Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Krake skrev 2011-08-27 15:33:43 följande:
    Vi använder drakvikningen, tredje uppifrån på denna sida:

www.abctidning.se/x0001v.html

Vi viker alltid in ett extra inlägg. Det kan vara lite vad som helst, en hopvikt flanellduk, ett särskilt inlägg, en extra vikis som man viker ihop till lämplig storlek, en liten handduk... Vi lägger inlägget mitt på och viker liksom in det i blöjan.

Vi har som sagt engångs på natten sedan han var 2 månader, så jag är inte rätt person att råda om natt-tygisar, då jag aldrig fått det att funka själv.

Mina favoriter är stickade ullbyxor. De är dyra, men vi har fått och fått låna. Ju äldre, desto bättre håller de tätt! Om du köper nya, måste du antingen lägga en kväll på att sitta och tova ihop dem med hjälp av vatten, ELLER så köper du en rejält mkt större storlek än du behöver, typ 90 eller nåt till en liten bebis, och kör i tvättmaskinen i 60 grader. Voila! En hoptovad byxa.  Eller så syr du busenkelt av kasserade ylletröjor:

ekofamiljen.se/yllebyxaavtroja.html 
    Är det denna du menar ?1. Vik höger och vänster sida inåt så de möts.
    2. Vik den övre fliken neråt.
    3. Vik den undre fliken uppåt.

Hur knyter man fast blöjan sedan då på bebisens kropp och vad fäster man med?

Jag såg såg en annan vikning med en trinagel med en binda mitt på men den rek inte till nyfödda vad jag förstod.

Hur gammal är din lilla? Funderar nämligen på om man behöver extra inlägg på dagarna om man byter blöja minst varannan timme eller kanske var tredje timme och sedan använder sig utav engångsblöjor på natten.

Jag känner att jag inte vill använda ullbyxor? Är det inte det väldigt varmt att ha? Kliar?
    Gravid v.31+6 BF 23/10 Bara 57 dagar dit
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-27 15:34:41 följande:
    Ang. snappi: För vår del var det inget alternativ att köra utan. De underlättar det hela sååå mycket och kostar ju nästan ingenting.
    Jo de är ju inte så farligt dyra och allt som underlättar är bra
    Loreena skrev 2011-08-27 18:45:32 följande:
    telgebo
    Extra inlägg är bra om du har en storkissare, annars behövs det inte. Min son är 1 nu och jag tycker att det är först nu som det börjar bli aktuellt med extra inlägg. Jag tänkte köpa billiga microfiberdukar och vika in i vikblöjan. Men min son kissar ju mindre i blöjan eftersom att vi kör EC-light och pottar honom efter sömn, mat och vid blöjbyten.
    Snappi är toppen! Men det går även utan - blöjbyxan håller vikblöjan på plats ändå, men det kan underlätta om man har en bebis som inte vill ligga still vid blöjbyten. :)
    Storkissare? Hur menar du då? Ha ha, alltså en liten nyfödd kissar väl småskvättar mest hela tiden, läste nångång att en nyfödd kissar var 20 minut. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det eller om det stämmer öht.

Hur länge har du kört EC med honom? Jag vet inte, men en nyfödd är väl ingen idé att köra EC med.

Jo jag tänkte så också att ibörjan när den lilla ligger still då hinner ju man ta på byxan i lugn och ro och så håller den vikisen på plats men sedan när den lilla börjar röra på sig eller som min yngsta dotter gjorde ett tag la sig på magen vid blöjbyte så är nog snappi riktigt bra.
  • telgebo
    Moa och Daniel skrev 2011-08-27 18:53:35 följande:
    Tjingeling i tråden... måste bara säga att jag är imponerad av och beundrar er som orkar med all tvätt!
    Måste ju ändå tvätta så vad gör några tygstycken extra och typ 2 blöjbyxor Dessutom slippa sopberget, 3000 blöjor per år  känns inte så motiverade att slänga ut så mycket pengar på nåt man slänger i soppåsen varenda dag år ut och år in i sisådär 3 år.
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 18:55:06 följande:
    telgebo
    Jag använde 5e vikningen uppifrån på abcsidan, men vek in kanterna lite extra runt benen.
    Det var den jag tänkte på men kan man ha den till nyfödd då? Tyckte nån skrev nyss att kisset eller bajset åkte av om man har en liten nyfödd, men jag kanske missuppfattade.
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-27 18:59:25 följande:
    Telgebo,

Just, det är den. Det är korrekt iakttaget att den inte ger några långa snibbar som kan knytas. Vi använder alltid snappi. Vår son är väldigt ålig dessutom, så det är svårt nog att få på snappin ibland. Utan hade varit omöjligt.

Triangeln med binda är den vanligaste vikningen, varför undrar jag ibland, då den känns onödigt krånglig för min smak. Som jag förstår så viker man då oftast ett gäng i förväg och inte i samband med bytet.

