Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Tygtiger: men håller inte blöjbyxan kvar inlägget då?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 29 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Jag kommer nog att hoppa snappi första tiden iaf, den rör sig ju inte så mycket som nyfödd så får vi se sedan när bebis blir äldre.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 29 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Hur sjutton ska jag lyckas med detta? Jag provvek den där drakvikningen som Viena var så gullig att översätta men jag får så korta flikar kvar att jag inte fattar hur jag ska få den att stanna kvar på bebis när blöjbyxan ska på så nu undrar jag om någon vänlig själ kan förklara den här limpvikningen åt mig på ett lättförståeligt sätt för när jag tittar på bilderna ser det så enkelt ut men jag får då inte till det alls, blir bara snett och konstigt och jag måste lära mig detta nu känner jag då jag ska börja med vikblöjor redan på förlossningen/BB och inte kan lita på att BM kan sånt.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 27 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    betula skrev 2011-09-25 16:44:44 följande:
    Våran son kom den 13/9, men hamnade på neo/iva pga andningssvårigheter, så vi har inte kommit igång m tygisar ännu (ha haft annat att tänka på). Nu känns det som att det börjar bli hög tid att försöka få till det, men blöjbyten är verkligen inte grabbens favoritaktivitet så jag drar mig för att ge mig på att lära mig tygisar :/ Vi har både vikisar, AIO, pockets mm så något borde ju funka... Men jag tror att både AIO o pocketsen är lite stora och då skall jag till o lära mig vika då :P Snappis tänkte jag främst om han skulle få ligga i enbart vikis utan tätt skydd och "lufta" lite mer en stund. Helt naken vågar vi inte riktigt då han raketbajsat på mamma, golv, inredning ett antal gånger redan...
    Grattis
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 27 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-26 19:08:54 följande:
    Du kanske kan prova triangelvikningen annars.. bara att vika rakt över så att hörnen möts så det blir en triangel... om den blir för stor viker du en gång till så att triangeln blir hälften så stor. Du behöver inte ha någon panik för blöjor på BB för det finns en massa blöjor gratis där. Jag tror inte att det blir så stora flikar på drakvikningen, därav att det kan va bra med snappi till just den vikningen.

Den här varianten gjorde jag till min son när han var liten : www.9manader.nu/efter/utrforslag/tygisar/vikb...

Den tar inte så lång tid som det ser ut när man lärt sig.

Limpvikt så viker jag blöjan dubbelt först (som en rektangel) sedan ihop igen (som en kvadrat) sedan viker jag två vik till på längden så att det blir som en limpa... kan inte förklara bättre än så...

Prova dig fram!!! :)
    Nu är ännu mer förvirrad och förstår inte alls, var in på länken men den verkar ännu svårare ha ha.

Jo visst det blöjor på BB men jag vill ju inte använda engångsblöjor utan tygblöjor därav att jag måste lära mig en bra vikning nu innan jag sitter med värkar och eller vattenavgång.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-26 21:46:43 följande:
    Tänkte på dig å den där drakvikningen härom dagen... Du kan ju vika färdigt hemma, lite olika vikningar, så behöver du inte kämpa med det på BB
    Vad gullig du är Jo jag har tänkt tanken på förvika, men du tror inte att det inte är så mycket förvikt när man packar upp det ur väskan med all annan packning ? Det är ju ett gäng förvikta som ska med för minst 3 dygn på BB (typ 24 st ha ha)
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    betula skrev 2011-09-27 10:50:26 följande:
    Testade en vikis igår, men vet de tusan... Tror INTE jag fick till vid benen så att det inte skulle läckt ut bajs i byxblöjan om det hade kommit bajs. Och han hade bara på sig blöjan en timme och när jag tog av den var den verkligen genomvåt. Det fanns liksom inte en torr mm på vikisen. Byta blöja oftare än en gång i timmen känns ju inte alls lockande... :/
    Åhh jag kommer säkert vara med om samma sak när det är min tur. Detta verkar svårare än vad jag trodde, börjar nästan fundera på vad jag gett mig in på. Som en sa till mig, varför ska du alltid göra det svårare än vad det är, du har ju använt engångs förr och det funkade väl bra? Joo visst, men jag var sugen på att testa tygblöjor då med men det var mitt ex som drog i bromsen då och sa aldrig i mitt liv att jag står och tvättar bajsblöjor när man redan druknar i den tvätt man redan har så då blev det aldrig av.

Det jag har svårt med också är hur tätt man ska linda tyget runt barnets lår så att urin inte rinner igenom? Fast en liten nyfödd kanske inte kissar så stora mängder.
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-27 13:33:24 följande:
    telgebo

Jag viker alltid alla blöjor på en gång, och vi har ca 40 st. vikisar så det blir ju en del om alla är i tvätten samtidigt, men det är lite som terapiarbete som jag sitter och pysslar med på golvet när sonen leker. På BB har du ju en massa tid att sitta och pyssla så vill du prova dig fram till en vikning på plats så går det säkert bra. :) Vad jag kommer ihåg från BBtiden så kissade inte sonen så mycket då. Eftersom att det mest var råmjölk han drack och produktionen inte kommit igång så mycket.
    Ahh bra där, då har jag nåt att göra på BB mellan amningarna Tack. tar med mig alla och kommer vara proffs på vikning när jag kommer hem ha ha.
  • telgebo
    Tygtiiger skrev 2011-09-27 17:25:12 följande:
    Man lär sig faktiskt blixtsnabbt, och den där "komplicerade" klassiska vikningen går fort, är lätt och jodå, de håller sig vikta i en väska om man rullar ihop dem. Tricket är att när man har vikt klart vika upp spetsen (precis som om man har en bebis i) och sedan snurra snibben runt så det blir ett paket.
    ha ha, tänk på att jag är gravid snurrig...nu får du förklara på en fem årings nivå här hur gör jag?
  • telgebo
    Krake skrev 2011-09-27 20:08:17 följande:
    telegebo Drakvikningen håller dock inte särskilt bra i t ex en väska. Men den tar igen det på att den är så enkel att man utan problem kan vika den i samband med varje byte.

Den klassiska vikningen tar något längre tid men håller också bättre att tas med i vikt tillstånd. 
    Snyggt namn jag fick TELEGEBO ha ha.

Klassisk vikning? Hur ser den ut?

Jag måste öva mer inser jag.

Stryker ni era vikblöjor eller räcker de med att man bara tvättar och tumlar dom?
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+2) efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Tygblöjetråden 24