• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • MejaKiZnic
    Just me skrev 2011-10-15 13:47:38 följande:
    Hej! Tänkte bara höra med er om en sak. Jag har en One piece som jag funderar på att lägga ut (helt ny) men vad tusan kan man ha för utropspeis. Ord pris 1395 kr! Känns lite si så där att börja med 1 kr då Vad säger ni som är vana traderare?! Även frakten undrar jag över! Hur mycket ca ska man ta där?
    kolla på vad de brukar gå på i avslutade auktioner :) 42:- för schenker. Billigare frakt desto mer får du :) 

♥мєℓιηα
  • lilamy

Hur ska man vänta på betalning innan man lägger upp autionen igen?

Om man har väntat en vecka är det tillräckligt eller? Jag fick ett mejl i måndags där köparen sa att hon inte kommit in på sidan osv nu har jag skickat 2 mejl och ett sms utan att få svar.

• liv10

nån annan som funderat på detta, jag är ganska ny på trader aoch SUPERNOGA med allt.

jag skickar ALLTID samma dag som pengar kommer in.

jag väger allt och frankerar själv.
    jag svarar på mail flera gånger per dag- dvs man får ALLTID svar samma dag om man inte skrivit till mig jättesent på kvällen.

ÄNDÅ har jag 4,8 på stapel leveranstid, och 4.9 på allt annat.

känns så orättvist- jag borde ha 5.0 på allt- för bättre än såhär kan man inte sköta sig i mina ögon? hur gör folk när de betygsätter egentligen?

det är bara störande, och faktiskt blir det ju rent missvisande kan jag tycka....... eller vad tycker ni andra?

• star67

vinter kläder overall och jackor är det bättre att ha avslut den 23/10 eller 30/10 vilken hade ni valt??

• star67
    star67 skrev 2011-10-15 22:14:58 följande:

vinter kläder overall och jackor är det bättre att ha avslut den 23/10 eller 30/10 vilken hade ni valt??

obs jag menar den 23 /10 söndag eller 29/10 lördag??
  • Merde
    liv10 skrev 2011-10-15 21:45:19 följande:
    nån annan som funderat på detta, jag är ganska ny på trader aoch SUPERNOGA med allt.

jag skickar ALLTID samma dag som pengar kommer in.

jag väger allt och frankerar själv.
    jag svarar på mail flera gånger per dag- dvs man får ALLTID svar samma dag om man inte skrivit till mig jättesent på kvällen.

ÄNDÅ har jag 4,8 på stapel leveranstid, och 4.9 på allt annat.

känns så orättvist- jag borde ha 5.0 på allt- för bättre än såhär kan man inte sköta sig i mina ögon? hur gör folk när de betygsätter egentligen?

det är bara störande, och faktiskt blir det ju rent missvisande kan jag tycka....... eller vad tycker ni andra?
    Lägg inte så stor vikt vid det för det spelar ingen som helst roll hur snabbt du skickar eller om du följer postens portotabell, det kommer ändå alltid att finnas köpare som drar ner på staplarna. Tyckte också det var jobbigt till en början (hade 5 i snitt länge) men har helt enkelt slutat bry mig. Så länge du ligger så pass högt fattar ju folk att du är en seriös säljare.
    Och ja, det är missvisande men det är nog säkert de allra flesta medvetna om.
  • Bellabelize

Nu har köparen av vinterjackan hört av sig igen. Hon säger att hon inte har fått paketet.
    Så jag får väl efterlysa det hos Posten.

OM det inte kommer tillrätta - hur hade ni gjort?

Som jag skrev tidigare så har jag kvitto på portobeloppet som bekräftar tidpunkten när jag skickade paketet. Dessutom tog en tjej i butiken som jag känner emot paketet och kan ju styrka att jag har lämnat i det.

Jag känner att jag har bevis nog på att jag har skickat paketet. Hade ni lämnat någon kompensation om det hade kommit bort? Jag kan ju inte heller säkert veta att köparen inte luras?!

• Bellabelize

... köparen mejlade för en timme sedan om jackan. Under den här timmen har jag hunnit reklamera hos Posten och skicka alla uppgifter om ärendet till henne. Då får jag till svar att avin visst hade kommit, men att hennes sambo hade glömt säga till henne. Hon har under den här timmen dessutom hunnit hämta ut paketet, för hon skrev att jackan var jättefin.

Jag har i alla fall lärt mig en sak; skicka aldrig dyrare grejer med Posten. Kör på Schenker istället som är spårbart.

Svar på tråden Traderatråden nr 16