• Miamaria 79

bälteskudde

När kan man börja med bälteskudde?

Svärföräldrarna har skaffat en bälteskudde till sin bil för att kunna ha i sin bil när de kör min dotters kusin som fyller 4 i maj men redan växt ur den bakåtvända stolen. (han är lång som en 5 åring)

Vi tycker det låter tidigt att börja med bara en kudde och tycker det vore bättre med en bältesstol. Jag försöker hitta någon information med rekommendationer för vad som gäller för bälteskudde men hittar ingenting. Mammans förklaring till att de köpte en kudde istället för en stol är att dom bara kör så lite. (i deras egen bil har de bältesstol) 
    ööööö som att han skulle skadas lindrigare om dom voltade av motorvägen bara för att dom kör sällan då eller? 

Min dotter kommer att kunna åka i deras bakåtvända stol länge till men jag söker fakta om hur säker en bälteskudde är... (eller inte är så man kan få dom till att köpa en bältesstol istället) :)

• Svar på tråden bälteskudde
  • lia76

Skillnaden mellan bältesstol och bälteskudde är ryggstödet. Om man som barn sitter på en plats som saknar huvudstöd är bältesstolen bäst. Stolen hjälper också till att hålla bältet på plats när man sover. Om barnet somnar kan det hamna i en position där bältet inte sittar som det ska. Detta kan i sin tur innebära att barnet får ett sämre skydd vid en eventuell olycka.

=)
  • Cecci78

Det är inget att rekommendera att bara ha en kudde till en så liten, en riktig bältesstol med bra sidoskydd om de nu måste vända redan. Min son är 5 år och 4 mån o sitter bakåt så får plats gör de flesta 4-åringar om de inte väger över 25 kg.

• lia76

Min dotter som är 3½ har en bältesstol. Fick den för drygt 3 veckor sedan

=)
  • tinis77
    lia76 skrev 2010-03-16 21:51:59 följande:
    Min dotter som är 3½ har en bältesstol. Fick den för drygt 3 veckor sedan
    Varför har du henne inte bakåt?
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • lia76
    tinis77 skrev 2010-03-16 21:58:08 följande:
    Varför har du henne inte bakåt?
    Går inte ha den stolen bakåt eftersom det är en bältesstol.
    Har haft henne bakåtvänd i en DuoFlex XTP, men den har lillasyster tagit över.
    Behövde då en ny stol till äldsta och lika bra att köpa en bältesstol på en gång.
    Det är svårt att hitta en stol som passar hennes längd på 105 cm och som även skall passa i vår bil.
    =)
  • myskatt
    lia76 skrev 2010-03-16 22:02:41 följande:
    Går inte ha den stolen bakåt eftersom det är en bältesstol. Har haft henne bakåtvänd i en DuoFlex XTP, men den har lillasyster tagit över. Behövde då en ny stol till äldsta och lika bra att köpa en bältesstol på en gång. Det är svårt att hitta en stol som passar hennes längd på 105 cm och som även skall passa i vår bil.
    Vilka har du provat?
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • lia76

Minns inte namnen på dem... Tror en av dem var den här stolen som ska klara av ett barn på 8 år. Den var dock för dyr. Har tittat på några, dock inte testat dem. Men vi ska ha budget som passar också. Och det hade vi inte nu, så vi fick köpa en bältesstol. Var extrapris på 2010 modeller så vi slog till. Har inte råd att köpa en bakåtvänd stol för typ 3000kr och sen köpa en bältesstol längre fram för att hon vuxit ur bilbarnstolen. Kunde ju inte direkt vänta ett tag till tills vi fått ordning på ekonomin eftersom lillasyster behövde en ny stol.

=)
  • Joico

Som du ser i filmen som tinis77 skickade i första inlägget så gör ryggen på bältesstolen ganska mycket. Den ger ett viktigt sidoskydd och ser även till att bältet hamnar rätt och sitter kvar. Små barn har smala axlar vilket gör att diagonaldelen på bältet ofta gärna vill halka av axeln och lägga sig på överarmen. Eller att barnet lägger bältet under armen eller bakom ryggen.
    Barnet smala axlar ökar risken för att bältet halkar av axeln, vilket vid en krock kan göra att bältet inte alls skyddar som det är menat. Som du ser på filmen (ca 01:05 in i filmen) så åker barnet ur diagonaldelen, kroppen vrids snett och barnet sitter sedan enbart fast med midjedelen. Skillnaden mot en bältesstol med rygg ser du i krocktestet som kommer därefter.

Om bältet ligger bakom ryggen så är risken stor att barnet får svåra skador eller råkar ur för underglidning (dvs att barnet glider ur bältet iomed att bara midjedelen används). Om bältet ligger under armen är risken stor för inre skador såsom att revben krossas vilket kan punktera lungorna.

• tinis77
    lia76 skrev 2010-03-16 22:02:41 följande:
    Går inte ha den stolen bakåt eftersom det är en bältesstol.Har haft henne bakåtvänd i en DuoFlex XTP, men den har lillasyster tagit över.Behövde då en ny stol till äldsta och lika bra att köpa en bältesstol på en gång. Det är svårt att hitta en stol som passar hennes längd på 105 cm och som även skall passa i vår bil.
    Fast det finns ju större stolar, britax two-way tex, som passar större barn. Sonen är 4½, 107 cm och väger 18 kg, han sitter bakåt i en sån. Man måste ju inte byta till bältesstol bara för att de blir 4, ju längre de kan åka bakåt desto bättre.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
Svar på tråden bälteskudde