• Miamaria 79

bälteskudde

När kan man börja med bälteskudde?

Svärföräldrarna har skaffat en bälteskudde till sin bil för att kunna ha i sin bil när de kör min dotters kusin som fyller 4 i maj men redan växt ur den bakåtvända stolen. (han är lång som en 5 åring)

Vi tycker det låter tidigt att börja med bara en kudde och tycker det vore bättre med en bältesstol. Jag försöker hitta någon information med rekommendationer för vad som gäller för bälteskudde men hittar ingenting. Mammans förklaring till att de köpte en kudde istället för en stol är att dom bara kör så lite. (i deras egen bil har de bältesstol) 
    ööööö som att han skulle skadas lindrigare om dom voltade av motorvägen bara för att dom kör sällan då eller? 

Min dotter kommer att kunna åka i deras bakåtvända stol länge till men jag söker fakta om hur säker en bälteskudde är... (eller inte är så man kan få dom till att köpa en bältesstol istället) :)

• Svar på tråden bälteskudde
  • lia76
    tinis77 skrev 2010-03-16 22:56:38 följande:
    Fast det finns ju större stolar, britax two-way tex, som passar större barn. Sonen är 4½, 107 cm och väger 18 kg, han sitter bakåt i en sån. Man måste ju inte byta till bältesstol bara för att de blir 4, ju längre de kan åka bakåt desto bättre.
    Sitter han i baksätet då?

Självfallet... Men som jag skrev... Inte lätt att hitta en billig bilbarnstol heller, inte med den ekonomi vi har... Då är stolarna dyra. Hur som så har hon en bältesstol nu och hon sitter jätte bra i den. Första gången hon satt i den var det som en helt ny värld öppnade sej när hon kunde se framåt och inte bakåt ;) Sken som en sol hela vägen hem.
    Såg vart jag körde, fick se porten öppnas till parkeringshuset här hemma, trafiksignalerna bli röd/gul/grön
    =)
  • tinis77
    lia76 skrev 2010-03-16 23:00:06 följande:
    Sitter han i baksätet då?Självfallet... Men som jag skrev... Inte lätt att hitta en billig bilbarnstol heller, inte med den ekonomi vi har... Då är stolarna dyra. Hur som så har hon en bältesstol nu och hon sitter jätte bra i den. Första gången hon satt i den var det som en helt ny värld öppnade sej när hon kunde se framåt och inte bakåt ;) Sken som en sol hela vägen hem.Såg vart jag körde, fick se porten öppnas till parkeringshuset här hemma, trafiksignalerna bli röd/gul/grön
    Japp, han sitter i bak. Nej, de är ju inte billiga tyvärr..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • myskatt
    tinis77 skrev 2010-03-16 23:08:50 följande:
    Japp, han sitter i bak. Nej, de är ju inte billiga tyvärr..
    Min sitter också bak, 105 cm lång och 18 kg. Kommer göra det tills hon blir fem.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • MorMargit
    lia76 skrev 2010-03-16 22:02:41 följande:
    Går inte ha den stolen bakåt eftersom det är en bältesstol.Har haft henne bakåtvänd i en DuoFlex XTP, men den har lillasyster tagit över.Behövde då en ny stol till äldsta och lika bra att köpa en bältesstol på en gång. Det är svårt att hitta en stol som passar hennes längd på 105 cm och som även skall passa i vår bil.
    Men 105 cm är väl inte så långt? Britax twoway funkar länge och den kan ju nästa barn ärva sedan så ni har användning av den lång tid. Fast dyrt är det med bilbarnstolar, det håller jag med om.
    Min tjej satt i alla fall sitta bakåtvänd i en Twoway utan problem tills alldeles nyss  och hon är 114 cm och väger 19 kg.
  • mamma2kids

bältet sitter inte rätt om man inte har ryggstöd på stolen.när det gäller så små.

• mammma

Bra film, blecv och tänka efter, kanske man borde skaffa en sådan åt flickan men kan ju va svårt få henne sitta igen i en stol då hon nu har avänt endast pallen.

• Joico
    mammma skrev 2010-03-17 11:17:52 följande:
    Bra film, blecv och tänka efter, kanske man borde skaffa en sådan åt flickan men kan ju va svårt få henne sitta igen i en stol då hon nu har avänt endast pallen.
    Hur gammal är datorn? Tänk på att det är den vuxne som bestämmer, inte barnet Framför allt när det gäller viktiga saker.
  • mammma
    Joico skrev 2010-03-17 11:26:20 följande:
    Hur gammal är datorn? Tänk på att det är den vuxne som bestämmer, inte barnet Framför allt när det gäller viktiga saker.
    fyller 8
  • Teskedsmamman
    lia76 skrev 2010-03-16 23:00:06 följande:
    Sitter han i baksätet då?Självfallet... Men som jag skrev... Inte lätt att hitta en billig bilbarnstol heller, inte med den ekonomi vi har... Då är stolarna dyra. Hur som så har hon en bältesstol nu och hon sitter jätte bra i den. Första gången hon satt i den var det som en helt ny värld öppnade sej när hon kunde se framåt och inte bakåt ;) Sken som en sol hela vägen hem.Såg vart jag körde, fick se porten öppnas till parkeringshuset här hemma, trafiksignalerna bli röd/gul/grön
    Man kan hyra stolar också. Då blir ekonomin en helt annan, 3½ år är väl tidigt att vända och skaderisken är enormt mycket större än om ni hade väntat ett år.

Min kille är 6 år och får fortfarande plats i vår Besafe Izi Kid, t ex....
    3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • Joico
    mammma skrev 2010-03-17 11:27:45 följande:
    fyller 8
    Hm, jag skrev datorn.. sorry Men du förstod ändå, haha.

Jag tycker ändå att en bältesstol är bättre.. kanske kan du köpa en lite billigare variant. Jula har en för 399 som verkar bra. Annars Britax Adventure som brukar ligga på 900 typ
Svar på tråden bälteskudde