Tygblöjetråden 24
Krake skrev 2011-08-27 15:33:43 följande:
Vi använder drakvikningen, tredje uppifrån på denna sida:www.abctidning.se/x0001v.html
Vi viker alltid in ett extra inlägg. Det kan vara lite vad som helst, en hopvikt flanellduk, ett särskilt inlägg, en extra vikis som man viker ihop till lämplig storlek, en liten handduk... Vi lägger inlägget mitt på och viker liksom in det i blöjan.
Vi har som sagt engångs på natten sedan han var 2 månader, så jag är inte rätt person att råda om natt-tygisar, då jag aldrig fått det att funka själv.
Mina favoriter är stickade ullbyxor. De är dyra, men vi har fått och fått låna. Ju äldre, desto bättre håller de tätt! Om du köper nya, måste du antingen lägga en kväll på att sitta och tova ihop dem med hjälp av vatten, ELLER så köper du en rejält mkt större storlek än du behöver, typ 90 eller nåt till en liten bebis, och kör i tvättmaskinen i 60 grader. Voila! En hoptovad byxa. Eller så syr du busenkelt av kasserade ylletröjor:
ekofamiljen.se/yllebyxaavtroja.html
2. Vik den övre fliken neråt.
3. Vik den undre fliken uppåt.
Hur knyter man fast blöjan sedan då på bebisens kropp och vad fäster man med?
Jag såg såg en annan vikning med en trinagel med en binda mitt på men den rek inte till nyfödda vad jag förstod.
Hur gammal är din lilla? Funderar nämligen på om man behöver extra inlägg på dagarna om man byter blöja minst varannan timme eller kanske var tredje timme och sedan använder sig utav engångsblöjor på natten.
Jag känner att jag inte vill använda ullbyxor? Är det inte det väldigt varmt att ha? Kliar?