Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

Traderatråden nr 16

TonÃ¥rslisa skrev 2010-08-25 20:36:49 följande:

Det funderade jag på att göra för att j'vlas. Alltså, att ta köp nu och sätta neg-omdöme.
    Men vill inte få hämndomdöme.
    Hoppas i alla fall att tradera agerar. Dessa köpare verkar inte ha koll på personens omdömen, eller så har de inte tittat in alls.

Mmm jag gillar också att jävla med sådana idioter men tyckte det var lite obehagligt sist jag la köp nu på ett helt gäng odd molly plagg i en sådan situation och då blev hotad av säljaren som sa att den ju hade min adress och att jag ska passa mig för att dra förhastade slutsatser. Är nog bara några snorungar skulle jag tro men det är ändå lite drygt.

Tycker nog att tradera brukar vara bra på att stänga av dessa rätt fort ändå.

Många köpare blir helt blinda när de ser dessa drömpriser och trycker på köp nu direkt och betalar fort så det är nog rätt vanligt att folk blir lurade på riktigt :-/
  • Medusan
    Vad skulle ni göra i denna situation:

Jag köper en overall på tradera och betalar porto. Overallen kommer fram en vecka försenad pga att det ej fanns några frimärken på. Det står lösen 58 kr på den och ingen avsändare så jag som mottagare kommer ju få räkning på detta. Avsändaren säger att de som tog emot paketet där hon postade den måste ha missat att sätta på frimärken trots att hon betalt och de lovat att sätta på dem.

Vad är det rätta att göra här tycker ni?
  • Medusan
    Mamma till Simon skrev 2011-02-25 21:58:25 följande:
    fast om du fått hem paketet så struntade nog din brevbärare att kräva dej på lösen, för annars hade du fått räkningen först för att själv avgöra om du vill lösa ut paketet.
    Ok då får vi hoppas på det då men är det verkligen brevbärarens uppgift är det inte de på sorteringscentralen?
  • Medusan
    Annanym skrev 2011-02-26 10:42:52 följande:
    Jag skulle nog kontakta Tradera och höra vad de rekommenderar ang. ev. lösenavgift - om den dyker upp. Förseningen på "en vecka" ligger nog /tyvärr/ inom toleranserna för vad man ska anses tåla - läste nämligen att man t ex är rekommenderad att vänta 14 dagar på betalning innan man vidtar några andra åtgärder än att mejla/ringa köparen och påminna...
    För mig känns det på något sätt helt logiskt att det är avsändare som ska stå för sådant för jag som mottagare har ju gjor tmin bit när jag betalt porto. Det är ju avsändarens ansvar att se till att det sitter rätt porto på.

Ang. försening så är det inget jag hänger upp mig på alls men det skulle kännas riktigt bittert att ha betalt porto x 2 för mig som mottagare?
    Mamma till Simon skrev 2011-02-26 14:53:01 följande:
    det vet jag inte, men de kan ju inte dela ut ett paket och sedan kräva dej på pengar, du kanske inte ens vill ha paketet så de måste ju skicka ut räkningen först
    Nej precis, jag har varit med om detta förut och då hämtade jag inte ut paketet därför att det inte kändes värt den extrakostnaden för något jag köpt för 30 kr.
  • Medusan
    Scruffy skrev 2011-03-18 20:35:37 följande:
    hmm vad tror ni om att lägga ut regnställ nu?
    kan ju lägga upp tre gratis auktioner.

tänkte spara sandalerna till april.
    Jag har inte sett till några gratisauktioner. Har du länk, kod? Tack på förhand isåfall
  • Medusan
    Scruffy skrev 2011-03-18 21:21:59 följande:
    jag har fått mail om det. vet inte om det finns någon kod.
    Men då ska det finnas en länk att trycka på i ditt mail, den kan du kopiera in här

Det är inte personliga utan samma gäller alla men av någon anledning skickar de inte ut dem till alla fastän alla kan delta.
  • Medusan
    annat82 skrev 2011-03-18 21:33:37 följande:
    "RENSAHEMMA"

Som vanligt 3 auktioner utan avgifter eller osåltavgifter
    Tackar tackar
  • Medusan

En fråga om en sådan regnbågsrandig molooverall som går för fantasisummor på trad:

Har ni tvättat sådana i tvättmaskin, står 30 grader och en sådan symbol som betyder ej tvättmaskin. Har för mig att jag tvättat dessa i tvättmaskin förr men blir osäker nu och vet inte om jag vågar.

• Medusan
    Mawe123 skrev 2011-03-27 18:50:37 följande:
    Menar du vinteroverallen? Den har jag tvättat i maskin.

Hade en ifjol som jag använde en säsong och sedan tvättade en gång. den sålde jag på Tradera för 900kr. Nypriset ligger nog på ca 1500kr - så inte vet jag om 900kr är ett fantasipris då den var i nyskick??

Köpte en ny denna vinter som jag använt mer sparsamt och inte behövt tvätta än, men den kommer att få enn par varv i tvättmaskinen innan den hamnar på T eller FB till hösten. Den är i toppskick och komemr bara att vara tvättad en gång - så räknar med minst 750kr för den.

Dessa overaller ska även tåla och behöva 2-3 tumlingar under sin livstid för att behålla sin funktion så bra som möjligt.
    Ja precis vinteroverallen. Tack för ditt svar. Den ligger i tvättmaskinen just nu. Det är ju väldigt bra andrahandsvärde på dessa så jag är mån om att hålla den i så gott skick som möjligt. Jag fick för mig att den kostade 1300 i ord. pris och att de ofta går för ca 1000 som begagnade.

Då kanske jag ska tumla den också, jag har inte tvättat den förut men köpte den själv begagnat av en som bara tvättat den en gång.
  • Medusan
    Dinosaurie skrev 2011-03-28 13:38:33 följande:

Behöver lite råd om hur jag ska handskas med en uppkommen situation.. En köpare har mailat efter auktionens slut och säger att han inte läst annonsen riktigt och nu inte vill köpa varan. Han ber mig istället att lägga ut den igen..
    Hade det varit en mindre summa så hade jag kanske inte brytt mig men nu är det iaf lite drygt femhundra..
    Hur hade ni gjort?

Jag hade skrivit ett svar om att bud är bindande och att hon får betala och sedan sälja den själv. Om hon då svarar att hon inte tänker betala skulle jag säga att då blir jag tyvärr tvungen att sätta negativt omdöme på dig och gjort det.
Svar på tråden Traderatråden nr 16