Inlägg från: Salt Groda |Visa alla inlägg
  • Salt Groda

Tygblöjetråden 24

Behöver råd...
    När lillen föddes var jag helsåld på tygblöjeiden, men sen i praktiken blev det mest engångs med nån tyg då och då. Vi har kört EC light hela tiden också.

Nu är grabben 16 månader. Hemma är han blöjfri och går på pottan själv. Men ute har han engångsblöja. Han kissar fortfarande så ofta att det känns lite jobbigt att potta honom när vi är iväg. Dock är blöjan ibland torr när vi kommer hem igen.

Jag skulle gärna vilja använda tyg igen, men det blir bara problem hela tiden. Sätter jag på honom en tygis nu tycker han att det känns klumpigt och vill ta av sig. Han är ju van vid att gå helt utan blöja hemma, så steget till tygis ute verkar störa honom.

Däremot har jag plockat fram mina pockets för att använda när han sover middag. Problemet är dock att de läcker. Har 4 olika pockets, och bumgenius är den enda som inte har läckt. De andra swaddlebee, blueberry och happy heiny läcker efter en kissning. Så ska det väl inte vara. Pulen känns blöt på utsidan. Måste man stoppa dem mer då eller är det pulen som är knasig? Vill gärna använda tyg i alla fall delvis, varje utbytt blöja är ju bättre för miljön (och plånboken).
    Hoppas någon orkar svara.

Oj, en fråga till. Jag har beställt några trainingpants från imse vimse samt några andra märken. Någon som har använt det och vad tyckte ni om dem i så fall? De är ju inte vattentäta, men jag tänkte som ett litet skydd när man börjar våga gå utan blöja även ute.

• Salt Groda

Hur många ytterbyxor tycker ni att det behövs för en nyfödd? Är bumpy från imse vimse bra?
    Jag har en hög med vikisar, prefolds och några mini fitted kvar efter sonen, men bara en ytterbyxa i st small.
    Hade stickat massa ullisar förra gången, men fick det aldrig att funka nå bra. Så till nästa bebis vill jag ha PUL. Ska man köpa newbornstorlek då?
    Sen har jag 4 pockets one size som jag tänker att man kan börja använda efter några månader. Och ev köpa fler pockets då om man får tygblöjandet att funka.
    Vad tror ni? Hur många ytterbyxor behövs till en pyttig?

• Salt Groda

Ok, tror det får bli newbornbyxor. Viktigast att de passar precis i början eftersom jag tror vi kommer ha pockets senare.

Vi har
    9 Prefolds
    9 vikisar (men 5 av dem är rätt tunna)
    5 fitteds i size 0/newborn
    2 bamboozle i size 1

Räcker dessa blöjor för en nyfödd?

Sen undrar jag också om någon har provat blueberry mini coveralls eller Swaddlebees ABC wrap? Är de bra?

• Salt Groda

Loreena, ja min son bajsade konstant som nyfödd så det kanske man får räkna med att nästa bebis gör också. Några extra vikisar då kanske.
    Hur vet man att man sparar 12000? Låter ju jättemycket!

• Salt Groda

Tänker att hur mycket man sparar på tygblöjorna måste ju också ha att göra med hur länge barnet använder blöja.
    Med sonen körde vi EC och han slutade använda blöja dagtid hemma vid 13 mån och även borta vid 16 mån, och då blir det ju inte lika många engångsblöjor totalt.
    Då kanske man _egentligen_ inte tjänar på det....?
    Men jag vill ju ha tygisar oavsett, för de är så mjuka och gosiga och fina.

• Salt Groda

Loreena, har du använt weehuggers cover till vikisar eller har du deras egna inlägg? Undrar om de funkar bra till vikisar / prefolds mm?
    Hittade en så fin weehuggers (på blueberrys hemsida) med ugglor på. Jag döööör! En sån måste jag ha.

• Salt Groda

Vilka vikisar gillar ni? Är Ikeas jämförbara med imse vimse, är de lika bra? Eller vilka andra märken tycker ni är bra?

• Salt Groda

Sjalbarn är bra, men tycker det är mer fart i den här tråden när det gäller tygisar!
    Diaperswappers.com är ett bra forum också, på engelska. Mycket info om tygisar och många som lägger upp bilder mm.

• Salt Groda

Måste fråga er också, är era vikisar kvadrater? Blir tokig när jag ska provvika mina, de är så rektangulära, svårt att få till det. Imse vimse har liksom fluffat ihop sig mer åt ena hållet. Måste man stryka dem eller?
    De andra vikisarna jag har ÄR rektanglar helt enkelt. Irriterande. Funderar på att klippa bort en bit och sicksacka kanten så de blir kvadratiska. Är det en bra idé tro?

• Salt Groda

Gillar också tygbindor. Mina favoriter heter Fussy Butt. Så mjuka och sköna. Men jag vet inte var de säljs i Sverige.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24