• Anonym

Hur ont gör det egentligen att föda barn?

Anonym skrev 2010-03-21 13:25:02 följande:
    Jag har en fråga. Ni som tycker att det var fruktansvärt, att ni höll på att dö av smärta och liknande, har ni någonsin haft så ont innan? Jag ska föda i höst. Jag undrar med hur ont det gör. Jag operarades för några år sedan och efter den operationen hade jag så ont att det inte finns ord. Hade inte inte vetat exakt varför det ont hade jag trott att jag höll på att dö, så ont gjorde det. Jag fick så mycket morfin att läkarna inte vågade ge mig mera. Trots det hade jag så ont att jag inte tror att det går att ha ondare. Nu undrar jag mest om förlossningen kommer att bli värre. Jag är beredd på att det kommer göra jävligt ont men frågan är om man får perspektiv på det hela när man varit med om enorm smärta förut?
    Nej, något så starkt som förlossningssmärta har jag aldrig känt förut men jag har definitivt känt på stark smärta innan, sån smärta där man kräks av den eller svimmar av den.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-21 15:51:53 följande:
    Nej, något så starkt som förlossningssmärta har jag aldrig känt förut men jag har definitivt känt på stark smärta innan, sån smärta där man kräks av den eller svimmar av den.
    Hm. Det är ju svårt att definera smärta men jag hade så ont efter min operation att jag faktiskt trodde att jag skulle dö. Så ont gjorde det.
    Hur ont hade du haft innan?
    På den där skalan sjukvården använder där 1 är ingen och 10 är värsta tänkbara smärta.
  • Anonym

Det gjör förjävla ont rent ut sagt!!
    Tur att det förvann relativt snabt efteråt.
    Har fött 2barn & är gravid nu med nr 3.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-21 15:55:35 följande:
    Hm. Det är ju svårt att definera smärta men jag hade så ont efter min operation att jag faktiskt trodde att jag skulle dö. Så ont gjorde det. Hur ont hade du haft innan? På den där skalan sjukvården använder där 1 är ingen och 10 är värsta tänkbara smärta.
    Ja, för mig är ju förlossningssmärtan en klar 10 och innan har jag väl haft 8-9 även om jag innan förlossningen tyckte att de smärtorna var en 10:a
  • Anonym

Jag dog varenda gång jag fick en värk ....f*n va ont men efter att jag fick EDA så var jag i himmelriket...jösses vilken befrielse :) Från att va döende till att bara känna trycket neråt...underbart!!!!!

• Anonym

Jag har också varit med om en del smärta innan, tex gallsten brutit fingret precis som du.

Förlossningssmärtorna är inte lite extrema som dessa smärtor, när man brutit något så svimmar man ju av smärta och även i gallsten men förlossningssmärtona är ölite mildare även om det gör ont det med.

Och sen kan du ju fuska och ta epidural då gör det ju inte ont alls.

• Anonym
    Jackie85 skrev 2010-03-15 10:15:21 följande:
    Hur känns det egentligen att föda barn?
    För mej var det en fruktansvärd upplevelse, har aldrig känt en sådan otrolig smärta! Är livrädd för sprutor så den enda smärtlindring jag tog var lustgas, men den gjorde mig bara illamående.
    Min bästa kompis har fött två barn utan smärtlindring, och hon tyckte inte det var så farligt, visst kändes det, men inte värre än mensvärk. Så det är nog väldigt olika!!!
  • Anonym

Jag födde mitt enda barn med lustgas och EDA.

Det gick alldeles utmärkt. De värsta smärttopparna försvann och jag kunde återigen andas efter att dom satte EDAn.

Jag kunde gå och stå med EDAn och direkt efter förlossningen gick jag på toaletten utan problem.

Vid nästa förslossning kör jag samma metod, lustgas och EDA!

• Anonym

Jag kom till förlossningen med intentionen att ta alla smärtlindring - gärna narkos.

Fick lustgast - som hjälpte till 100% - när jag sedan fick reda på att det fanns en högre styrka på lustgasen, så blev jag helt lugn.

Under hela förlossningen - ca 10h - så spelade jag kort med min man, med korta avbrott för lustgas, då min man fuskade och släppte kort på golvet. Vi löste också korsord och jag skrattade hela tiden åt min mans torra humor. Min man menade att jag var precis som vanligt hela förlossningen - men kunde inte tro att jag faktiskt födde barn. 10 minuter innan min son kom ut, ringde jag till min mor och sade att det nog tog ett tag till - min mor trodde då jag var hemma eftersom jag lät precis som vanligt.

Sonen kom ut på två krystvärkar och det gjorde inte alls ont. Jag blev sydd med 10 stygn och det stack bara lite. Dagen efter hade jag lite träningvärk och var lite öm - men det hjälpte med Ipren. Jag var på Ikea dagen efter och köpte bebisgrejor eftersom vi inte hade köpt ngt innan - på Ikea mötte jag förlossningsläkaren, som tyckte att jag var ju pigg .

