• Themis

    Svetlanas vårbubbel

    Dags för ny tråd igen- var är våren tjejer?

    Här finns det snödroppar och vintergäck i alla fall.

  • Svar på tråden Svetlanas vårbubbel
  • Mumu

    Så, nu har jag spridit det till i alla fall några Svetlanor. Sprid vidare om ni kommer på fler.


    Här är det då ingen vår än, Bims. Även om det blivit betydligt mildare och snön börjat smälta bort lite. Men inte tillräckligt med plusgrader och inga vårblommor ännu. 
    Senaste veckans sjukdomsskörd : Milla feber, sambon feber och bihåleinflammation med följande bihålespolning (ajajaj, vad det gjorde ont på honom!) och så jag en febersväng och väldigt ont i magen ett par dygn. Men nu, peppar peppar, så har vi precis idag klarat av att vara på jobb och dagis alla fyra! Det är första gången på nästan tre veckor! Hurra för oss!
    Såg på Facebook att Linnea kom iväg till solen och poolen, mejram ! Härligt, hur fick ni det att vända?
    Bäst just nu: HIMYM
  • Fru H

    Tack, Bimsan och tack Mumu!

    Här smälter snön rätt fort nu (plus 7 graderi dag) men det är så mycket så det känns ändå som om det går långsamt. Åkrarna på väg till jobbet börjar i alla fall så smått anas igen

    Vi har hängt på sjuksvängen nu! (Eller tagit över stafettpinnen efter Mumus? )Bättre sent än aldrig, eller? Fast det är inte så illa, tycker jag (peppar, peppar) Liv hade en rejär omgång krupp i helgen som nu övergått i maxdoser astmamedicin varje dag. Simon har fått en infektion i tummen (eksem som lett till självsprickor som blivit infekterade, tummen såg precis hemsk ut i går) så nu har han börjat en anibiotikakur och så smörjer vi det eksemet och alla andra eksem efter konstens alla regler. Jo, nu har han börjat astmahosta han med, hör jag.

    Fredagens simning kommer att bli inställd. Vi kanske kan gympa på lördag åtminstone.

    Jag har sökt Lärarlyftet till hösten! Det går en kurs på halvfart i matematikdidaktik här, den vill jag gärna gå. Och min rektor berättade när jag frågade att hon räknar med att jag är kvar på skolan i höst. Så oavsett, är jag nöjd! Men, allra heslt vill jag både läsa och jobba, såklart.


    Det är roligare att skratta
  • fofffoffzoom

    Bluä, intensiv magsjukedag för mig idag och fy f--n säger jag bara. Smärtorna idag var faktiskt emellanåt att likställa med förlossningen. Bara att hoppas att resten av familjen klarar sig.

    Annars är det rätt nice att vara föräldraledig nu i vårsolen måste jag säga. Vi sitter på vår inglasade altan varje eftermiddag och pysslar barnen och jag. Underbart med sol! Känns så lyxigt också denna gången när jag vet att jag har ett jobb som väntar på mig.

    Vårtecken går det inte att hitta än, fortfarande mängder med snö men jag hoppas på snödroppar snart nu {#lang_emotions_sunny}

  • mejram

    Vet ni, vi har stenplattor på garageuppfarten! Och trappa från altanen! Spännande det här när snön smälter.


    Vi får små filmer på Linnea när hon plaskar i poolen, dansar i sin nya flamencoklänning och sprutar vatten med sin nya vattenspruta. Hon verkar ha det bra. Att dagisfröken och en dagiskompis också skulle åka till Kanarieöarna nu hjälpte upp motivationen mycket. Och att mamma och pappa kom upp innan och packade tillsammans med henne. Men det allra viktigaste var nog att hon skulle få äta chips på flyget Vi köpte en sån där liten påse och lade i hennes ryggsäck och sen var det ett himla tjat om när hon skulle åka.
    Nu ska vi till centrum och se om det finns någon frisör som har tid att kapa av mitt trassel. Och handla lite gott inför kvällens besök. Inte lätt att bjuda på middag till en laktosintolerant vegetarian som inte äter oliver, svamp, avocado, soltorkade tomater och en massa annat...
  • Themis

    mejram: Får väl bli kikärtspasta med salt och peppar då eller? *ler*

    Jobbveckan var ångestladdad, jag vill ha något avslut nu istället för luddigheter och planering.

    Igår hade jag ett stort uppstartsmöte till. Hatar när man inte kan börja koppla upp lapen och förbereda innan folk kommer, men mötesrummen är fullspikade så man får komma in samma minut som mötet börjar och sen försöka få möget att boota så man kan plocka fram hela show-n-tell-materialet. Våra videokanoner börjar jag få kläm på nu i alla fall.

    Och så var jag lite irri på en chef som på en vecka inte hade gett mig en resurs till mötet, hon har två pers att välja på liksom så hur svårt kan det vara, och den resursen bär en hel del av diskussionen på mötet. Så jag gick och vankade som en osalig ande i korridoren utanför mötesrummet och bara kände för att spy innan, men sen gick det skapligt i alla fall. Projektledaren som var kallad som deltagare sa det till mig senare på eftermiddagen åtminstone, även om några markeringar/pikar levererades mellan funktionerna redan på mötet. Vissa är stressade redan och detta är en grej till som ska göras. Och sedan ska dessa personer lösa olika uppgifter i 5-6 subgrupper som jag samordnar under ca ett års tid.

    Vi börjar precis fatta exakt hur hög tsunamin är.

  • Mumu

    Men var tog våren vääääääägen!? Just som även jag hade börjat få en spirande vårkänsla så kom värsta sortens vinter tillbaka med besked!


    Gårdagen spenderades i skogen med grillad korv och massa mys och solen sken så härligt i våra ansikten... Men idag var det ju mörker. Vi sorterade barnens garderober och lassade in en massa nya sommarkläder (haha...), åkte och köpte en ny dammsugare, besökte min mamma och pappa och hälsade på min farmor. Uäck, alldeles för lite ordentlig mat idag och alldeles för mycket kaffebröd... Och jag sitter ju stenhårt fast i den där fällan att jag tycker det är svårt att tacka nej till äldre människor som trugar och vill bjuda. Så nu måste jag ta lite kvällsfika för att få bort den söta smaken i munnen, en vanlig kopp te och en smörgås och lite frukt behövs i magen.
    Bäst just nu: HIMYM
  • mejram

    Och jag sitter här och försöker plugga och kan inget annat än att längta och längta och längta tills i kväll. För då får jag krama om min stora lilla tjej igen! Jag hade tänkt visa henne snödropparna ute vid altanen, men jag får väl visa henne snödrivan som täckt över dem i stället... Nu är jag faktiskt trött på snön. Vill också ha våren tillbaka!


    I går var en riktig dagen efter-dag. Pizza, kvardröjande gäster som inte ville åka hem till vardagen och så snöstormen, då, som gjorde att man inte kom längre än till soffan på hela dagen. Tor stod och grät vid lålen (overallen) och ville gå ut, men ingen annan nappade på idén...
  • Fru H

    Vi slapp åtminstone snön här, förutom lite snöblandat regn, så en hel del av snön har regnat bort. Några steg närmare våren.

    Jag vabbar. Simon är inte alls pigg. Han fick 40 graders feber natten mot söndagen, och hade fortfarande 40 grader i går kväll. Nu på morgonen är febern lite mindre hög, men han låter inte som sig själv när han pratar och när jag tittade i halsen nyss såg jag att tungan är gulvit och prydd med ett gäng vita blåsor. Doktorn är kontaktad, vi väntar på att han ska återkomma. Min amatördiagnos ställer jag tilll halsfluss.

    Lillasyster är skickad till dagis, det är nog det bästa för båda två. Han behöver vila och lugn och ro, hon behöver stimulans. I söndags gick de två behoven inget vidare att förena.

    Jag har minskat ganska radikalt på min tid vid datorn. Det känns bra, det blir mycket "okynnestid" och slösurfande på kvällar när jag inte ser upp.

    Mejram, har du fått hem Linnea nu? Och vad var det med Tor i går när han var så ledsen på dagis?

    Foff, hur gick det för resten av familjen? Klarade de sig utan magsjuka? Stackare, det lät ont det där. Och ingen belöning får man man när det är över


    Det är roligare att skratta
  • Mumu

    Idag är det snöoväder här IGEN, men nu är det i alla fall nollgradigt, så den här snön hjälper nog mer till att smälta bort den gamla även om den är ruggigt obehaglig.


    Jag ska egentligen börja laga mat nu, men apropå okynnestid och slösurfande så blev jag sittande en liten stund här istället. 
    Vi har numera en tjej som inte sover middag på dagis längre och det sätter sina spår i humöret på lilla damen. Idag var hon så trallande glad när jag kom, men innan vi hunnit därifrån så hade hon brutit samman totalt över nån petitess så jag fick helt enkelt ta henne i handen och bara gå, med henne gallskrikandes vid min sida. Som tur är så brukar storebror faktiskt ställa upp och vara otroligt följsam vid de där tillfällena.
    Nä. Om jag ska hinna iväg på mitt kvällsmöte (zzzz, vem uppfann egentligen det?) så måste jag nog ta tag i det där med maten i alla fall...
    Bäst just nu: HIMYM
Svar på tråden Svetlanas vårbubbel