• Miamaria 79

bälteskudde

När kan man börja med bälteskudde?

Svärföräldrarna har skaffat en bälteskudde till sin bil för att kunna ha i sin bil när de kör min dotters kusin som fyller 4 i maj men redan växt ur den bakåtvända stolen. (han är lång som en 5 åring)

Vi tycker det låter tidigt att börja med bara en kudde och tycker det vore bättre med en bältesstol. Jag försöker hitta någon information med rekommendationer för vad som gäller för bälteskudde men hittar ingenting. Mammans förklaring till att de köpte en kudde istället för en stol är att dom bara kör så lite. (i deras egen bil har de bältesstol) 
    ööööö som att han skulle skadas lindrigare om dom voltade av motorvägen bara för att dom kör sällan då eller? 

Min dotter kommer att kunna åka i deras bakåtvända stol länge till men jag söker fakta om hur säker en bälteskudde är... (eller inte är så man kan få dom till att köpa en bältesstol istället) :)

• Svar på tråden bälteskudde
  • Finesse
    Vi kunde ju inte vänta med att byta stol till henne eftersom lillasyster behövde ta över bilbarnstolen.

Men har även en sambo som bestämmer mycket och det är inte lätt att motargumentera honom. Det är i största hand han som valde vad vi skulle ha för stol fastän jag pratat med honom om alla risker.

Att du ens vågar erkänna det... Fy f*n för morsor som du.. lämna din sambo och ta en karl som tänker på era barn!

Jag skiter i om jag blir avstängd på fl för att jag säger min mening men herregud nu blir jag jävligt less... du har skrivit det två ggr här att du tänker mer på ditt andra barn än ditt första.. Varför tror du jag skriver så dumma inlägg till dig.. Nä nu blir jag förbannad! Visst om du skulle skriva att din 3½ är så stor så hon har växt ur sin stol.. men att skriva att lillasyster behövde den.. det är så fel så fel så fel att du inte ens fattar det själv gör dig otroligt korkad!!!!!!!!!
    Ebba 071228
  • Misery

men man vet väl att man kommer att behöva en bilstol så varför då inte lägga undan ett par hundringar varje månad så har man pengar den dagen då det är dags. Så trots att du vet alla risker med framåtvänt så väljer du det ändå...det fattar inte jag...

• tinis77

Det där med att inte åka bil så ofta, eller så långt. Jag skulle åka ca 1 km, nästan framme får jag blodtrycksfall och svimmar. Vaknade när det tog stopp mot ett träd. Svärmor skulle vara barnvakt en gång åt äldsta sonen. För att jag skulle slippa krångla med bilbarnstolen föreslog hon att vi kunde köpa en kudde till honom. De skulle ju bara ner till stan, men jag vägrade. Någon månad senare blev hon påkörd på den vägen..
    Så man behöver inte åka långt för att krocka, olyckan kan vara framme närsomhelst. Och när det händer något så ångrar man nog att man inte köpte en till bakåtvänd stol.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • myskatt
    tinis77 skrev 2010-03-18 15:50:23 följande:
    Det där med att inte åka bil så ofta, eller så långt. Jag skulle åka ca 1 km, nästan framme får jag blodtrycksfall och svimmar. Vaknade när det tog stopp mot ett träd. Svärmor skulle vara barnvakt en gång åt äldsta sonen. För att jag skulle slippa krångla med bilbarnstolen föreslog hon att vi kunde köpa en kudde till honom. De skulle ju bara ner till stan, men jag vägrade. Någon månad senare blev hon påkörd på den vägen.. Så man behöver inte åka långt för att krocka, olyckan kan vara framme närsomhelst. Och när det händer något så ångrar man nog att man inte köpte en till bakåtvänd stol.
    Skulle åka hem från förskolan, krockar i utfarten...
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • lia76

jag tänker så f*n heller inte mer på mitt andra barn än mitt första.

Jag VET riskerna... men vi tyckte det var lika bra att köpa en bältesstol när vi ändå ska köpa en ny. Och eftersom det ändå rekommenderas att de åker bakåtvända tills de är 4 år och hon ändå snart är 4 år. Vad är det att tjafsa om liksom?!

