Inlägg från: Olivers Mamma |Visa alla inlägg
  • Olivers  Mamma

Traderatråden nr 16

Hannah74 skrev 2010-09-19 21:56:15 följande:
    Lyckades få ut lite iaf

www.tradera.com/auktioner/hannah__74
    jag lyckades peta ut ett skamligt lågt antal, började lägga upp annonser manuellt o en enda tog 14 min. orka lixom
  • Olivers  Mamma
    Hejpådig skrev 2010-09-25 20:01:56 följande:
    hiskiliga summor men man ska nog passa sig för att åka på sale i Danmark o sälja m.m.....hmm tror verket håller koll på oss
    nej det tror jag inte man behöver passa sig för. för hur mycket vinst rör det sig om egentligen?
    t.ex en molo bodysuit betalar man mellan 180-200kr för beroende på den danska kursen.
    Säg att den säljs för 229kr på tradera 19kr går i avgifter, sen säg 3 kr för en mailingbag.
    Tjoff så har man typ precis fått tillbaka sina pengar ev +- ngn krona.
    Såvida det inte är som regelbunden verksamhet så får man lov att tjäna en slant extra.
    Men skulle det vara så att man tjänar en sjuhelvetes massa pengar över de 50 000kr man får lov att tjäna så tror jag helt ärligt att många hade varit beredda att skatta de 30% det rör sig om.
    Vita pengar = bra pengar. Ligger till grund om man ska få huslån osv.
    Om man ska se till goda affärer och investeringar så ses det inte som särskillt lönsamt att köpa ngt för att göra 10-15% i vinst och att man då utav vinsten ska betala en avgift till tradera.
    har man hyffsad koll så kan man lätt (men dock tidskrävande) räkna ut sin vinst/förlust.

Sen är det märkliga att det gäller ju bara nytt man måste skatta på.
    Om jag köper en suit på salg i ett ovanligt print, sen använder jag den på mitt barn och får 350kr för den. Då har jag gjort en rejäl vinst, MEN inte enligt skatteverket, för på begagnade grejer förväntas jag göra förlust.
  • Olivers  Mamma
    mini2007 skrev 2010-09-25 20:35:04 följande:
    Tack Olivers mamma för infon, inte för att jag har/ska sälja mycket, men jag har funderat lite på det där, hur det funkar. Eftersom jag såg nåt på Tradera om att man själv ansvarar för skatt o dyl, så hade jag tänkt att jag skulle kolla upp det, men nu behövs ju inte detSkrattande
    Vassego
  • Olivers  Mamma
    h80 skrev 2010-09-25 20:27:57 följande:
    Mamma till Simon: Tack, det var ju enorma summor
    helt galet, jag fattar inte hur det skulle hinnas med, de kan ju onekligen ha ett heltidsjobb också. >Eller så är de stålmänniskor.

Maken hjälper  mig en hel del med traderandet och det är ofta man känner att man inte hinner med. På tal om det så har jag mängder som måste ut men jag hinner helt enkelt inte få ut alla måsten nu.

Är det för sent att sälja vinteroveraller i oktober?
  • Olivers  Mamma
    Tettan skrev 2010-09-25 22:04:06 följande:
    Knäna KAN vara kameran som spökar - jag har varit med om samma... (men man vet ju aldrig)
    Däremot tycker jag hällorna ser misstänkt slitna ut...

Ja först så tänkte jag att det kanske var kameran som va knäpp men så såg jag hällorna.

Var sugen på det tvådelade setet men man blir ju lite nervis när beskrivningen talar emot bildena

• Olivers  Mamma
    leson76 skrev 2010-09-25 22:06:44 följande:
    Måste fråga er, om en person som köpt en vara inte är nöjd och vill skicka tillbaka den, betalar ni då tillbaka pengarna innan personen skickar plagget eller när ni fått det?
    när jag fått det
  • Olivers  Mamma
    Smultronhjärta skrev 2010-10-02 21:05:35 följande:
    Jag menar flytande,pulvret fungerar dåligt tycker jag.. Sen kan jag hålla med ominte att man ska inte låta plagg ligga och dra för länge i Vanish..Det kan förstöra vad som helst med tanke på hur starkt det är!
    jo tack jag vet :-/
  • Olivers  Mamma
    iser skrev 2010-10-04 18:56:44 följande:
    Jag tycker nog att fem arbetsdagar känns rimligt efter betalning att förvänta sig att ett man kan vänta paket. Eller vad räknar ni som långsam leverans respektive snapp? Om det hinner gå två helger emellan avslutat köp så tycker jag att det börjar kännas långt.
    När jag själv ska skicka paket så tycker jag att snabb leverans är samma dag som pengarna kommer in. Skickar jag efter det så tycker jag själv att jag är seg och blir "orolig" att folk ska sänka mina staplar.
    Idag släpade jag mig upp ur sängen trots öroninflammation och lunginflammation för att få iväg paketen till de som betalade idag, så jag är nog lite störd om jag får säga det själv
    Men som köpare tycker jag att snabb leverans är 4-5 arbetsdagar.
Svar på tråden Traderatråden nr 16