• betula

Tygblöjetråden 24

Idag har vi maratontestat en bg aio onesize! Sambon sate tydligen på en när jag var ute med hunden vid typ ett och sen "glömde" han bort att byta eller nåt tills jag typ reagerade ikväll att det var länge sen han blivit bytt (& jag todde han blivit det efter att sambon varit ute och promenerat m honom vid 5-tiden!). Stackarn blev av m blöjan vid 22! Men mirakulöst nog så hade den inte läckt nånting och även om blöjan var helt genomvåt kändes han inte alls så fuktig som jag trodde han skulle göra och inte det minsta röd va han! Tack o lov ör usch sånt dåligt samvete jag fick när jag fick veta att han inte blivit bytt på på så länge (så går det när man släpper ungen för en dag för att få lite egentid *suck*).

Men men, jag är supernöjd över blöjan iaf, lite mindre nöjd m sambon just nu...

I veckan hade vi även den första rejäla fräsbajsen i en vikis och jag tycks ha lärt mig att vika så pass bra att de håller för sånt :) Än så länge kör vi ung 50/50 m tygisar/engångs och jag tycker det är ganska så skönt att inte känna nåt tvång på något vis utan vi tar bara det som känns bra just då vi byter. :)

• betula
    MiniMillan2011 skrev 2011-11-13 20:47:30 följande:
    Tjejerna sover väldigt långa nätter så de har engångs på natten...
    Hur mycket tvättmedel ska man ha då? 8 kg maskin å en 12-18 blöjor... Å lite annan tvätt... Den är ju ny så den borde skölja bra tycker jag...men man kanske kan lägga till en extra sköljning...
    nya maskiner är ofta lite mer vattensnåla pga miljön, så kanske är det smart m extrasköljning...
  • betula

JAg använder menskopp normalt. Funderade på att köpa tygbindor för avslaget (första barnet är två mån nu), men kom aldrig så långt. Gissar väl att jag behöver köpa en ny menskopp nu efter att jag fött, men än så länge håller sig mensen borta tack o lov!

• betula
    Tazzme skrev 2011-11-21 18:24:58 följande:
    En fråga här nu igen (dyker bara upp här då jag har nåt att fråga Skrattande):

Är det någon som har nån länk eller likn. till nåt ställe där jag kunde hitta lite siffror eller statistik över tygblöjor vs. engångsblöjor?
    T.ex. någon undersökning som visar på att tygblöjor är bättre för miljön, eller siffror på t.ex. hur många engångsblöjor man använder i genomsnitt för ett barn och hur mycket man kan spara på att använda tygisar istället.

Tror ju själv att tygisar är bättre på alla sätt och vis, men jag skulle behöva lite siffror Glad
    Här finns lite att läsa http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_hadlamiljovanligt_blojorochmiljo.pdf
  • betula
    Tazzme skrev 2011-11-21 19:36:44 följande:
    betula skrev 2011-11-21 19:04:28 följande:
    Här finns lite att läsa www.naturskyddsforeningen.se/upload/Forenings...
    Tack för svaren!

Tyvärr får jag dock inte länken till naturskyddsföreningen att funka Rynkar på näsan
    Det är en pdf, har du program så du kan läsa det på datorn? Jag kan maila den till dig om jag får din mail om det inte vill funka.
  • betula
    Moi Je Joue skrev 2011-11-21 23:21:39 följande:
    jag är bra ihopläkt, det är snart 8 månader sen men det stramar lite vid själva ingången, jag sprack rätt rejält. det här är min första mens och det känns inte alls lockande med tampong och tycker binda är lite meckigt. har hört så översvallande fantastiskt om menskopp så det vore väl underligt om det inte skulle vara en hit. kanske ska slå till på en imorn då.. hmm hmm.. lite rädd att det ska göra ont bara, kan man använda glidmedel eller olja eller nåt?
    Det går bra att använda olja/glidmedel för att få in den. Jag använde det de första gångerna innan jag fått till hur jag skulle göra för at det skulle vara enkelt att få in den. Och man behöver inte drabbas av panik (som jag gjorde första gången) när man inte får tag i den för att den är så hal, det går att krysta ut den ;)
  • betula
    Loreena skrev 2011-11-22 13:50:57 följande:
    TygTiger
    När sonen ammades bajsade han varje gång han åt... så i början när han ammades ofta kunde det bli 20 blöjor/dag. Hade vi kört engångs då hade det blivit DYRT! Och att bara byta 4-5 ggr/dygn.. vem gör det ens med engångs? De flesta jag känner som använder engångs till sina barn byter 8-12 ggr/dag. Det känns mycket fräschare att byta ofta och då är tyg toppen. Sen använder ju många dyra Up and go blöjor när barnen börjar bli lite äldre och då kostar väl blöjorna strax över 3 kr st. Det är rätt mycket tycker jag... Men man kan väl säga att man tjänar i snitt mellan 10 och 30 kr/dag beroende på blöjsort och hur ofta barnet behöver bytas på.. minus kostnaderna för tvätt och inköp av tygisar.
    Men hjälp, 12 ggr/dygn?! Det ger ju ett snitt på varannan timme, även under natten! Visst när de är pyttiga och bajsar vid varje amning, men vår kille på 2 månader bajsar ju inte så ofta längre ens. Och honom byter vi inte på nattetid om det inte är så att han bajsat.

Vi kör på både engångs och tygblöjor lite efter vad vi känner för när vi byter typ. I helgen då vi hade besök boende hos oss blev det dock enbart engångs och j-vlar var mkt sopor det blev med en gång, så då insåg vi att vi ändå kör en hel del tyg nu :) Nattblöjan och bytet innan vi går ut blir dock alltid engångs. Vill inte behöva byta nattetid och störa honom i onödan, samt att det känns som det kan bli så kallt m en blöt tygis när man är ute så här års.
  • betula
    MiniMillan2011 skrev 2012-01-01 12:11:26 följande:
    Nån som tvättar sina tygblöjor med tvätt nötter? Funderar på å börja tvätta med nötter å om blöjorna också blir rena.
    läste nåt test där de testat olika "miljö"tvättgrejer (typ nån boll bla) o där kom de fram till att nöätterna inte ger en renare tvätt än bara vatten. hittar dock inte testet nu,men det var typ testfakta, plus eller naturskyddsföreningen som gjort det.
  • betula
    betula skrev 2012-01-01 12:37:33 följande:
    läste nåt test där de testat olika "miljö"tvättgrejer (typ nån boll bla) o där kom de fram till att nöätterna inte ger en renare tvätt än bara vatten. hittar dock inte testet nu,men det var typ testfakta, plus eller naturskyddsföreningen som gjort det.
    hittade det www.radron.se/Tester/Boende-tradgard--husdjur/Tvattbollar/
  • betula
    Palsternacka skrev 2012-01-01 13:06:43 följande:
    Jag har använt nötter och tycker att tvätten blir ren. Som jag fattade i det test jag läste (icakuriren) så använde de bara skalen, inte hela nötterna. Då kanske det inte blir rent. Däremot tror jag inte att man ska använda nötter till blöjor med fleece eftersom såpan i nötterna täpper till fleecen.
    Jag har oxå använt nötterna till egen tvätt, men var inte överdrivet imponerad. Känns ganskaså troligt att tvätten hade blivit lika ren m bara vatten. Det finns mer info att läsa om hur de utfört testet på länken jag bifogade. De har följt instruktionerna från de två företag de köpt nötterna av, sen tycks ju de variera mellan olika ställen.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24