Visst det är bra att de åker bakåtvända så länge som möjligt, men vid 4 års ålder kan de åka framåtvända.
    Men nu lägger jag ner detta. Och min sambo kommer jag aldrig i livet lämna bara för att han inte vill köpa en bakåtvänd bilbarnstol.
    Dottern har snart åldern att åka framåtvänd.
    Det är inte så att hon bara är 2 år typ. Då skulle jag aldrig ha henne framåtvänd över huvudtaget.

Så jag menar, varför detta tjafs om att jag har henne framåtvänd när hon snart fyller 4 år?
    Jag har henne i en stol iallafall, inte lös i bilen.

Men aja... skit i detta nu, I rest my case.
    Hejdå

=)
  • Finesse
    lia76 skrev 2010-03-18 16:56:07 följande:
    jag tänker så f*n heller inte mer på mitt andra barn än mitt första. Jag VET riskerna... men vi tyckte det var lika bra att köpa en bältesstol när vi ändå ska köpa en ny. Och eftersom det ändå rekommenderas att de åker bakåtvända tills de är 4 år och hon ändå snart är 4 år. Vad är det att tjafsa om liksom?! Visst det är bra att de åker bakåtvända så länge som möjligt, men vid 4 års ålder kan de åka framåtvända. Men nu lägger jag ner detta. Och min sambo kommer jag aldrig i livet lämna bara för att han inte vill köpa en bakåtvänd bilbarnstol. Dottern har snart åldern att åka framåtvänd. Det är inte så att hon bara är 2 år typ. Då skulle jag aldrig ha henne framåtvänd över huvudtaget. Så jag menar, varför detta tjafs om att jag har henne framåtvänd när hon snart fyller 4 år? Jag har henne i en stol iallafall, inte lös i bilen. Men aja... skit i detta nu, I rest my case. Hejdå
    Det är just din kommentar.. : Lillasyster behöver stolen..

Eftersom hon bara är 105 cm så är hon inte stor.. bara drygt 1 dm längre än min flicka som är just det 2 år!
    Ebba 071228
  • lia76
    Finesse skrev 2010-03-18 17:19:03 följande:
    Det är just din kommentar.. : Lillasyster behöver stolen.. Eftersom hon bara är 105 cm så är hon inte stor.. bara drygt 1 dm längre än min flicka som är just det 2 år!
    Ok då kan jag säga så här för att förtydliga mej.
    Lillasyster satt i ett babyskydd som hon började växa ut. Ja hon är inte så stor.
    Storasyster satt då i sin DuoFlex XTP.
    Hon började dock bli alldeles för lång för den stolen och har inte kunnat sitta i den länge till.
    Då hon ändå har åldern (plus vikten) inne och rekommendationerna är att man får ha dem framåtvända fr.o.m. 4 års ålder så tyckte vi att vi lika gärna kan köpa en framåtvänd stol (Britax Kid Plus 2010) typ rallystol.
    På så vis kunde lillasyster ta över storasysters stol då hon ändå hade vuxit ur den (nästintill iallafall).

Som jag skrivit hela tiden så tänker jag på säkerheten och jag vet att man inte kan bestämma när en olycka sker.

Men nu släpper jag detta (=
    Alla har sina synpunkter, men jag är inte någon "fy f*n för morsor som du".
    Första gången jag fått en sådan kommentar sedan jag blev medlem här 2006. Men allt ska väl ha sin första gång också.
    Och korkad är jag ta mej fan inte
    (=
  • Finesse
    lia76 skrev 2010-03-18 19:12:37 följande:
    Ok då kan jag säga så här för att förtydliga mej. Lillasyster satt i ett babyskydd som hon började växa ut. Ja hon är inte så stor. Storasyster satt då i sin DuoFlex XTP. Hon började dock bli alldeles för lång för den stolen och har inte kunnat sitta i den länge till. Då hon ändå har åldern (plus vikten) inne och rekommendationerna är att man får ha dem framåtvända fr.o.m. 4 års ålder så tyckte vi att vi lika gärna kan köpa en framåtvänd stol (Britax Kid Plus 2010) typ rallystol. På så vis kunde lillasyster ta över storasysters stol då hon ändå hade vuxit ur den (nästintill iallafall). Som jag skrivit hela tiden så tänker jag på säkerheten och jag vet att man inte kan bestämma när en olycka sker. Men nu släpper jag detta (= Alla har sina synpunkter, men jag är inte någon "fy f*n för morsor som du". Första gången jag fått en sådan kommentar sedan jag blev medlem här 2006. Men allt ska väl ha sin första gång också. Och korkad är jag ta mej fan inte
    I min värld så är du det och det står jag för. Bara för att stolen rekommenderas från 4 år och 15 kg så är det ju kanske inte det bästa alternativet.. Det finns stolar som rekommenderas framåtvända från 1 år och 10 kg.. :S

Visst var jag elak.. ja det håller jag med.. jag brukar inte vara det men ibland blir man less.. Det är inte första gången här på fl jag läser sånna där kommentarer..
    Ebba 071228
  • lia76

Jag sade inte att stolen rekommenderas från 4 år. Utan jag menade att ett barn kan åka framåtvänd från 4 års ålder och väger 15kg.
    Det är ju inte något de tagit ur tomma luften. Isåfall skulle de väl skriva att ett barn inte ska åka framåtvänt över huvudtaget förrän det är 8 år gammalt.
    Men är de 4 år så klarar de av att åka framåtvända.
    Om en stol skulle ha rekommendationen att ha ett barn framåtvänd från 1 år och 10 kg så skulle jag för sjutton inte ha mitt barn framåtvänd för det!
    I andra länder har de ju till exempel att ett barn kan börja åka framåtvända från 1 års ålder, kanske 2 eller 3 år också.
    Jag tycker vi i Sverige har det bra vad gäller säkerhetsföreskrifter.

Men nu är det väl så att jag är dum och korkad och är en av de dära j*a morsorna som inte alls bryr mej om mina barn överhuvudtaget... Framförallt inte mitt äldsta. Ja då får det väl vara så då (i dina ögon sett, och kanske i andras också).

Har till och med pratat med BVC om detta och inga problm att vända henne nu när hon ändå snart är 4 år
    Nu drar jag mej ur denna tråd hur som och får stå mitt kast över mitt korkade val som morsa.
    Ajöken ajö (=

(=
  • Cecci78
    lia76 skrev 2010-03-18 19:51:01 följande:
    Jag sade inte att stolen rekommenderas från 4 år. Utan jag menade att ett barn kan åka framåtvänd från 4 års ålder och väger 15kg.Det är ju inte något de tagit ur tomma luften. Isåfall skulle de väl skriva att ett barn inte ska åka framåtvänt över huvudtaget förrän det är 8 år gammalt.Men är de 4 år så klarar de av att åka framåtvända.Om en stol skulle ha rekommendationen att ha ett barn framåtvänd från 1 år och 10 kg så skulle jag för sjutton inte ha mitt barn framåtvänd för det!I andra länder har de ju till exempel att ett barn kan börja åka framåtvända från 1 års ålder, kanske 2 eller 3 år också.Jag tycker vi i Sverige har det bra vad gäller säkerhetsföreskrifter.Men nu är det väl så att jag är dum och korkad och är en av de dära j*a morsorna som inte alls bryr mej om mina barn överhuvudtaget... Framförallt inte mitt äldsta. Ja då får det väl vara så då (i dina ögon sett, och kanske i andras också).Har till och med pratat med BVC om detta och inga problm att vända henne nu när hon ändå snart är 4 årNu drar jag mej ur denna tråd hur som och får stå mitt kast över mitt korkade val som morsa.Ajöken ajö (=
    BVC vet ofta inte mycket om bilsäkerhet...

Rekommendationerna i Sverige är att de bör åka bakåt till 5 års ålder. Det är rekommendationer, det går alldeles utmärkt att sätta en 1-åring framåtvänd om man skulle vilja det, det är inte förbjudet. Dock väldigt korkat.

