• Viena

Tygblöjetråden 24

knytis skrev 2011-10-11 17:55:54 följande:
    Det här är jätteskumt, jag har aldrig fått fläckar av någon sorts bajs, de enda fläckar vi har i tygisarna är av salva.
    Brukar du skölja blöjorna innan tvätt?
  • Viena

Och en fråga till.

Använder ni flytande eller fast galltvål?

• Viena
    fröken sol skrev 2011-10-11 23:33:58 följande:
    solen är väldigt bra för att få bort fläckar. fick bort fläckar som var några år gamla genom att hänga i solen och bleka. har aldrig använt ngt särskillt medel och har inga fläckar kvar.
    Jo, det har jag hört. Lite knepigt med soltillgången bara, då vi bor i en höghuslägenhet utan balkong... Men i slutet av november flyttar vi till en villa på landet, så då ska blöjorna ut och blekas i vintersolen Solig
  • Viena
    fröken sol skrev 2011-10-12 16:47:41 följande:
    det funkar även inomhus vid fönstret, fast det tar liiite längre tid :)
    Aha, kunde ju prova det då nån solig höstdag!! Ska blöjorna alltså vara våta och torka i solen?
  • Viena
    knytis skrev 2011-10-12 19:58:43 följande:
    Har provat Imsevimses citrontvål, men är ganska missnöjd med den. Bajset försvann, men det verkar det ju göra iaf. Däremot reagerade tvålen med bajset och gav superfula knallröda fläckar på pultyget. Nu använder vi en hemgjord tvål från min mans faster. Hon kokar tvål på fettet efter grisslakten, de har lantbruk. Det är banne mig den bästa tvål jag någonsin träffat på. Blöjorna blir ju nu inte fläckiga, men med tre barn i huset har vi fläckar av alla sorter och den där tvålen tar bort ALLT. Flera år gamla fläckar, frukt, rent fett etc. Oslagbart!
    OK, tack för infon! I brist på hemgjorda grisfett-tvålar, ska jag testa galltvål Glad
  • Viena
    knytis skrev 2011-10-12 19:51:59 följande:
    Amningsbajs har vi sköljt, borstat md en liten nagelborste under kranen, mest för att det suger in så mkt, när de bajsar matbajs använder vi oftast rispapper och då sköljer vi inte alls. Men glömmer vi rispapper ngn gång och bajset är lite löst sköljer vi, vi kör ju flanellaio:s bajset fastnar lite mer än i tex microfleece.
     Oj så rörigt det där lät, hoppas det gick att förstå :)
    Nej inte alls rörigt, jag hänger med i bajs-svängarna Skrattande Tusen tack för råden!!!!
  • Viena

Jag tror att jag kanske har löst mitt skötbordsproblem! Som nån kanske minns så bor vi i lägenhet och måste ha skötbordet i sovrummet (= ingen tillgång till vatten vid skötbordet).

Åkte till Ikea i helgen och hittade ett set med förvaringslådor i plast, som man kan hänga på skötbordet. I detta set ingår en liten vattenskål, som man alltså kan hänga från skötbordets kant. Tänkte att jag kan fylla den med vatten på förhand och sedan byta ut vattnet efter blöjbyten, när bebisen sover.

Det ingick också en sophink, som jag har hängt brevid vattenskålen. I hinken har jag lagt en nätpåse, som jag ska slänga använda blöjor i. Hinken är inte stor, men jag har några nätpåsar, så när en är full, slänger jag den i en större hink i väntan på tvätt och lägger en ny nätpåse i den lilla hinken.

Tror faktiskt detta kan funka. BF+4 idag, hoppas bebisen anländer snart så jag får testa hur det går i praktiken Skrattande

Här är en länk till förvaringslådorna:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70103207/
  • Viena

Oj, hela mitt inlägg blev likom en hyperlänk, hur gick det till? Skrattande

• Viena

Hittade en video på youtube där en kvinna som representerar Smartipants gör sin egen "baby wipe solution", som hon sedan sprejar på den tyglapp hon ska rengöra babyns rumpa med. Till största delen består blandningen av vatten, men hon har också i några droppar olja och "babywash".

Verkar väldigt praktiskt med en sprayflaska, men nu undrar jag:

- Kan man ha några droppar olja i blandningen, eller kommer det att täppa till fleecen i mina Fuzzi bunz?

• Viena
    Emmelinan skrev 2011-10-18 21:12:15 följande:
    Salt katt: tack. Ska googla tror jag, det där lät intressant.
    Tror Salt katt menade såhär:

">

• Viena

Frågar en gång till:

- Tror ni jag kan ha några droppar olja i en tvättblandning för bebisens rumpa, eller täpper detta til fleecen i Fuzzi bunz?

• Viena
    miljarden skrev 2011-10-20 09:28:48 följande:
    Jag skulle gissa att det går bra, det kan väl inte råda strikt oljeförbud för vad gör man då om rumpan är lite torr? Alltså det borde väl inte vara värre än att bada bebisen i vatten med lite olja i?
    Tack för svaret Glad Fler som har tankar/erfarenheter kring detta? Man kan alltså ha olja i badvattnet utan problem? Trodde det var ganska kinkigt med olja+fleece, att man typ måste sätta in rispapper eller nåt för att inte förstöra blöjan om man smort med olja? Skulle inte vilja använda papper....
  • Viena
    Palsternacka skrev 2011-10-21 08:52:55 följande:
    Vi använde olja i vattnet och jag hade inte en tanke på att det skulle spela roll. det är ju inte så att man kletar in hela rumpan i olja, eller?
    Eh, nej hade ju inte tänkt bli helt vild med oljan...  Första barnet och ingen erfarenhet av tygblöjor sedan tidigare, så jag ville bara försöka undvika onödiga misstag...
  • Viena

Tack för olje-svaren Skrattande Ska prova tvättblandingen då, blir nog bra detta! Om bara liten ville komma nån gång... (BF+8 idag...Obestämd)

• Viena
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-21 12:15:03 följande:
    det är en liiiite lång tråd, får man fråga vad ni använder för tygisar? är helt ny på detta, fick just hem mina så nu väntar jag bara på att lillen ska vakva å de blir dax att byta hahaha
    Så fort bebisen anländer kommer jag att prova med följande.

- Imse Vimse soft blöjskal + vikblöja
    - Imse Vimse soft blöjskal + Imse Vimse formsydd flanellblöja
    - Fuzzi bunz pocketblöja

De ovanstående har jag kommit över billigt begagnat och vill se om någon av dem passar bebisen.

Sedan har jag också två nyinköp: en Itti Bitti Tutto One size (ett slags all-in-two-system, där man knäpper fast inläggen) och en Weehugger i minsta storleken (ett annat all-in-two-system).

Kommer att rapportera så fort vi har kommit igång Skrattande
Svar på tråden Tygblöjetråden 24