bra
    Himla massa barn
Svar på tråden Samhällsvetarprogrammet