• Viena

Tygblöjetråden 24

Tack för råden!!! En sista fråga innan jag ger mig ut på jakt imorgon: Tycker ni att IV:s formsydda blöja i flanell eller frotte är bättre (för en nyfödd)??

• Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-21 22:50:37 följande:
    Jag hatar de formsydda i flanell med en brinnande passion så jag skulle säga frotté. Formen är fortfarande udda, med alltför breda vingar, men man slipper benflärparna, frotté är mer följsamt, stoppar amningsbajs bättre, och ffa kan man använda nappi nippa på frottéblöjor! Nappi nippa eller snappi är banne mig den bästa uppfinningen sedan PUL:en, blöjorna sitter så mycket bättre.
    Förlåt, är ännu så dåligt insatt, på vilket sätt använder man nappi nippa/snappi med frottéblöjor? Är det någon typ av klämmor? Till vad behövs dom när blöjan är formsydd?
  • Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-22 09:44:47 följande:
    Det är en plastmojäng med tre armar och taggar i varje ände. Taggarna fäster i frotté eller rutvikta blöjor och håller ihop blöjan, så den sitter kvar på barnet. Så kan man sätta på blöjbyxa i godan ro utan att blöjan glider undan och hamnar snett. Det underlättar SÅ mycket, och en formsydd frottéblöja fäst med en snappi blir lättare att anpassa i storlek och är nättare än en formsydd frottéblöja fäst med kardborre. Vi använder dem också för att fästa ihop en liten frottéhandduk eller en rutvävd vikblöja luftigt runt sonen när han ska lufta rumpan. Då blir det inga kissfontäner men ändå mycket luftigare än med blöjbyxa/blöja.

Så här ser de ut: www.kittykins.co.uk/accessories/type/11/brand...

Ahaaa!! Tackar för klargörandet Skrattande
  • Viena
    Loreena skrev 2011-08-23 21:58:51 följande:
    Viena
    Vad blev det för inlägg du beställde? Kom ihåg att du inte kan använda inlägg av microfiber direkt mot huden, utan måste ha ett mellanskikt av fleece, bomullsfrotté eller liknande.
    Jag rådgjorde lite med en anställd på fill-your-pants-com och hon menade att Smartypants sleeve inlägg + Little lambs fleece liner ovanpå skulle passa bra i ett weehugger-skal. Så jag beställde dessa och får se hur de funkar! Men meddela jättegärna om du får info om när weehuggers originalinlägg är tillbaka i lager!
  • Viena

En annan fråga gällande vikisar. Tänkte först att jag helt skulle skippa dem, men nu verkar ju så många här använda sig av dem att jag funderar på att ge dem en chans Glad! Kanske det inte är så svårt som jag tror! Nu undrar jag därför

- Kan man använda vikisar i full storlek till en nyfödd? Eller ska man klippa dem mindre?
    - Vilken typ av vikning rekommenderar ni till en liten ammande bebis (tänkte sätta in vikisen i t.ex. IV:s softbyxa?
    - Hur gör man en limpvikning?
    - Räcker det med en vikblöja i ett blöjskal åt en liten bebis, eller brukar ni sätta in boosters/liners ockå?

• Viena

Frågar igen om limpvikningen: är det nr 1 uppifrån i abc-länken?

• Viena

Efter lite mer efterforskningar har jag kommit fram till att de tygblöjor som är lättast att få tag på begagnat här i Finland är följande:

- Bambino Mio
    - Imse Vimse
    - Fuzzi buns

Är jättetacksam om ni kan skriva era åsikter/erfarenheter kring dessa blöjor!!! Skrattande

• Viena
    llotta skrev 2011-08-30 08:26:43 följande:
    Viena - vi började med tygisar när dottern var en månad (snart fyra månader sen) och har största delen av tiden gått runt på 20 st Fuzzi Bunz strl S. Nattetid har vi använt engångs. Jag tycker att FB är oerhört smidiga och har funkat utmärkt. Många verkar vara frågande till hur de klarar amningsbajs, men det har gått jättebra - vi har haft fler bajsläckage med engångs fast vi använt det betydligt mindre. Nu när hon blivit lite större (en bit över sex kg) behöver vi emellanåt stoppa extra inlägg i för att klara oss från kissläckor när hon sover på dagen eller vi inte kan byta lika ofta av annan anledning. Det läcker dock bara litelite, bodykanten blir fuktig. Med ett inlägg i är blöjorna väldigt smidiga och inga som helst problem att få plats med under kläderna. Eftersom hon är en storkissare har vi även skaffat några Imse Vimse aio. De är betydligt klumpigare än FB, men klarar mycket mer kiss. Jag föredrar helt klart tryckknappar framför kardborre, men IV aio är absolut en bra blöja även den. Tror dock att ett gäng bodyförlängare är på sin plats om man ska använda den på dagtid.
    Tack så mycket för erfarenheterna!!! Kanske man kunde använda Imse Vimse till natten, då gör det inget om blöjan är klumpig, eftersom jag tänkt låta babyn sova i ett slags nattlinne med dragsko nedtill. Ifall nån är intresserad hade de ganska fina sådana "nattlinnen" här:

http://www.babipur.co.uk/shop/Organic_Baby_Clothes_0-2-nightwear,_pyjamas_&_bath/c45_43/index.html?osCsid=ea0802f347da5f9aa14a5bc812d288fe

Låter bra att FB är smidig! Varför brukar folk vara skeptiska till hur FB klarar amningsbajs? Har de ingen "bajsbarriär"?
  • Viena
    Krake skrev 2011-08-30 09:51:53 följande:
    Viena, av dem jag har bara erfarenhet av IV, deras formsydda i flanell samt AIO. Formsydda tyckte jag var helt ok men inte så praktiskt om man som vi är beroende av snappi. Snappin funkar inte på dem och de har ingen kardborre. AIO är kanon! Mest snabbtorkande AIO jag varit med om, smart konstruktion där du kan välja fleece eller bomullsfrotté närmast rumpan efter dagsform och behag. Lätta att ta på, lätta att lägga in extra inlägg i om man vill (går bra med vilka som helst, måste inte knäppas fast eller nåt).

Kan verkligen rekommendera dem.

Jag föredrar kardborre framför knappar då vi har en otroligt ålig bebis. Då är det bra att bara behöva en hand till att knäppa blöjan. 
    Tack för svaret Solig Verkar ju fint att både du och Ilotta tycker att IV AIO är bra. Funderar på att köpa på mig ett lager begagnade och använda som nattblöja.
    Funkar IV AIO redan med en nyfödd, eller är det vikisar + nån blöjbyxa som gäller då? Hur är de i storleken, t.ex. NB (3-6kg) säljs billigt begagnat, men växer bebisen ur dem väldigt fort?
  • Viena
    telgebo skrev 2011-08-30 20:17:33 följande:
    Menar du sovpåse?

Finns en auktion nu på FZ på Tradera som avslutas nu ikväll såg jag. OBS inte min auktion
    Ja, det kallas ibalnd för sovpåse, men om man skriver det förväxlas det lätt med den tjockare varianten som ersätter filt. Det jag menar är alltså en typ av pyjamas/nattlinne.

Tack för infon om Tradera, men jag håller mig till finska motsvarande sidor, eftersom jag bor i Helsingfors Glad
Svar på tråden Tygblöjetråden 24