Inlägg från: CuteElliz |Visa alla inlägg
  • CuteElliz

För oss pladdriga.

peppar peppar ta i trä... men det verkar som att lillan sover gott i sin egen säng...

hoppas det funkar i fortsättningen också (t ex i natt) så får jag lite mer plats på min sida av sängen... haha...

vi är tre st i en 160-säng... han har ena halvan för sig sj, jag o lillan har delat på den andra halvan...

• CuteElliz
    bluebird skrev 2010-04-02 14:24:41 följande:
    Du ammar alltså.  All sömn är guld värd.
    nja... på sätt o vis... haha... försöker iaf... men det känns inte som att jag verkligen kommit igång med den... {#lang_emotions_undecided}  det verkar bara funka på kvällen/natten o bara om jag har en amningsnapp också... {#lang_emotions_undecided}  ska dock sätta mej o pumpa lite o se om det vill komma igång då... har ju börjat få mjölk, det ser jag ju när jag tar bort amningsnappen... men inte tillräckligt för att lillan ska bli mätt så får köra med ersättning också...
  • CuteElliz
    bluebird skrev 2010-04-02 14:30:38 följande:
    Ah, känner igen det där. Stressa inte ihjäl dig bara, ge det tid, och det är väl toppen att ni kan ge ersättning också.
    jo... det var lite jobbigt natten mellan lördag o söndag... *suckar*  på lördagen fick hon vara med på barnläkarens rond... då upptäckte dom blåsljud på hjärtat... det hörde dom även dagen efter det o på måndagen blev det ul av hjärtat o ekg på henne så de kunde se vad som var felet... visade sig att det är ett litet hål i väggen mellan vänster och höger kammare i hennes hjärta... inget som påverkar henne, men jag blev nog oroligare än jag sj förstod... för den natten skulle hon ligga o tutta o tutta konstant... efter fyra timmars konstant tuttande o skrikande så gav jag upp o ringde på personal som var gullig o hjälpte mej lite... den bm som kom in tog med sig henne ut, gav henne lite ersättning också o lät mej få sova en liten stund... när de kom tillbaka ungefär en timme, en o en halv senare så hade jag fått sova o kunde hantera henne mycket bättre igen... men fy vad hemsk jag kände mej... kände verkligen att man var urusel... tankarna for omkring i huvudet o sa ngt i stil med att man var en dålig mamma som inte klarar av att ta hand om barnet man satt till världen...

men sen på söndagen så fick vi ännu en orsak till hennes frenetiska tuttande o skrikande... hon fick inte tillräckligt med näring från mej... hon hade gått ner lite för mycket i vikt o jag fick börja med tillmatning... så bm sa att jag skulle amma ca 15 min på vardera bröstet varje gg o sen skulle vi ge henne tillmatning... bara det att hon inte kunde ha tålamod nog att tutta på båda sidorna... så fick bli tutta på en sida o sen tillmatning... o det gav resultat... nu kör jag på ersättning på dagarna eftersom jag blir så uppstressad annars... o så ammar jag på natten o ger ersättning extra efteråt om hon inte somnat...
  • CuteElliz
    bluebird skrev 2010-04-02 14:45:26 följande:
    Som tröst kan jag säga att min femåriga son gått igenom hjärtop. och haft ett hål mellan kamrarna, på samma sätt som din dotter, o det har växt ihop idag, av si själv. Så det behöver inte vara varken farligt eller skrämmande, men det vet du säkert. Ville bara berätta så du vet att det hålet kan ha växt bort redan när dottern är fyra år, som i vårat fall. Vad gäller amniongen så ammade jag inte mina två första, försökte med trean men gav snabbt upp efter nån veckas försök och med fyran så ammade jag i fyra/fem månader, det blev folk av dem ändå.  Så försök ta bort stressen och skuldkänslorna kring amningen, funkar det inte så har du ju iaf försökt och hon har iaf fått de värdefullaste "första dropparna".
    ja, barnläkarna som kom in på ronden på måndagen var helt underbara o förklarade precis hur det låg till o sen när dom gjorde undersökningen inför hemgång så fick jag också lyssna på hur blåsljudet lät... så förklarade de att det var bra att det lät så tydligt för då var det ett litet hål... =)  men med tanke på att det gick ett par dagar efter att ha fått beskedet tills jag fick veta mer så är det klart att man blir lite orolig o antagligen lite uppstressad också... den barnläkaren som upptäckte det försökte att förklara för mej, men hon bröt ganska mycket så hade lite svårt att förstå henne... men det lät som att hon även försökte lugna mej lite, men när hon bröt så mycket var det ändå svårt att förstå allting... men den sista barnläkaren var nog från tyskland från början för hon bröt också ganska mycket... haha... men hon ritade upp en grovskiss av hjärtat o förklarade hur hålet var o vad man gör åt saken... hon sa också att i bästa fall så växer det ihop av sig självt... har man lite otur kommer det vara kvar, men i samma storlek o inte påverka henne ngt... men har man väldig otur blir det större o då går man in o opererar det... hon sa också att jag skulle bli kallad till nytt ul av hjärtat inom 6-8 veckor med lilla grodan...

men måste säga att det känns skönt att det finns ersättning... o som du säger så kan jag ju inte annat än försöka o hon har fått i sig råmjölken åtminstone...
  • CuteElliz
    bluebird skrev 2010-04-02 15:13:40 följande:
    Självklart blir man orolig, konstigt vore det annars. Det positiva är ju att de håller koll och har god erfarenhet och kunskap om just det här, sen att känna sig trygg och lita på dem som förälder, ja det får man arbeta med.
    haha... så sant... men det kändes skönt i måndags när vi väl varit på ul av hennes hjärta med ekg också... när sedan barnläkaren förklarade för mej hur det såg ut så kändes det skönt... då fick man äntligen den informationen man behövde för att kunna bli lite lugnare... ska försöka pumpa ur brösten lite nu... känns ömt i ena... =/  men sambon hade ju varit gullig o köpt amningsnappar i söndags... men dom hittar vi inte nu... så i onsdags så fick han snällt åka in till stan o handla lite som jag behövde ha från apoteket... bl a en bröstpump... o då köpte han även amningsnappar... men inte lika dyra... o dom är inte alls lika bra som dom vi köpte i söndags... dom vi köpte i söndags var såna jag fick låna på bb o dom är megabra... dom skyddar vårtgården mycket mer än de här gör... så känns lite sårigt på ena bröstet... =/
  • CuteElliz
    bluebird skrev 2010-04-02 15:20:46 följande:
    haha... det förstår jag... men jag har tänkt ge det två veckor till ungefär (tills skruttan är tre veckor alltså) o sen ger jag upp om jag fortfarande inte känner att det funkar... då har jag försökt o gett det tid... men om jag fortfarande inte känner att det funkar eller om jag inte trivs med det så ger jag upp... då får hon ersättning istället...
  • CuteElliz

men nu känner jag mej lite trög... haha... får väl skylla på omställningen från gravid till mamma... =p  steriliserade alla grejerna i onsdags o satte ihop pumpen efter det också... dock blev jag lite irriterad eftersom det stod en förteckning med bokstäver o vad som var vad... men jag hittade ingen bild på grejerna så satte ihop det efter instruktionerna o gjorde så som jag hade för mej att jag sett det innan jag tog isär det...

NU hittade jag dock en bild på det hela... haha... {#lang_emotions_embarassed}

• CuteElliz
    bluebird skrev 2010-04-02 15:36:55 följande:
    Skyll på hormonerna du.
    krångligt att få in tekniken...
  • CuteElliz
    bluebird skrev 2010-04-02 15:46:41 följande:
    Det kommer med träning.
    jo... det gör ju det...
Svar på tråden För oss pladdriga.