MammaMila skrev 2010-03-31 07:34:33 följande:
Stackars liten... om svullnaden lagt sig så borde väll tyngden och smärtan också lägga sig. Jag tror dock att det tar lite längre tid tills svullnaden är helt borta. Vi trodde att allt hade gått ner och skickade kort till familj och nära vänner efter ca.1,5 vecka... men på de korten var hans huvud fortfarande mycket svullet jämfört med 1-2veckor senare. Sen är det en omställning även efter svullnaden gått ner... i Castors fall så hade han 34cm när han föddes... alltså i undre kanten av normalt och har nu 45 som är normalt för en 7-9mån bebis. Så det blir lite tyngre. Nu är det kanske inte samma sak för er men jag tror de överkompenserar lite i alla fall. (?) Sjukt att de missade att smärtlindra honom??? Hur gick det till? Vad sa de när han verkade ha ont? Castor fick inte heller morfin direkt på momangen men så fort de såg tecken på att han hade ont och pulsen steg så fick han morfin. Castor var super-ledsen och fick även dropp för att han åt dåligt i början. Jag hoppas verkligen att det blir bättre så ni alla får lite sömn och framför allt att han slipper ha ont.
Probelmet med Axel var att han inte var ledsen, utan bara ville han sitta i mitt knä med huvudet helt stilla och slappna av så mycket som möjligt när han fick ont, så han såg ju ut att må rätt bra - men så fort jag försökte byta läge eller flytta honom till sin säng, så skrek han i panik och kräktes.
Första dygnet på avdelningen gav de morfin av rutin tror jag, sen när de skulle glesa ut kontrollerna på andra dygnet började problemen. De missade ett par kontroller på raken, och ingen kom ihåg att ge suppar. Slutade med att jag var nästan desperat på kvällen, när jag suttit med honom i knäet sen lunch, och ingen ville ta mig på allvar när jag försökte berätta att nåt var fel - eftersom han såg så lugt ut... men nattsköterskan konstaterade snabbt vad som fattades, 150 i puls, och ett konstaterande att alla barn inte reagerar likadant på smärta...efter ett par doser morfin var han lugn och go igen strax efter midnatt, och slutade dessutom kräkas och började äta när han slapp ha så ont. Och vi som trodde han kräktes av morfinet :-/
Jag borde ha vetat att han inte gnäller utan håller sig stilla och kräks istället, eftersom det var just det som hände när han bröt benet. Då fattade jag ju inte vad det var för fel förrän efter 12 timmar... men så trött och omtumlad man är första dygnen efter op så hade jag inte en tanke på det, utan litade helt på att personalen kunde hantera situationen.
Tyvärr verkar inget hjälpa mot den beröringssmärta han har just nu, utan det är bara att vänta ut det. Har sovit och ätit lite bättre i dag, så det går åt rätt håll...
Svullnaden är väl inte helt borta, men jämfört med hur det var för några dagar sedan så är det ingenting, men det är klart att obehagligt och ont gör det ju fortfarande. Huvudmåttet kommer att bli ung det samma som innan för oss, bara att det är kortare och bredare. Kanske lite större, eftersom de har överkompenserat lite, får se så småningom hur mycket...