Inlägg från: Salt Groda |Visa alla inlägg
  • Salt Groda

Tygblöjetråden 24

Vi hade baby Björns vanliga potta. Funkade bra för oss. Den på Ikea går nog bra också.

• Salt Groda

Aha, ja då är väl baby Björn bättre. Lite mer rundade kanter. Min son vägrade kissa när man bara höll honom över. Var tvungen att sitta själv liksom.

• Salt Groda

Underkläder har man ju samma en hel dag, så tygisar kan man också ha en hel dag så länge den inte är blöt eller ofräsch. Tycker jag.

• Salt Groda

Emmelinan, om du bara har din prefold rakvikt så spelar det nog ingen roll. Men man brukar ha de tunna invikta mot rumpan. Googla på prefolds så kan du hitta lite olika sätt att vika prefolds. Man kan liksom vika ut toppen på prefolden så att det blir som vingar/flärpar som man drar runt till framsidan och ev fästa med snappi. Ursvårt att förklara märker jag.

• Salt Groda

Radhus, jag tycker att pockets är rätt bra faktiskt. Vi använde bara tygisar delvis med sonen, men av de sorter vi provat var bumgenius bäst.
    Och han var en tjockis som liten!!
    Har du båda inläggen i? Både det vanliga och infant? Du kanske behöver fler inlägg för att det inte ska läcka. Har du tvättat inläggen ordentligt så att de har hunnit bli absorberande?

• Salt Groda

Måste bara berätta om mina fynd! Köpte sex nya bumgenius artist series, var köp två få en tredje gratis. Så behövde bara betala för fyra av dem. Sjukt nöjd. Köpte även två newborn blöjbyxor, bummis super brite och thirsties duo wrap billigt. Älskar rea!!!!

• Salt Groda

Trollet - jag tycker du ska prova pockets. Det är smidigt och du kan anpassa mängden inlägg och på så vis göra dem tunnare om han inte kissar så mycket. Bumgenius är min favorit bland pockets.

• Salt Groda

Jag har en IV small sen innan och köpte en ny i newborn till bebis som är beräknad i dagarna, och när jag jämför de två är de för tusan exakt lika stora. Konstigt. Så IV storlekar verkar lite skumma.

• Salt Groda

Ja, jag har ju inte haft tillfälle att testa på bebis än. Men när man håller dem mot varandra så ser längd, bredd, benöppning osv lika stort ut. Inte en chans att nb kommer passa i början. Jag kanske har råkat få en felmärkt..?

• Salt Groda

Microfiber är väldigt absorberande och ska inte vara mot huden. Är bra att ha som inlägg.
    Fleece är däremot fukttransporterande och bra att ha närmast huden om man vill ha en "stay dry" effekt. Många pockets har ju fleece eller fuskmocka mot huden av den anledningen.

• Salt Groda

Men vafalls, mitt inlägg kapades!

Luktar unket/ammoniak betyder att de inte är riktigt rena.
    Tvätta, tvätta, tvätta. Skölj, skölj, skölj. Ev mer tvättmedel.

Suger dåligt/vatten pärlar sig på ytan osv betyder tvättmedelsrester.
    Skölj, skölj, skölj. Ev mindre mängd tvättmedel i fortsättningen.

Så har jag lärt mig i alla fall!

• Salt Groda

Varenda gång min lilla tjej bajsar i en engångs så läcker det!! Upp på ryggen eller ut vid benet. Tacka vet jag bumgenius!! Beställde 8 st nya igår så att jag har fler att gå runt på och slipper använda engångs!!

• Salt Groda

Fick mina nya bumgenius igår. Jättefina!! Ska bli skönt att slippa engångs.

Inatt hade min tjej tygblöja för första gången på länge länge. Vi har haft engångs på natten för att slippa "krångel". Det har lett till otaligt läckage plus tvätt av lakan i princip dagligen då hon bajsar igenom varje morgon.

Men inatt tyg då som sagt. En bamboozleblöja fitted med en doubler och en fleecebit för torrkänsla närmast hud (klippt från Ikeas irmafilt) och utanpå ett PUL cover.
    Det höll 12 timmar, inklusive en riktig powerpoop på morgonen!!! Inget läckage alls!!
    Dessutom ammande jag 4 ggr inatt så det kissades säkert en del.
    Hoppas detta system håller i sig och nattblöjandet blir lättare.

• Salt Groda

Hestia, amningsbajset behövs inte sköljas av. I början gjorde jag det men sen märkte jag att det blev rent ändå.
    Nu när min bebbe bajsar "riktigt bajs" så sköljer jag. Har en pulpåse hängande bredvid skötbordet där kissblöjor hamnar direkt. Har även en liten minibalja som jag lägger bajsblöjan i, sen tar jag bara hela baljan till badrummet, sköljer av ner i toan, sen åker blöjan ner i pulpåsen med de andra.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24