http://www.ntf.se/konsument/fraga48.asp?katid=1
  • myskatt
    lia76 skrev 2010-03-18 19:51:01 följande:
    Jag sade inte att stolen rekommenderas från 4 år. Utan jag menade att ett barn kan åka framåtvänd från 4 års ålder och väger 15kg. Det är ju inte något de tagit ur tomma luften. Isåfall skulle de väl skriva att ett barn inte ska åka framåtvänt över huvudtaget förrän det är 8 år gammalt. Men är de 4 år så klarar de av att åka framåtvända. Om en stol skulle ha rekommendationen att ha ett barn framåtvänd från 1 år och 10 kg så skulle jag för sjutton inte ha mitt barn framåtvänd för det! I andra länder har de ju till exempel att ett barn kan börja åka framåtvända från 1 års ålder, kanske 2 eller 3 år också. Jag tycker vi i Sverige har det bra vad gäller säkerhetsföreskrifter. Men nu är det väl så att jag är dum och korkad och är en av de dära j*a morsorna som inte alls bryr mej om mina barn överhuvudtaget... Framförallt inte mitt äldsta. Ja då får det väl vara så då (i dina ögon sett, och kanske i andras också). Har till och med pratat med BVC om detta och inga problm att vända henne nu när hon ändå snart är 4 år Nu drar jag mej ur denna tråd hur som och får stå mitt kast över mitt korkade val som morsa. Ajöken ajö (=
    Snart fyra? Du vände ju henne när hon inte ens var 3½.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Miamaria 79

tack för länken med filmen. Den ska genast skickas till min svägerska och svärföräldrar för att visa varför jag tycker de ska ha bältesstol!!
    kanon!!

• LaMama

var och köpte bilstol idag och komin på ämnet "bälteskudde" med försäljaren.  han sa att bälteskuddar inte tillför någon säkerhet  alls, utan bara gör att barnen sitter lite bekvämare och kan se ut genom förnstret bättre. Barn ska sitta i framåtvänd bältestol tills de är stora nog att åka utan "extraskydd"

• thecarseatlady
    Gurkburken skrev 2010-03-25 10:05:28 följande:
    Så länge det finns nackskydd på platsen där barnet sitter och bältet leds rätt så går det lika bra med kudde som bältesstol. www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec... Vi har/har haft bältesstolar till barnen i vår egen bil men vi har också extra bälteskuddar som vi kan skicka med barnen när de åkt med mor/farföräldrar eller kompisar.
    Jo, men det gäller bara vid frontalkollisoner och om bältet sitter precis rätt på barnet(vilket det ofta inte gör om barnet t.ex. somnar). Vid sidokollisoner ger en kudde inget skydd alls. Kolla länken i början av tråden så förstår du vad jag menar. Bältesstol är alltid säkrare, men en bälteskudde är förstås mycket bättre än ingenting.
  • Gurkburken
    LaMama skrev 2010-03-25 16:21:38 följande:
    var och köpte bilstol idag och komin på ämnet "bälteskudde" med försäljaren.  han sa att bälteskuddar inte tillför någon säkerhet  alls, utan bara gör att barnen sitter lite bekvämare och kan se ut genom förnstret bättre. Barn ska sitta i framåtvänd bältestol tills de är stora nog att åka utan "extraskydd"
    Då är försäljaren dåligt påläst. Läs länken som jag lade in, där står,

"Bältesstolen eller kudden hjälper till att anpassa bilens trepunktsbälte till barnets kropp. Så länge skelettet inte är färdigutvecklat behöver barnet lyftas upp så att bilbältet kan skydda kroppen. Kontrollera att bältet sträcks korrekt - nära halsen, över bröstbenet och ner över låren (inte över magen). Ju närmare kroppen bältet sitter, desto bättre skydd ger det."
    thecarseatlady skrev 2010-03-25 17:56:59 följande:
    Jo, men det gäller bara vid frontalkollisoner och om bältet sitter precis rätt på barnet(vilket det ofta inte gör om barnet t.ex. somnar). Vid sidokollisoner ger en kudde inget skydd alls. Kolla länken i början av tråden så förstår du vad jag menar. Bältesstol är alltid säkrare, men en bälteskudde är förstås mycket bättre än ingenting.

I TS fall så handlade det om en bilstol att ha i svärföräldrarnas bil vid kortare resor och då brukar inte risken vara så stor att barnet somnar, och naturligtvis så "skyddar" även kudden vid annat än frontalkollision, även om en del bältesstolar även har ett visst sidoskydd.

Den viktigaste funktionen som både kudden och bältesstolen har är att leda bältet rätt, framför allt över låren och hålla kvar det där vid en ev. kollision istället för att det glider upp över mage och andra mjukdelar.

• JWM

2 barn som är 7 & 8 år och bägge åker i stol me rygg

Svar på tråden bälteskudde