• Miamaria 79

bälteskudde

När kan man börja med bälteskudde?

Svärföräldrarna har skaffat en bälteskudde till sin bil för att kunna ha i sin bil när de kör min dotters kusin som fyller 4 i maj men redan växt ur den bakåtvända stolen. (han är lång som en 5 åring)

Vi tycker det låter tidigt att börja med bara en kudde och tycker det vore bättre med en bältesstol. Jag försöker hitta någon information med rekommendationer för vad som gäller för bälteskudde men hittar ingenting. Mammans förklaring till att de köpte en kudde istället för en stol är att dom bara kör så lite. (i deras egen bil har de bältesstol) 
    ööööö som att han skulle skadas lindrigare om dom voltade av motorvägen bara för att dom kör sällan då eller? 

Min dotter kommer att kunna åka i deras bakåtvända stol länge till men jag söker fakta om hur säker en bälteskudde är... (eller inte är så man kan få dom till att köpa en bältesstol istället) :)

• Svar på tråden bälteskudde
  • lia76

Jo vi vet alla risker med att ha henne framåtvänd. Att hyra en stol vill vi inte, utan vill ha en egen som barna kan kladda och kräkas ner bäst de vill utan att vi behöver bry oss att det är "någon annans".
    Men vi åker inte bil så ofta ändå.

=)
  • Finesse

När vi får Ebba får ett syskon så kommer hon inte att rymmas att sova i sitt rum så det får lillasyster/lillebror ta.. Ebba får flytta någon annanstanns för det är syskonen som är viktigtast då. Vi har så dålig ekonomi så vi kan inte ha en större lägenhet..

Ebba 071228
  • Finesse
    Misery skrev 2010-03-17 17:50:40 följande:
    klockrent inlägg Finesse...
    Ja eller hur.. det spelar väl ingen roll var hon bor, trapphuset? mormor? balkongen? nä.. bara bebisen får det bra så är det ju lungt.. Ebba har ju haft det bra så länge ändå.. typ 2-3 år
    Ebba 071228
  • Cecci78
    Finesse skrev 2010-03-17 20:08:48 följande:
    Ja eller hur.. det spelar väl ingen roll var hon bor, trapphuset? mormor? balkongen? nä.. bara bebisen får det bra så är det ju lungt.. Ebba har ju haft det bra så länge ändå.. typ 2-3 år

Britax Two Way är bland de billigaste bakåtvända stolarna och brukar finnas på kampanj för runt 1700 ofta. Min dryga 5-åring får plats i den både i baksätet och framsätet och han är bra mycket längre än 105 cm.
  • Solstråle 84

lia76 skrev 2010-03-17 13:32:18 följande:
    Jo vi vet alla risker med att ha henne framåtvänd. Att hyra en stol vill vi inte, utan vill ha en egen som barna kan kladda och kräkas ner bäst de vill utan att vi behöver bry oss att det är "någon annans".Men vi åker inte bil så ofta ändå.
    Vilket resonemang! Dotterns säkerhet är väl ändå viktigast!!

• lia76
    Solstråle 84 skrev 2010-03-17 23:09:42 följande:
    Vilket resonemang! Dotterns säkerhet är väl ändå viktigast!!
    Ja... men är det så att de kan åka framåtvända från 4 års ålder och hon är ju i stort sett snart 4 år så det är det väl inte hela världen.
    Vi åker ju inte bil varje dag. Tar vi bilen så är det för att vi åker flera mil. Men det kommer vi inte göra än på ett tag... Och då står bilen där den står.

Jag har redan disskuterat i en tråd vad gäller framåtvända barn, jag har haft kontakt med "carseatlady" här på FL så jag vet alla risker.
    Men som sagt... det är sällan vi tar bilen
    =)
  • Finesse
    lia76 skrev 2010-03-18 10:43:38 följande:
    Ja... men är det så att de kan åka framåtvända från 4 års ålder och hon är ju i stort sett snart 4 år så det är det väl inte hela världen. Vi åker ju inte bil varje dag. Tar vi bilen så är det för att vi åker flera mil. Men det kommer vi inte göra än på ett tag... Och då står bilen där den står. Jag har redan disskuterat i en tråd vad gäller framåtvända barn, jag har haft kontakt med "carseatlady" här på FL så jag vet alla risker. Men som sagt... det är sällan vi tar bilen
    Jag vet oxå om riskerna att förskjuta mitt barn men väljer att göra det ändå.
    Ebba 071228
  • Solstråle 84
    lia76 skrev 2010-03-18 10:43:38 följande:
    Ja... men är det så att de kan åka framåtvända från 4 års ålder och hon är ju i stort sett snart 4 år så det är det väl inte hela världen.Vi åker ju inte bil varje dag. Tar vi bilen så är det för att vi åker flera mil. Men det kommer vi inte göra än på ett tag... Och då står bilen där den står.Jag har redan disskuterat i en tråd vad gäller framåtvända barn, jag har haft kontakt med "carseatlady" här på FL så jag vet alla risker.Men som sagt... det är sällan vi tar bilen
    Det är ju inte så att man kan planera när det ska hända en olycka!
    Fastän ni åker sällan och om ni så kör exemplariskt så är världen full av idioter...
    Du avgör själv men tänk över ditt val en gång till
  • lia76

Jag vet... och har sagt att jag vet alla risker med att ha henne framåtvänd. Jag vet att även om jag kör som jag ska så finns det idioter.
    Men nu är det så att vi valt att ha henne i en bältesstol.
    Kanske vi kommer välja en bakåtvänd stol längre fram när vi har råd med det, men tills dess så sitter hon där hon sitter.
    Vi kunde ju inte vänta med att byta stol till henne eftersom lillasyster behövde ta över bilbarnstolen.

Men nu argumenterar jag inte mer om det, valet är gjort ;) Och som sagt, jag vet riskerna.
    Men har även en sambo som bestämmer mycket och det är inte lätt att motargumentera honom. Det är i största hand han som valde vad vi skulle ha för stol fastän jag pratat med honom om alla risker. Jag har varit inne på att köpa en bakåtvänd stol. Men att få honom att ändra sej är inte lätt, och det är han som betalar eftersom jag har dålig inkomst.
    Jag har visat honom alla möjliga filmer hur det ser ut för ett barn som krockar med bältesstol och en bakåtvänd stol, men men...

=)
Svar på tråden bälteskudde