• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Liil
    maximum skrev 2011-09-19 07:31:05 följande:
    Jag ger omdömme efter att köparen gett ett till mig. För tänk om köparen är jätteotrevlig eller missnöjd med varan.
    Och köper jag lägger jag alltid ett omdömme innan jag själv får ett 

Håller helt med, gör precis likadant!
  • Bollfji

Tack för era svar! :) 
    Men är ni inte "rädda" att era staplar dras ned för att ni inte lämnar omdöme när köpare har betalat..? Såg en annan traderatråd att många köpare ger dåliga staplar för att dem tycker det är "dålig stil" att inte säljare lämnar när köparen har betalat. 

"Jag ger alltid dåliga poäng i staplarna till dom säljare som inte lämnar omdöme när jag har betalat!! Vad mer kan jag göra liksom???? Nej, då ska dem ha dåliga betyg! Även om varan och allt är bra så tycker jag att det är dålig stil....Ger positiv kommentar men låga staplar....!!!"

Så stod det i bland annat en kommentar.. Vet inte om fler kanske tänker så? =)
    Och varför i så fall typ..? =)

• Kristyr
    Bollfji skrev 2011-09-19 07:27:05 följande:
    När lämnar ni som säljare omdöme? 
    När varan är betald och skickad eller när köpare
    lämnat på dig? Och varför lämnar du omdöme
    just då? Tycker det är så svårt å veta när man ska
    lämna.. Känner mig typ taskig om jag inte lämnar
    när den är betald och skickad..=S  
    jag lämnar när köparen lämat... jag ser det som en bekräftelse från köparen att de fått varana. Lämnade inte en köpare så lämnar inte jag nått.
  • annat82
    Bollfji skrev 2011-09-19 07:27:05 följande:
    När lämnar ni som säljare omdöme? 
    När varan är betald och skickad eller när köpare
    lämnat på dig? Och varför lämnar du omdöme
    just då? Tycker det är så svårt å veta när man ska
    lämna.. Känner mig typ taskig om jag inte lämnar
    när den är betald och skickad..=S  
    I början lämnade jag när jag fått betalt, då egentligen köparen gjort sitt. Men det är väldigt många köpare som bara struntar i att lämna så numera lämnar jag oftast först när köparen lämnar.
    Känns väldigt tröttsamt att orka lämna massor av omdömen men bara få ett par tillbaka

Och köpare som drar ned staplar för att säljaren inte lämnar omdöme först har jag som tur är inte hört talas om och verkar inte ha drabbats av, för då borde jag ha lägre, men det skulle jag säga är riktigt dålig stil. Ibland har jag som säljare ont om tid och prioriterar att kolla betalning och skicka vara och då kan omdöme dröja ett bra tag. Skulle verkligen aldrig göra så själv som köpare
  • lillälva

Jag lämnar alltid så fort jag fått betalt, då har ju köparen uppfyllt sitt åtagande! Har kanske haft tur, men har alltid fått omdöme tillbaka... okej, nästan alltid

• fjonkan

Har ju bara väntat på att det ska hända mig också. Köpte ett par knappt använda Quicksilver den 1 sept. Säljaren har mejlat om ursäkter till varför dom inte är skickade osv,den sista ursäkten var ngn sjukhushistoria. Såg på hennes omdömen att andra fått sina saker som dom köpt av henne efter mitt köp!!!! SÅ jä-la trött på detta nu. Har mejlat idag och hoppas innerligt att hon har skickat dom i fredags som hon lovade sist men men..........Då borde dom ju komma idag och posten är här om ca 15 min.

• MejaKiZnic
    fjonkan skrev 2011-09-19 13:25:21 följande:
    Har ju bara väntat på att det ska hända mig också. Köpte ett par knappt använda Quicksilver den 1 sept. Säljaren har mejlat om ursäkter till varför dom inte är skickade osv,den sista ursäkten var ngn sjukhushistoria. Såg på hennes omdömen att andra fått sina saker som dom köpt av henne efter mitt köp!!!! SÅ jä-la trött på detta nu. Har mejlat idag och hoppas innerligt att hon har skickat dom i fredags som hon lovade sist men men..........Då borde dom ju komma idag och posten är här om ca 15 min.
    Håller tummarna att du får det {#emotions_dlg.flower} börjar bli riktigt trött på T och köpare/säljare som håller till där. Jag tycker T lämnar bort för mkt ansvar, så här många dåliga affärer som sket på senaste tiden är ej okej. De måste börjar ta ansvar och bli hårdare Skrikandes

Ännu inget svar från min säljare, Kräks............
    ♥мєℓιηα
  • fjonkan

Men Meja då,sån otur som du har haft med den säljaren. Usch alltså.Mitt köp handlar ju bara om 89+42 så det är inte hela världen om man ska tänka på vad som hänt dig.Tycker oxå att T kan ta lite mer ansvar för hur det går till på deras sida men än så länge får man väl försöka så gott det går.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise
  • Aleacim

Hejsan! Vad gör man med en säljare som inte alls verkar vilja sätta in pengar på kontot utan tjatar om att komma och hämta varan på plats istället? I auktionen stod det klart och tydligt att pengarna skulle in på kontot och att avhämtning inte var accepterat. En av anledningarna till att jag gillar att sälja på tradera är just att man slipper träffa personen som köper av en, som det oftast blir om man säljer på blocket t.ex..

Svar på tråden Traderatråden nr 16