-
Jag torktumlade dom, tänkte just samma tanke att det blir mjukare för nyfödd bebisrumpa då.Trollis74 skrev 2011-10-01 18:15:01 följande:torktumla dem tegelbo, de blir snäppet mjukare då.. -
Åhh tiden går så sakta här, 3 veckor kvar till BF. Ska sätta mig och förvika 36 vikblöjor så kanske tiden går lite fortare, vad tror ni
?
-
Har ingen erfarenhet av tygblöjor på prematurer men testa.Marmacita skrev 2011-10-06 22:33:57 följande:den går väl lite fortare iallafall
nån här som haft tygisar till prematurer o hur har ni gjort då typ? Har tänkt om jag ska köpa såna där blöjbyxor bara o vika små handukar till blöjor...vad tror ni? kan det var en hyfsad ide?
har sen jag var på ikea i sommras typ 20 lite mindre frottehandukar som jag tänkte de kan jag ju ha nu till tygisar
Här har jag nu snart strykit alla 36 vikblöjor, phu det är jobbigt när man har så ont.
Har idag köpt engångsblöjor (Änglamarks miljömärkta) till den första tiden. Inser att jag inte kommer hinna få hem blöjbyxor innan jag föder då jag ska sättas igång snart. -
Frotteblöjor kanske blir lite klumpigt men som sagt testa. Mina vikblöjor är i bomullstyg 71x71 cm stora köpta på Jysk för 129 kr för 12 stycken. Jag köpte 3 paket.
-
Använder ni engångstvättlappar till bebis eller i tyg/flanell?
Jag är tveksam till hur jag ska göra, har köpt engångs nu.
Sedan undrar jag, ska man inte ha nåt inlägg i vikblöjor till nyfödda? Håller de verkligen tätt och hur blir det på natten?
Måste hitta nån bra lätt vikning, jag glömmer ju så fort när jag inte har sidan på nätet uppe på skärmen ha ha.
-
Ja jag har tänkt skölja rent under rinnande vatten iaf bajs, frågan är bara hur man gör när de är lite äldre och mer rörliga och inte lika lätta att ta under kran, och sedan torka torrt. Urin däremot så kommer jag kanske bara ta en fuktig tvättlapp och dutta med, men ska ju inte tvätta innanför blygdläpparna väl? Ser man att det är bajs där så får jag skölja av snippan under kranen.
Känner mig verkligen helt novis trots att jag är omföderska.
-
Du har inte lust att bara sälja blöjbyxorna möjligtvis?onoff skrev 2011-10-08 23:38:43 följande:en fråga, jag har lagt ut en annons på blocket och undrar om jag har satt rätt pris..?
6 byxblöjor imsevimse soft, lite färgat i byxvecket
20 vikblöjor, några missfärgade
dessa byx-vik blöjjor är använda max 2 månader
6 flanellinlägg aldrig använda
4 tunna inlägg för röd rumpa aldrig använda
jag betalade 1200 :-, la ut dom för 500 :-, för lite för mkt?
Sen en fråga till nån som har skickat ett sånt här blöjpaket tidigare med posten (eller tagit emot), vad har ni isf fått betala i frakt? -
Tack för alla svar om tvättlappar. Kom på att jag har jättemånga små handdukar från IKEA som man kanske kan använda för det ändamålet men jag får se hur det blir.
-
Är fläckborttagning nåt man måste ha eller är det bara om inte fläckarna går bort i tvätten?
-
En dum fråga När man byter kissblöja sköljer man ur den och hänger upp på tork innan man lägger dne i tvättkorgen?
Bajsblöja, ska man skrapa bort allt bajskladd, skölja ur och hänga upp på tork innan man lägger den i tvättkorgen?
-
Jo min tanke är att man kanske kan spola av bajsblöjor i toa och sedan skölja det sista under kran i handfatet. Jag har inte köpt nån blöjhink än men ska göra en beställning.llotta skrev 2011-10-10 17:00:54 följande:Att skölja är en smaksak. Vi har sköjt inläggen, men inte pocketsen vid kiss. Amningsbajset funkar smidigt att spola bort i handfatet så det har vi också gjort. Vi har en särskilt blöjhink med lock som vi lägger dem i sen...
Nån som vet hur lång tid det tar att få sakerna man beställer från Minimundus? Om man beställer idag tex hinner man få sakerna före helgen? -
Har ingen tvättmaskin i lägenheten utan kommer tvätta var 4:e dag ca i tvättstuga.
Det kommer ju bli några kissblöjor per dag iaf.
Får ringa till Minimundus imorgon och fråga hur lång tid en leverens tar.
-
Måste bara få skriva att ni är så gulliga här inne som svarar på alla ens ibland dumma frågor och så är det trevliga människor i tråden också.
Kram på er allihopa
-
Jag känner ibland att jag kommer med dumma frågor.Marmacita skrev 2011-10-10 21:06:09 följande:finns inga dumma frågor!
-
Låter bra.
Har svårt att ta in nåt, känner att det kanske är bebisdags för mig, känns konstigt och ont. Rädd att jag blir lurad nu igen bara...som i fredags.
-
Även om man sköljer ur blöjan direkt innan man hänger på tork och tvättar i maskin så blir det alltså fläckar?
-
Kan man ha rispapper även till de nyfödda eller är ingen idé? Jag kommer använda vikisar ibörjan.knytis skrev 2011-10-12 19:51:59 följande:Amningsbajs har vi sköljt, borstat md en liten nagelborste under kranen, mest för att det suger in så mkt, när de bajsar matbajs använder vi oftast rispapper och då sköljer vi inte alls. Men glömmer vi rispapper ngn gång och bajset är lite löst sköljer vi, vi kör ju flanellaio:s bajset fastnar lite mer än i tex microfleece.
Oj så rörigt det där lät, hoppas det gick att förstå :) -
Jag köpte vikblöjor 3 paket för 129 kr i 12 pack på jysk och så ska jag beställa blöjbyxor från minimundus, de säljer från ImseVimse fast det tar mindre betalt än av IV gör.
-
Vill bara berätta att jag blivit mamma för 9 dagar sedan den 14 okt till en liten Alice på 3450 g och 50 cm lång. Förlossningen gick rasande fort (33 min) men bra.
Vårdas just nu på neo efter att PKU testet visat på nåt knas.
Själv har jag åkt på en livmoderinflammation. Så detta med tygblöjor får vänta ett tag.
-
Tack för era ord. Jag hinner tyvärr inte vara inne så mycket på FL av förståeliga skäl, men jag återkommer när allt lugnat ner sig.
Allt är bra med mig och Alice, hennes provsvar hittills är strålande och jag mår efter omständigheterna bra.