Inlägg från: fruganL |Visa alla inlägg
  • fruganL

    Vi som hade BF i okt 2009 #5

    SommarDahlia skrev 2010-04-25 19:06:56 följande:
    Har han varit sjuk? Va på babycafé i torsdags å då va bvc där å pratade om sjukdomar och dom sa att efter mild influensa är småttingarna dåliga i magen läänge efteråt. Bästa sättet att skynda på bättringen va att hälla lite olja i maten.
    Ja, han är nog lite sjuk.
    Vi gav honom morot som första smakportion i torsdags och samma kväll började han rethosta ganska torrt och liksom kluck-pipa när han svalde typ. I sömnen alltså. Hostade tills han klöktes luft. Sov sådär lagom bra den natten, skrutten.
    I fredags bajsade han sju-åtta gånger. Vägrade läggas ner när han skulle somna på kvällen, inget funkade utom amningssövning vilket är evigheter sen det behövts. Sov således i vår säng, vaknade när jag skulle lägga över honom och sen var det lögn att få honom att somna. Min man var uppe med honom till fyra när vi bytte av. Hade bajsat fnörtiarton gånger till, mot slutet var det oprocesserad morotspuré. Är trött, men mest bara skriker och gråter och däckar till slut på mig vid sexsnåret och efter en halvtimma får jag lägga ner honom.
    Hade magkramper som tusan och lite lite googlingar fick oss att fundera på eventuell allergi. Det kan ge diarré och svullnad i hals vilket leder till hosta och sådär. Kramper i magen och allt möjligt verkade han ha.
    Igår sov han gott på förmiddagen, men på kvällen var det samma visa igen. Började hosta slem dessutom och verkade kämpa ganska mycket med andningen, pga slemmet och därav hosta och gallskrik. Ringde 1177 för att se om det fanns någon recpetfri slemlösande som man fick ge till en underhalvåret-skrutt, men de rådde oss att åka till barnakuten.
    Så där satt från igårkväll och nästan sex timmar framåt.
    Förkyld, men inget annat. Och lite molipect. Var ganska svårsövd idag också pga hostan, men det lättar nog framöver. Lite efedrin gör nog susen.
  • fruganL

    Ja, alltså..förkylning kan jag leva med. Tät näsa och feber är inga konstigheter. Lite hosta är också helt okej. Men inte när de är trötta men inte får sova för sina besvär. Och inte när hostan är så brutal liksom. När han är jättetrött, skriker och tårarna sprutar, hostar så han tappar andan och blir röd i ansiktet, kräker både luft och slem...han blir så rädd, och han är så trött och han vill bara sova. Då är det fan inte roligt.


    Nu vänder han sig inte helt, men nästan-vänder sig. Och jag skulle nog tänka lite som så, att om jag vet att han kan vända sig från mage till rygg sen, så skulle jag inte vända honom. Har han vänt sig så ligger han väl bra så. Kan han däremot inte vända sig tillbaka hade jag satsat på att vända på honom istället.
  • fruganL
    adagumsan skrev 2010-04-27 14:40:11 följande:
    Men usch vad jobbigt! Sa dom att det bara var en vanlig förkylning?
    Japp, en vanlig förkylning. Molipect mot hostan, huvudet högt när han sover och gärna ge ljummet vatten som också liksom löser upp lite. Och sen vänta.
    I natt somnade han äntligen på första försöket utan att varken gråta eller skrika i panik. Dock är han inte så nöjd med hostmedicinen, men förhoppningsvis kan vi börja trappa ner på den snart.
    Tycker så synd om honom för så många små saker. Som att han inte ätit så mycket i sina dagar, så några direkta smakminnen har han ju inte. Och att då börja med något så vidrigt som hostmedicin kan ju inte vara alls kul!
  • fruganL

    Hur mycket egen mat gör ni? Det är ju tokskojsigt. Kokade ihop lite päronmos idag, och oj vilken hit det var!

  • fruganL

    Fast inte måste man väl göra något varje dag, om man gör lite storkok?


    Nu har ju inte Milo ätit så värst mycket än, men en påse morötter, potatis och ärtor finns i frysen, isbitstärningar. Gjorde päronmos på sex-sju päron och frös in i isbitar och i småburkar, så det finns ju också för kanske två veckor framöver. När en ny smak introduceras blir det ju tillverkat för längre perioder, och andra omgången blir inte direkt isbitar utan snarare muffinsformar eller något sånt.
    Snart är 4månadersgröten slut så då kör vi på egen gröt istället. Om han tycker om det vill säga...men vad kan väl vara äckligt med lite päronmos i? ;)
  • fruganL

    Fast "storkok" när det gäller smakisar är ju inte så stort. Små portioner blir ändå många maträtter, vilket blir storkok ändå. *skrattar* Värre blir det kanske sen när magen vill ha lite mera mat och det "storkoket" som är nu blir till kanske tre portioner istället...