Min man fick stå utanför med sonen - vi tog inte in honom på Ikea.
    Jag vet inte om det är något fel på mig - men jag kan inte påstå att det gör ont att föda barn och då är jag extremt ärlig.

• Anonym

Mina förlossningar har varit olika allihopa.

Med första barnet höll den på i nästan ett dygn och  det var värkarna som var jobbigast. Efter 15 timmar fick jag epidural och det var helt underbart!!! Efter några timmar kände jag mig bajsnödig och då var hon på väg ut

Med nr 2 fick jag en teckenbödning och åkte in och fick stanna kvar för att jag öppnat mej 3 cm men hade inga(kännbara) värkar. Började känna lite efter nån timme men tyckte inte det var värkar. När jag började få ont kom de kollade, och då var jag redan öppen 10 cm. Slet av mig byxor tröja och bh och vips efter tre krystvärkar var hon ute.

Med nr 3 var vi lämnade de andra barnen hos min mamma och hon frågade om jag verkligen var säker på om det börjat. Nä jag vet faktiskt inte sa jag för jag var säker men ändå inte på ett vis.Men så fort vi satte oss i bilen blev jag säker. Jätte onda värkar! Använde lustgas den timmen vi var på förlossningen.Snabb förlossning men ont med både värkar och när hon kom ut.

Jag tycker att värkarna är det som är mest jobbigt!! När man får börja krysta så kan man hjälpa till på ett vis och det känns bättre. Men det är SÅÅ värt det!! Underbara upplevelser!! Helt otroligt!!!

• Anonym

värkarna var en miljon ggr värre än utdrivningskedet. och när de sydde kändes knappt, man fick ju bedövning.....

• Anonym

men det är ju omöjligt att säga då alla upplever smärta olika. Om de flesta här säger att det inte gör så där jätteont och du sedan upplever en helvetisk smärta, känner du då att du  har blivit lurad här på FL?

• Anonym
    puss skrev 2010-05-01 11:54:29 följande:
    du kan ju trycka lite fotbollar in och ut för att öva. kom ihåg att en bebis är en halvmeter lång också.
    Skillnaden är ju dock att kroppen är förberedd på att trycka ut en unge. Skulle man trycka ut en fotboll här och nu skulle det förmodligen göra ondare...
  • Anonym

Tog EDA - Började känna smärta först när jag var öppen 8 cm! Sedan gick det snabbt och det var helt hanterbart. Trots att jag annars gråter bara av att ta blodprov, eller ta av plåster ;)

• Anonym

väntar mitt andra barn är iv 27 nu så en kommande förlossning närmar sig med storm steg, kommer att få prata och planera mer om denna för att förbereda mej mentalt på vad komma skall.

min första förlossning var för mje ett helvete....kunde inte hantera smärtan alls utan fick ju panik i storts sätt, hyper ventilerade en hel del och fick kramper med varje värk=S.... hade en eda som tyvärr inte hjälpte mer än första dosen. de försökte få mej att andas rätt men jag fixade inte det helt enkelt å lustasen plockade dem bort från mej då jag iochmed att jag krampade behövde ren syrgas så att säga. när jag var öppen runt 8cm trr ja et va och de märkte att jag inte orkade mer, var helt uppgiven och ja rätt borta... ( sa att de fick klubba ner mej med ett baseboll trä ;P ) så tillkallades narkos akut å de satte en spinal....

HEAVEN säger jag bara då =P... kunde helt plötsligt slappna av å tro att det va det som gjorde att min forlössning fortskred sen. fick biverkan att jag hade 500000 myggbett på hela kroppen som kliade så kände mej som en skabbräv hahahaha... men smärtan var bortblåst... satte mej upp och kände att jag behövde göra nr 2 =P.. sa att jag måste på tolatten till bm gång på gång.. de tyckte att ja kunde göra det på potta inne på rummet.. men det ville jag  INTE... så sa de att vi kollar hur det står till först å det visade ju sig att jag var inte nödig utan nu var det dax för lilleman att komma ut =).....

fick krystvärkar och 16min senare var han ute..visst gjorde det ont upprepade hela tiden att nu får han fanken inte var kvar mer =P.... å ut kom han å upp på magen å allt var som bortblåst... han var det finaste jag någonsin sett=) min lilla skatt. kände inte att jag brast fick syinvändigt å utvändigt.  kan säga att från att värkarna började till han var ute tog det 55tim så jag var rätt slut efteråt.
    men som jag intalade mej efteråt...

vad är 55tim av "pina" jämfört en livstid med ditt barn =).....

denna gången ska jag förbereda mej mer mentalt för vad som komma skall samt att lära mej att ANDAS det är A och O i en förlossning=)

Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?