• Malin7802

sömnmedel: Zopiklon Mylan

Hoppas någon kan ha svar på min frågan....

Min sambo har vissa sömnproblem och har fått utskrivit insomningstabletten Zopiklon Mylan från sin läkare. Han tar 1 tablett vanligen innan han går och lägger sig och den fungerar. I dag har han varit hemma sjuk och ville sova mitt på dagen och tog hjälp av en tablett och gick och la sig. Han somnade inte... Han tog sen ytterligare en till...han somnade inte då heller. Han tog sen visst ytterligare en tablett men inte heller då somnade han. Är det någon som har svar på varför inte tabletterna fungerade?

Min sambo har ett tidigare missbruk så därför blir jag extra orolig. Hans beteende efter att ha tagit tabletter blev jämförelselikt med vad jag sett när han missbrukat. Jag vet att han inte tagit något annat idag så det behöver ni inte fråga om. Dock är jag orolig att han skall påminnas om känslan han hade när han missbrukade. Hans läkare vet om hans tidigare missbruk men har godkänt denna medicinen. Dock kommer jag  från och med nu att ha hand om hans tabletter och bestämma när han får ta och inte ta då jag inte vill att detta skall hända igen. Förslaget var faktiskt hans....

Tacksam för svar.

/orolig sambo

• Svar på tråden sömnmedel: Zopiklon Mylan
  • jennyc

jag har ätit dem och jag säger bara; se upp med att ta dem när de inte ska tas och ta ALDRIG fler än ordinerat...de innehåller benzo som är jätteberoendeframkallande och skrivs vanligen inte ut hur som helst längre, men tyvärr alldeles för ofta...eg ska de bara tas under ett par veckor som högst om man läser fass. Att de inte funkar mitt på dan är ju för att då har han inte en hel dag bakom sig och är trött.

Den ska bara tas när man faktiskt ska sova men jag och många med mig har gjort precis som din sambo...men de leder bara till att du vänjer kroppen till fler och som min svägerska kan knapra en hel karta på en natt och sen köper hon svart när de är slut...de kan aldrig sluta bra

• Spiro

zopiklon är en ganska mild insomningstablett (vi får ge dem utan läkarordination på sjukhuset (jobbar som sjuksköterska)) och det är inte alltid den fungerar.

• jennyc

att ge zopiklon vid enstaka tillfällen säger jag inget om men den är inte mild och den är starkt beroendeframkallande när man använt dem en tid.

Att ni på sjukhuset räknar den som mild är ju att läkare på sjukhus har ju tillgång till mkt starkare grejer än som kan skrivas ut om nödvändigt och de hör till en av de starkare insomningstabletter som skrivs ut

• Spiro

Den är mild i den mening att det är ofta den inte fungerar. Sen att den innehåller en massa "skit" är en annan sak. TS undrade varför den inte haft effekt och jag svarade på den frågan.

jennyc skrev 2010-03-16 21:25:38 följande:
    att ge zopiklon vid enstaka tillfällen säger jag inget om men den är inte mild och den är starkt beroendeframkallande när man använt dem en tid. Att ni på sjukhuset räknar den som mild är ju att läkare på sjukhus har ju tillgång till mkt starkare grejer än som kan skrivas ut om nödvändigt och de hör till en av de starkare insomningstabletter som skrivs ut
  • Malin7802

Tack för snabbt svar! Sprio, min svägerska är också utbildad sjuksköterska och säger ungefär samma sak ...mild insomningstablett. Men beteendet min sambo visade efter att ha tagit 3 gör mig ändå orolig.
    Jennyc, det du säger att de inte fungerar pga att han inte är trött nog. Jag är mer inne på detta spåret jag med... Han har sovit mycket det 2 senaste dygnen då han varit sjuk. Så jag tror inte heller hans kropp behövde mer sömn...

Tacksam om fler har tänkar kring min fråga.

/M

• Spiro

Förstår att du blir orolig över hans beteende och jag tror ni gör helt rätt i att låta dig få ansvaret för tabletterna!

Malin7802 skrev 2010-03-16 21:32:46 följande:
    Tack för snabbt svar! Sprio, min svägerska är också utbildad sjuksköterska och säger ungefär samma sak ...mild insomningstablett. Men beteendet min sambo visade efter att ha tagit 3 gör mig ändå orolig. Jennyc, det du säger att de inte fungerar pga att han inte är trött nog. Jag är mer inne på detta spåret jag med... Han har sovit mycket det 2 senaste dygnen då han varit sjuk. Så jag tror inte heller hans kropp behövde mer sömn... Tacksam om fler har tänkar kring min fråga. /M
  • Malin7802

Jag tror min sambo han använd den en tid nu och innan det immovan. Han försöker dock att undervika den vissa dagar. Han han inte tar den varje dag är det bra eller dåligt tror ni?
    Jag skall nog få honom att prata med sin läkare igen...

• jennyc

som när tabletterna inte fungerar för min svägerska beror ju detta på att hon missbrukar dem...hon äter dem på dan som lugnande tar tio på kvällen istäöllet för två...fast utspritt...vaknar hon tar hon ett par till för hon tänker inte...också vart missbrukare så ta din oro på allvar

• ViceGuy
    Alla insomningstabletter jag testat är skräp. Alternativet är tyvär att börja med tyngre sömnmedel som är beroendeframkallande och höjer toleransen, vilket betyder att man måste ta högre och högre doser för att få effekt.

Bättre att få en bra dygnsrytm. Upp tidigare, göra fysiska aktiviteter under dagen (som att träna), äta rätt, läsa eller göra något avslappnande nån halvtimme innan man ska sova.
  • Malin7802

Förutom idag så har han skött tabletterna bra, jag har inte sett detta beteende tidigare. Han nämnde tidigare idag ett tungt tryck i bröstet så förutom i syfte att sova tog han tabletterna i syfte att lätta på "trycket" han kände. Han somnade ju inte men trycket lättade....

Självklart tar jag min oro på allvar. Vi pratar öppet om hans känslor och hans tidigare missbruk så imorgon när han är tillbaka till att vara sig själv igen skall jag ta upp min oro med honom.

Vad gäller starkare sömnmedel så vill han inte ta det då han inte vill bli beroende på något igen.

Svar på tråden sömnmedel: Zopiklon Mylan