Hur mycket och ofta din bebis kommer kissa är det ingen som vet. Det kommer du att upptäcka då. Dessutom kommer du att upptäcka att det är rätt skönt att inte behöva byta varannan timme om man inte måste Att ha extra inlägg är inte vidare jobbigt eller dyrt. Du kommer att se då om det behövs eller ej.

Ylle är värmeisolerande, och blir inte för vamt vad jag har upplevt. Vi har några olika ullbyxevarianter och jag väljer oftast den tunnaste om det är mycket varmt ute. Tror inte det är varmare än PUL eller fleece. 

Vår son är nu drygt ett år. 
    Jo det var det jag tänkte att det blev inga direkta snibbar att knyta fast med. Jag kollade på en sida inatt hur man skulle få fast vikisen och hon körde trekanten med bindan på mitten och fäste med snappi men nu läste jag nåt om säkerhetsnål på sidan du länkade till.

Jag känner att förvikning är att rek då jag inte vill behöva stå och meka med ett stort tygstycke och bebis på skötbordet och stå där och inte veta ska den vara där och den så och nää det blev fel och få börja om igen, ha ha.

Lägger man inlägget i mitten då i tex den där bindan? Kan man tex klippa sönder en billig IKEA fleece filt och ha de som extra inlägg?
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 19:03:28 följande:
    telgebo
    Sedan han var nyfödd, men då har han fått kissa över badkaret när jag hållt honom i knävecken stödd mot min mage i början. Från 4 mån fick han sitta på pottan, men mig stadigt bakom och med en leksak att leka med. När han var helt nyfödd kissade han reflexmässigt alltid på skötbordet när jag tog av blöjan, så det var inte mycket att göra åt då
    Så det fungerar på nyfödda alltså? Imponerande, måste testa. Hur länge ska man hålla över handfatet en liten? Nån minut bara eller?

Jag har kämpade att få min son blöjfri, han vägrade tänk om jag hade hittat denna tråd redan när jag var gravid och väntade honom eller då han var liten för 7 år sedan. han slutade med dagblöja först på sommaren samma år han skulle fylla 4 år och med nattblöja under hösten/vintern strax före 4,5 år.

I samma veva så slutade äldsta dottern med dagblöja och gick därefter raskt över till att strunta i nattblöja också.

Det lustiga är att sonens blöja läckte alltid på nätterna speciellt efter han var en 2-3 år flera ggr i veckan, dottern läckte aldrig. Sedan de blev blöjfri har de aldrig kissat i sängen.

Min yngsta dotter nu, snart 3,5 år går på potta själv och utan blöja på dagtid hemma och på förskolan får hon gå på potta regelbundet. Hon har gjort stora framsteg på bara några dagar så hon är snart blöjfri hon med.

Skulle vara skönt om man slapp blöjor med barn 4 så länge som 3,5-4,5 år
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-27 19:14:46 följande:
    fleecefilt är inte ett inlägg som suger upp utan något man kan ha som torrskikt överst i blöjan.

Jag förviker drakvikningen så att det går snabbt o få på blöjan på skötbordet. Har provat snappi, men den ger mig inget, tycker det är lättare utan! Men så ligger min kille hyfsat still fortfarande.   Blöjbyxan håller fast blöjan tillräckligt bra!
    Ahh så det blir torrt mot bebis rumpa då?

Jo jag tycker att snappi kan vänta tills man får en mer rörlig bebis.
  • telgebo
    Moa och Daniel skrev 2011-08-27 21:21:03 följande:
    ...och handla måste man ju i vilket fall... jag är ledsen, jag kör köp och släng-blöjor
    och bidrar till sopberget.
    Gravid v.32+0 BF 23/10 Bara 56 dagar dit
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-27 19:23:18 följande:
    telgebo - torrare än utan fleece, dock inte lika torrt som engångsblöjor.
    Nu är ju dock inte fleece något natutmateial så det känns kanske inte så aktuellt, men jag drog till med något för att få en uppfattning om att man i princip kan ta vad som helst av tyg som inlägg till en vikblöja.

Ja det är bara att inse att det finns inget tyg som är lika högabsorberande som en engångsblöja. Skrämmande egentligen. Man undrar ju verkligen vad de har i dagens engångsblöjor. Vet att Pampers för några år sedan hade lotion i sina blöjor för att skydda bebis känsliga hud. Känns ju som falsk marknadsföring på nåt sätt, vilket barns rumpa mår bra av en engångsblöjor? Och alla dessa våtservetter som folk använder då, okej ute men även hemma när vatten eller olja funkar lika bra.
  • telgebo
    Moa och Daniel skrev 2011-08-27 21:20:19 följande:
    Men jag känner mer att det är så bekvämt att bli av med skiten på en gång... inte vänta på att det ska tvättas å donas...
    Har du inte tvättmaskin i lägenheten? Annars läggs det ju i en spann eller påse precis som du lägger smutstvätt i en tvättkorg för inte tvättar du tröjan du byter till en ny direkt? Vad är det för skillnad på att vänta med att tvätta en tröja mot en blöja?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24