Tygblöjetråden 24
Tack :) Vi kom hem i torsdags och kämpa just nu m att fösöka hitta nån typ av vardag.Skall verkligen försöka få till en tygblöja imorn vid nåt av bytena, så får vi väl ta det stegvis om det behövs...
Tack :) Vi kom hem i torsdags och kämpa just nu m att fösöka hitta nån typ av vardag.Skall verkligen försöka få till en tygblöja imorn vid nåt av bytena, så får vi väl ta det stegvis om det behövs...
Testade en vikis igår, men vet de tusan... Tror INTE jag fick till vid benen så att det inte skulle läckt ut bajs i byxblöjan om det hade kommit bajs. Och han hade bara på sig blöjan en timme och när jag tog av den var den verkligen genomvåt. Det fanns liksom inte en torr mm på vikisen. Byta blöja oftare än en gång i timmen känns ju inte alls lockande... :/
Vi sydde upp en massa tvättlappar av gamla frottehanddukar och tycker det funkar jättebra. Sen har vi engångs med, då tvättlapparna inte hunnit tvättas helt enkelt ;) Tycker det verkar mkt drygare att hålla ungen under kranen måste jag säga!
vi kör galltvål på bajsfläckar som blir på kläderna och det funkar super. Vet dock inte hur blöjorna blir av det. Fläckar från amningsbajs tar galltvålen helt super dock.
Vi har en "fast" galltvål och jag brukar tvåla in fläcken lite när jag lägger plagget i tvättkorgen och där kan det ligga några daga innan det så småningom tvättas. Än så länga har allt blivit rent.
suck
Jag känner mig mer o mer tveksam till tygisar. Behöver lite pushning tror jag allt. Min son är nu 4 veckor och vi har sagt att vi iaf skall ha tygis vid ett byte per dag för att så smått få in rutinen med det. De AIO jag köpt (kushies) sitter inte alls bra på honom. Han har för smala ben och för stor mage, så det finns inte en chans i världen att de håller tätt för nåt massivt. Så av den anledningen blir det mest vikisar (& nu börjar jag iaf få till vikningen så att de sitter bra), men de blir ju dyngsura! Idag hade han på sig den i 30 min sen var han genomblöt (blöjan) och superledsen. Att behöva byta så ofta funkar ju liksom inte! Och stackarn blir ju störd och får inte sova som han behöver och blir ledsen :( Jag vill verkligen att det skall funka, men till vilket pris liksom?
Vi har klippt upp några gamla badlakan och gjort tvättlappar av. Har en bytta m vatten vid skötbordet för att enkelt kunna blöta upp dem och tvätta lillskiten. Är supernöjd med den lösningen. Vet inte hur många vi har, men tillräckligt för att det skall funka att tvätta var 3e dag. Sen har vi dock inte riktigt kommit igång m tygblöjorna ännu, men jag jobbar på det. Känner mig faktiskt riktigt nöjd m både vikisar och bg aio.
Vi har några Bumgenius AIO one-size och jag måste säga att jag är förvånad över hur bra de faktiskt sitter på våran lillkille på knappt 5 kg! Trodde de skulle kännas betydligt större o bylsigare och att jag skulle behöva vänta betydligt längre innan jag kände mig nöjd m att använda dem på honom.