• Irma

Efter upprepade mf-forts

Krus: Aha, du har en sån kropp...,men då kanske du är van att dra till med bra undanflykter när du får frågan?Kanske tom blåneka?  

a80: Hoppas tiden går fort fram till UL!

Idun: har du haft ångest länge? låter inte kul att vara fast

Ego: Måste fråga er härinne om ni känner igen detta! Lille L har sen ca 2-3 veckor tillbaka börjat sätta i halsen vid amning. Eller vad det nu är. Ibland släpper han bröstet, tittar på mig med plågad blick och så låter det som om han försöker svälja världens största sten, sväljandet fortsätter. Skrik och gråt. Får sätta honom rakt upp en stund innan det går över. ibland hjälper bara mer bröst som tröst (konstigt nog) Ibland kommer detta beteende när han ligger på filt på golvet och suger på fingrarna mkt.
    Det är inte varje amning det sker. 1 gång per dag kanske. ibland med 1-2 dagars emellan. händer både vid sittande och liggande amning. har testat att ha honom mer upprätt. har testat att pumpa lite före så att trycket inte ska vara så högt. Han är annars hur pigg och glad som helst. Är inte orolig för honom annars. mer än att han lider dom där minutrarna det sker. det gör ont i mammahjärtat

Min BVC-tant kände inte igen det. tyckte jag skulle börja föra logg över det och ev. låta en läkare titta på det. Om jag vill. inser nu att det händer mkt oftare än jag trodde. är osäker på om jag överreagerar då inte bvc tanten insisterar på läkare. L växer som han ska och mår bra. svårt...

• Irma

Krus: Jo, jag ringde till BVC igår och bokade en läkartid. Bättre att kolla upp sin guldklimp en gång för mycket! Skulle aldrig förlåta mig själv om det var något som upptäcktes för sent...

a80: Härligt med mammabyxor! Jag gick i vanliga jeans och plågades länge av det strama tyget. Sen när jag började med mammabyxor förstod jag inte varför jag inte börjat tidigare. För idag finns det ju så mycket snygga jeans som knappt syns att dom är mammabyxor ju! 

• Irma

Krus: Vad hade du istället för byxor då? klänning och bara ben?

Vi ska till läkaren på måndag först. Känns bra att jag bokade in tiden. Mannen tycker inte det är så farligt :-O Jag tycker inte det är ok med en bebis som skriker vid amning och lite annars, att man tydligt ser att det gör ont. BVC-tanten pratade om något man kunde ge för att dämpa magsyrorna. Får se om läkaren tycker likadant.

• Irma

Du kommer bli den där som alla pratar om. Har du sett hon som går i klänning mitt i smällkalla vintern

• Irma

Hej tjejer!

Var hos läkaren med L igår.  Hon gissade på glapp i magmunnen (övre, undre eller båda) eller mjölkproteinallergi. Ska testa med ett preparat som heter "Enfamil AR". Det ska tjocka till det och lägga ett lock på i magen. Är sådär popis. Ska ges efter amning på sked. L låter det läggas i munnen. Men spottar sen ut och skrattar. Som om han tror det är en lek... Vi får försöka några dagar. Kanske blir bättre.

Fungerar inte det ska jag testa att ta bort mjölk ur kosten. Funkar inte det blir det utredning. Läkaren lyssnade noga på hans "tuppighet". Han har kacklat mer eller mindre sen födseln. Har blivit tillsagd varje gång på BVC att det är sååå normalt. Men nu tyckte läkaren jag skulle hålla koll på det :-O Snacka om att man blir orolig! Jag frågade om hon trodde det hängde ihop med sväljandet och spyorna? Men hon ville inte förklara Blir så arg på sånt. Det gör mig ju bara mer orolig!

Å vill bara att han ska bli bra. Och det fort. Jag lider varje gång det sväljs, sväljs och gråts  

• Irma

L är 3 1/2 månad ungefär. Och han går upp i vikt jättefint. Allmäntillståndet så att säga är bra. När det jobbiga inte händer. Tyvärr har Enfamilet gjort att han fått jätteont i magen. Så vi fick bort grundproblemet men ett nytt istället. Så nu har vi plockat bort Enfamilet, BVC-tanten hade en ide om att det kanske blev lite julbordskänsla för lilleman när han inte kan spy upp överflödet + magknip, svårt att få ut det. Så nu avvaktar vi och ser. Igår vid lunch var sista gången han fick enfamilet. Har haft en fin natt utan varesig "jojo-i-halsen" eller magont. Får avvakta och se hur det utvecklar sig. 

Krus & a80: Lider också med er! Hoppas på finfina siffror och gräddfilsgraviditeter!  

• Irma

Idun: Vad jobbigt att det fortfarande är likadant för dig Men jag tror inte heller på att försöka sysselsätta sig. För eller senare kommer det ikapp en! Vet av erfarenhet...

a80: Härligt att känna sig som en gräddfilare! Hoppas det får förbli så  

• Irma

Krus: Jo, det är mycket bättre med lillkillen. Nästan helt bra! Verkar som om han är överkänslig eller allergisk mot mjölkprotein. Har ätit mjölkfritt i 1,5 vecka nu och det är en helt annan bebis! Problemen att svälja vid amning är borta och han spyr bara ytterst lite, och det verkar inte bekomma honom. Så skönt!

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts