• Viena

Tygblöjetråden 24

Hej på er!

Är helt oerfaren när det gäller såväl blöjor som bebisar Skrattande Har BF den 13.10 och har nu börjat fundera på att använda tygblöjor istället för engångs. Har surfat runt lite och hittade en engelsk sida med blöjor som heter bitti d´lish snap in one

ititibitti.com/node/3

Tyckte att de verkade bra, men har ju som sagt ingen aning. Är det nån av der som har erfarenhet av dessa? Kan man använde dem genast på en nyfödd? Hur många blöjor och hur många "skal" tror ni att man behöver? Väldigt tacksam för hjälp Glad

• Viena

Och en fråga till: man verkar inte kunna köpa bara "skal"/´covers, utan om man köper ett skal kommer inläggen med. Stämmer detta? Då blir det ju inte mer ekonomiskt än en AIO... Eller kan man på något sätt köpa fler inlägg separat? Förstår inte...Skäms

• Viena

Oj förlåt, såhär borde länken vara:

ittibitti.com/node/3

Loreena: tack för svaret Glad Tror att jag förstår bajsproblemet med raka inlägg. Tyckte också att de var ganska dyra. Dock vet jag att både jag och min man är lite lata av oss + att allt annat känns så nytt att jag skulle föredra så enkla blöjor som möjligt. Vill ändå inte använda AIO, utan hoppades ju kunna använda samma skal flera gånger innan man måste tvätta. Men jag är rädd för att vi bara skulle ge upp med hela projektet om vi började med vikblöjor...Knepigt detta!

Nån annan som känner till itti bitti-blöjorna, eller har förslag på nåt liknande, enkelt alternativ som skulle passa oss nybörjare + en nyfödds bajsexplosioner ? Skrattande

• Viena
    Loreena skrev 2011-08-18 20:11:09 följande:
    Jag rekommenderar fortfarande de här, de finns i två storlekar. Jag har haft storlek 2 på min son sedan han var 4 månader.
    www.babykind.co.uk/weehuggers.htm
    Men inte de med kardborre - de skaver!! Knapparna äger!
    Det finns även färdigsydda inlägg som hör till om man inte gillar att vika...

Tyvärr verkar de inte få in nya leveranser på några veckor.
    Weehuggers såg ju jättefina ut! Är de månne lika små och nätta som itti bitti verkar vara? Skulle vilja undvika en jätteblöjbak som gör att bodyn o dyl inte passar.

Hur många skal och inlägg tycker ni att skulle vara lämpligt att beställa om jag vill ha ett "prova på" paket? Hålls skalen vanligtvis rena, så att man bara kan byta inlägg, eller är det överoptimistiskt tänkt?? Glad 
  • Viena

Och Loreena förstod jag rätt: menar du i ditt tidigare inlägg att de raka inläggen i Weehuggers inte funkar så bra för en nyfödd?? (pga bajsexplosioner)  Blir helt förvirrad, detta var mycket mer komplicerat än jag trodde Skrattande

• Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-18 20:18:36 följande:
    Jag köpte ett par blöjbyxor i stl 1 till sonen. Jättesöta. Alldeles för små! Men bra modell i övrigt.
    Hur gammal är din son?
  • Viena

Tack så jättemycket för era svar, lär mig mer/blir mer förvirrad hela tiden. Funderade ¨på att beställa 1-2 weehuggers för att prova, men hittar inga sidor där inläggen säljs just nu (out of stock). Vilka inlägg rekommenderar ni istället, om jag inte vill hålla på med vikblöjor? Nåt speciellt märke + var säljs de?

• Viena

Hej igen! Funderar vidare. Har beställt en weehugger (S) + lite olika inlägg och liners, samt en itti bitti tutto (one size) med snap in system, för att testa lite.

Nu har jag dock upptäckt att imse vimses softbyxa + formsydda blöjor säljs väldigt billigt begagnade på en del sidor här i Finland, där jag bor. Funderar därför på att prova på dem.

Ville ju gärna ha lite mer slimmade blöjor, men kanske man kunde använda IV på natten?? Vad tror ni? Kan jag börja direkt med IV på natten, eller funkar det bättre med engångs i början? Lönar det sig att köpa IV:s NB-blöjor 3-6kg? Man får dem VÄLDIGT billigt.

Fortfarande väldigt tacksam för råd och synpunkter från er Glad

• Viena
    Krake skrev 2011-08-21 00:05:24 följande:
    Viena,

I början lär du vara tvungen att vakna på natten ändå. Vi hade tyg på natten första tiden och bytte då efter varje amning även nattetid. Så som jag upplevde det gick dag och natt  verkligen i ett första tiden. Snarare är det sen, när det finns en rimlig chans att få sova hela nätter, som det blir viktigt med en blöja som håller länge (t ex engångs).

Jag skulle dessutom alltid rekommendera att köra konsekvent med bara tyg första 1-2 månaderna. Då får man in rutinen. Börjar man med engångs och tänker sig att ta tygblöjor senare, blir det lätt så att det aldrig blir av.

Vi har haft itti bittis och tyvärr växte vår son ur dem redan vid ca 9 månaders ålder. Han är exakt genomsnittlig i sin kroppsstorlek... Jag gillade dem, men de räcker inte hela blöjperioden, iaf inte för oss. 
    Tack för svaret GladLåter som en bra idé att köra hårt med tyg från början, vet nog med mig att det hela kanske inte alls blir av om vi skjuter upp det. Synd att itti bitti inte passade längre än så, men men... får prova oss fram och se!
  • Viena
    Loreena skrev 2011-08-21 10:22:43 följande:
    Viena
    Det finns andra färdigsydda inlägg som säkert kan passa i weehugger om du vill beställa redan nu.
    www.babykind.co.uk/boostersandliners.htm
    Jag mailade babykind och de skulle få in nya leveranser om några veckor.
    Formsydda Imse är säkert jättebra om du får tag på billigt! Min granne använder dem på sin son och hon är nöjd med dom. :) Men de i NB-storlek tror jag barnet växer ur snabbt, det finns även i one-size som antagligen räcker längre.
    Jo jag beställde några andra typer av inlägg och liners, får testa lite vilka som funkar. Tack för infon om babykinds weehuggers-leveranser!!

Tror bestämt jag ska köpa på mig begagnade imse vimse, fick precis reda på att det finns ett stort lopptorg här i helsingfors (alltså ett riktigt lopptorg, inte på nätet Glad) där de enbart säljer begagnade bebis-grejer, inklusive tygblöjor!!!! Ska åka dit och ta mig en titt i morgon Solig
Svar på tråden Tygblöjetråden 24