  • fruganL

    ...fast måste och måste fru blom...beror väl på hur väl klumparna bearbetas i minimunnen.


    Jag ångkokade ärtor och körde i mixern och det fick han ganska tidigt i sin mathistoria (förra veckan alltså *skrattar*). Några ärtor var hela och de fick jag mosa lite med skeden så de vart platta, men annars var det inga problem. Känner mig tämligen lyckligt lottad som har en son som äter klumpar redan nu. Bortskämda är vi och njuter gör vi!
    Hur han ni börjat med laktos och mjölkprodukter? Köpte lite olika mjöler till att göra gröt, men har gärna i grädde för att fetta till det, så han får nog lite sånt från imorgon.
    Imorgon ja. Nästan siste man ut att bli halvåret. Galet!
    Och veeeeeeet ni vad? På förmiddagen nöjer han sig med bara gröt av pappa. No more pumpa för mamma! Hoppas han gillar de nya gröterna lika mycket som Sempers banangröt!
  • fruganL

    Jasså, gasbildande. Didn't know. Men tänker lite som så att om man skulle äta en istärning med ärtor+skal per måltid någon gång ibland så borde det ju inte vara så illa. Men å andra sidan har jag aldrig haft en kolikunge, utan ja...bortskämd var ordet. Så inte tänker jag väl i såna banor inte.


    Har smör i maten också faktiskt, men det känns ju inte lika hårt som grädde.
    Och fy, jag tycker det är svårt det där med att dosera maten. Gröt har han ju fått i en månad ungefär, äter en portion på förmiddagen just för att jag skulle slippa pumpa. Har pumpat i tre månader, jobbar två veckor till innan jag är helledig. Han har fått mat i kanske två veckor, men bara två istärningar so far. Ska öka till tre för inte sjutton är han nöjd. Fått lite päronpuré på kvällen ett par-tre dagar, men nu får han det med gröten istället för att smaksätta lite. Men det är så svårt för han äter ju så gärna. Vill bara inte gå så fort fram att amningen tar slut för fooooooort.
  • fruganL

    Milo fick välling igår, premiärturen och det gick som smort.


    Sen han var typ sex-sju veckor har han sovit sju timmar och sen ökat och tolv timmar mellan maten sov han ju sig genom på natten där i början av året. Från kanske mars började han äta ena sidan någon timma innan vi gick upp och det har liksom blivit tidigare och tidigare på småtimmarna. Efter ett tag ville han ha båda och sen han blev sjuk har nätterna nästan blivit plågsamma. Var uppe fem-sex brösttömningar (alltså tre par!) från vi la honom tills jag gick upp tio timmar senare. Så det kändes helt klart som ett bestående problem. Kokade välling på majsmjölet och han drack för fullt igår. Somnade som en stock utan omnappningar och sov återigen till klockan sex. SÅÅÅÅÅ skönt.
    Så då är vi uppe i ett mål gröt på förmiddagen, en portion mat på eftermiddagen (gjorde i muffinformar som han får nu, blir väl motsvarande sex-sju isbitar) och så välling på kvällen. Nog tycker han om sin mat den gode Milo!
    MEN. Hur lös ska välling vara? Någon som har gjort välling enligt vällingbeskrivningar? Är den nästan lika rinnande som vatten eller har den lite "ytspänning" om man skulle hälla upp i ett mått? Svårt att veta när man bara kokar lös gröt liksom.
  • fruganL
    cheesecake3 skrev 2010-05-06 19:18:54 följande:
     Frugan: Jag köper välling faktiskt så kokar ingen egen, men den jag köper är väl inte jätte tjock men som sagt den är ju tjockare än tex ersättning. Ja svårt att ge en bra beskrivning
    Mmh, det är väl så de flesta gör. Jag ska ju vara så jävla späääschäl jämt liksom.
    Vilken nappflaska har du? Tror inte de dinapparna vi har är så bra. Avent...hålen blir ju fler inte större...vilket liksom inte hjälper så mycket om vällingen är lite tjockare. Inbillar mig att liiiiite tjockare är trevligare att dricka, men vet inte varför. Den är ju matigare om inte annat.
Svar på tråden Vi som hade BF i okt 2009 #5