Inlägg från: Salt Groda |Visa alla inlägg
  • Salt Groda

Tygblöjetråden 24

Telgebo:
    Jag varvade tyg med engångsbindor till avslaget förra gången. Jag ska köpa på mig så många tygbindor jag anser mig ha råd med den här gången, för när man blöder så mycket och länge är det mycket skönare och bättre att slippa de där prassliga engångs. Om du får klåda är ju tyg verkligen att rekommendera!

• Salt Groda

Idag fick jag hem en Imse vimse organic cotton cover newborn i mönster Kiss the frog, en Thirsties duo wrap i mönster Hoot och en grön oh katy one size pocket! Jättefina alla tre. Thirsties cover är mycket mindre än Imse Vimse, ska bli kul att se vilket som passar bäst på en nyfödd.

• Salt Groda

Wicks, vi ska definitivt köra EC med det kommande barnet. Vi gjorde det med sonen och det funkade jättebra.

• Salt Groda

Wicks, vi körde ec light kan man väl säga. Pottan vid varje blöjbyte. Han slutade bajsa i blöjan vid 8 månader, det var nog den största fördelen med ec! Sen var han blöjfri hemma vid 13 och även borta vid 16 mån. Vi reste rätt mycket mellan han var 7 mån till 1 år, så då blev det inte lika mycket ec:ande. Vi pottade så mycket vi hade tillfälle till helt enkelt.

• Salt Groda

Vi använde engångsblöjor till sonen i stor utsträckning tyvärr. Vi reste inte i form av nöjesresande, utan åkte hem till Sverige otaliga gånger (bor i USA) pga kris i min familj. Så då hamnade allt annat i bakgrunden. Jag var ensam med sonen mycket och satt på sjukhuset varje dag, så vi fick använda enklaste alternativ när det gällde vardagen så att säga.

• Salt Groda

Wicks, var ska ni resa och hur länge ska ni vara borta? Om det finns tvättmaskin dit ni ska kan ni ju köra på som vanligt. Vet annars att många använder vikisar vid resa som är lätta att handtvätta och torkar snabbt. Men i ärlighetens namn tror jag många väljer engångs av bekvämlighetsskäl när man reser.

• Salt Groda

Kanske om ni tar med en stor bra pulpåse där ni kan förvara de använda blöjorna ett par dagar tills ni är framme där ni kan tvätta. Och ev ett paket engångs som reserv om tygisarna inte räcker eller om det blir för bökigt.

• Salt Groda

Hur många gånger tvättar ni pocketinlägg innan första användning? Och själva pocketskalet, räcker det att tvätta det en gång?

• Salt Groda

Och sen det här med storlekar..... Mitt nya IV cover i newborn är exakt lika stort som det gamla IV cover jag har i small. Konstigt, det kommer ju inte att passa på en nyfödd!!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24