• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn
    llotta skrev 2012-03-24 13:03:37 följande:
    Johlinn - har du provat Fuzzi bunz one size. Har bara ett par stycken - men det känns som en utmärkt blöja som kan följa med länge och tre knappar i trekant så de är lätta att justera på alla möjliga sätt särskilt eftersom även gummibanden är justerbara...

justerbara gummiband låter intressant värre! Måste testas - tack!
  • Bobelin

Tack för era omdömen! Funderade just på hur lätt/svårt det är att justera passformen när det är knappar istället för kardborre. Har tänkt använda vikblöjor men kan tänka mig att prova några AIO för resor och barnvakter och så och kan man få några för 95 kr styck är det ju bra.

Har beställt några olika varianter av nya och några beg. blöjbyxor/ullbyxor i stl 3-6, 4-7 och 6-8 kg + nya vikblöjor. Vad jag kan komma ihåg klarade man sig ganska länge på ullbyxorna i stl 6-8 kg, eller? Men det beror väl lite på kroppsformen med.

• Trollis74
    Salt Groda skrev 2012-03-22 18:37:15 följande:
    Men vafalls, mitt inlägg kapades!

Luktar unket/ammoniak betyder att de inte är riktigt rena.
    Tvätta, tvätta, tvätta. Skölj, skölj, skölj. Ev mer tvättmedel.

Suger dåligt/vatten pärlar sig på ytan osv betyder tvättmedelsrester.
    Skölj, skölj, skölj. Ev mindre mängd tvättmedel i fortsättningen.

Så har jag lärt mig i alla fall!
    håller med ovan , brukar extra sköljningar i tvätten hjälpa samt MINDRE tvättmedel vid tvätt..
    detta borde hjälpa.. säg gärna hur det gick sen

• Trollis74
    Ronjas mamma skrev 2012-03-22 12:43:29 följande:
    Hej igen länge sedan men nu har största tjejen varit blöjfri ett tag( och vi har flyttat kan inte rekomenderas med tre små barn )

Men det positiva är att nu har vi fått tvättmaskin i lägenheten så igår dar släpade jag upp blöjorna från källaren men mina BG org AIO luktar unket och lite amoniak.
    Maken som läst kemi på uni för många år sedan menar att det inte stämmer att det är för att där är tvättmedelsrester i men nu har jag i alla fall tvättat dem två gg utan tvättmedel och med högt vattennivå men tycker ändå de luktar lite oh ja jag slängde i en pkt bakpulver i sista omgången.
    NU ställer jag ut dem till att hängtorka på balkongen men äre där några tips till vad jag kan göra för att få bort lukten helt?

Så kan jag komma igång med mina tygisar til de sista två barnen igen
    känner mig lite dum då jag svarade utan att läsa frågan : -? ... så jag googlade 
    kanske tänder på gång??
    saxat ur tygblöjtråd nr 13:

skrev tidigare om våra blöjor och ammoniakdoft  hos oss är det (tydligen) så att när junior ska ha tänder, typ precis innan de spricker fram, då kissar han i princip ammoniak. det stinker direkt när man öppnar blöjan oavsett om man byter precis efter kissandet eller inte och oavsett om det är tyg eller engångs. i tygisarna satt lukten i även efter en tvätt trots extra vatten, extra sköljning, nappy fresh och ättika i sköljvattnet.  när han väl fått sin tand återgick allt till det normala och lukten försvann efter två tvättar, så det behöver alltså inte bero på blöjan  kolla efter nya tänder  annars vet jag inte. det är enda gången våra luktat ammoniak, bortsett från när de ligger i blöjtunnan.

• Loreena

Nu när sonen är lite äldre (1,5) så hänger jag alltid kissblöjorna på tork i väntan på tvätt. Då luktar det ingenting. Jag stod inte ut med lukten som blev efter bara ett par dagar när han började kissa större mängder när han blev lite äldre. Det blev en pina att starta blöjtvätten, men med torra blöjor så är det inga problem! :) Nu kan de ligga torra i en påse i badrummet och inte lukta nånting och vi kan vänta tills alla blöjor är slut innan vi tvättar, vilket kan ta en 7-10 dagar nu när han bara gör av med 2-3 tygisar/dag.

• llotta

Bobelina, jag tycker som sagt att Fuzzis Bunz generellt är jättebra knappblöjor, men De är ju pocket, inte aio. De blöjor vi har med kardborre (både imse vimse och BG pocket) har också bra passform.. Imses med knappar kommer jag som sagt inte riktigt överens med...

• Palsternacka

Hur är det nu, ska man ha bakpulver eller bikarbonat i tvättmaskinen om tvätten luktar illa? Och var ska man hälla det, i tvättmedelsfacket eller i sköljmedelsfacket?

• johlinn

Bikarbonat är mer koncentrerat, så ta det om du har möjlighet att välja. Jag har det i tvättmedelsfacket.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24