Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

Tygblöjetråden 24

onoff skrev 2010-10-02 13:40:48 följande:
    Har precis börjat använda vikisar till mini som är 3,5 vecka och väger 3,4 kg. Men jag tycker att dom är SÅ stora på honom, och det ser så knöligt ut, han liksom svankar när han ligger på rygg. Och han kan knappt sparka med benen och när han ligger på sidan så ligger det översta benet rätt ut i luften. Ska det vara så, eller har jag lagt dom fel?? Är han fortfarande för liten för tygisar?? Eller blir dom stora för alla?? Han verkar iofs inte lida av det... bara morsan som lider tror jag ;)
    Med tanke på hur bebbar ligger i magen tror jag inte han lider av att ligga lite bredbent som en groda nu heller. Det brukar bli så med tygisar i början, men sen växer de små barnen till sig och då sitter blöjorna också bättre.
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Ekorrfamiljen
    Nillan77 skrev 2010-10-03 12:49:22 följande:
    Ni som använder Flips har ni provat med staydry-inlägget på natten?
    Vilket är det? *förvirrad* Jag har ett inlägg på natten och jag tror att det är stay dry. Det håller bra en hel natt faktiskt.
  • Ekorrfamiljen

Oj, mina ungar har vägt närmare 4 kg allihop (utom dottern som är född ungefär en månad för tidigt.) och de har gått upp cirka 250 g i veckan första månaderna. Hade aldrig vågat köpa massor av saker för bebisar under 3,5 kg!

För övrigt är jag också lat och det är så mycket smidigare med tygblöjor ändå. Just att slippa vara rädd att stå utan blöja, man tvättar så mycket ändå, så ett lass till gör ju inget. Visst kan det vara dyr initialkostnad för tyg, men det är ju dyrare i längden att behöva köpa nya paket engångare hela tiden.

• Ekorrfamiljen
    Krake skrev 2010-10-07 11:17:54 följande:
    Förresten, en fråga till: Jag är lite sugen på att skaffa hampa-inlägg men blir avskräckt av vad som verkar vara krånglig skötsel. Man måste tvätta dem separat, eller hur är det?
    *ser förvirrad ut* Jag har alltid tvättat alla hampainlägg ihop med resten av blöjtvätten.. Vad är det för specialskötsel som ska till?
  • Ekorrfamiljen

Om man vill ha alternativ till tygbindor vill jag slå ett slag för menskoppen. Låter äckligt men är underbart när man inte vill tära mer än nödvändigt på jordens resurser och så är man aldrig kladdig där nere + att man kan ha sina vanliga trosor utan något som ligger och "skaver".

I andra hand skulle jag också välja tygbindor.

• Ekorrfamiljen

Min mensvärk blev så mycket mindre efter att jag fick mitt första barn! Nu kan den komma tillbaka rätt rejält ibland, men ändå inte som innan jag fick barn. (Har 4 barn nu.)

• Ekorrfamiljen

Åh, jag blir så frustrerad. Så fort vi har tygisar på sonen över natten blir han alldeles röd, sårig och nu senast till och med blodig i rumpan! Nu har vi fått köra engångs på natten, men det känns verkligen inte bra. Rynkar på näsan Tips på luftiga blöjor som inte ger röda rumpor?

• Ekorrfamiljen
    annbom skrev 2010-10-18 20:40:40 följande:
    Formsydda med någon fuktspärr och yllebyxor? Jag vet ju inte vad ni har i vanliga fall
    Vi har använt Bum Genious Flips och de har funkat bra tidigare, de håller ju hela natten. Nu blir det som sagt rött och vätskande sår på en gång.. (Hmm, kan det vara tvättmedlet? Fast vi har ju inte bytt på länge.. ) Jo, det får nog bli ullbyxor istället och hoppas att de håller hela natten. Vad kan man ha för fuktspärr? *funderar*
  • Ekorrfamiljen

Hmm, det är microfiber med fleece närmast rumpan. Vet inte om de suger för dåligt så att det är fuktigt mot rumpan hela tiden. Tänkte om man kan ha ett torrskikt mellan rumpan och själva inlägget. Vill så gärna använda tygisar, det tar emot i mig vid tanken på hur mycket engångare påverkar miljön.

• Ekorrfamiljen
    IVFmamma skrev 2010-10-19 20:52:25 följande:
    Judith reagerade på konstmaterial med stora fula sår, nu provar vi med bomull direkt mot huden för att se hur det funkar.
    Tack för tipset!!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24