Inlägg från: Gul Katt |Visa alla inlägg
  • Gul Katt

Traderatråden nr 16

En säljare som har 4 omdömen, men varit medlem sen 2004...Vad tänker ni om en sån?

Har sett en jacka jag vill köpa. Men känner mig osäker på om jag vågar buda... Klart att alla är nya i början. Men har man varit medlem på Tradera i 7 år så borde man kunnat skaffa lite fler omdömen? 

• Gul Katt

aglili skrev 2011-10-09 21:09:25 följande:
    Men om man är lurendrejare reggar man väl sig inte och sen väntar 7 år??? Eller det kanske är jag som alltid tror gott om alla

Hehe...kanske jag som tror ont om alla... ;)
  • Gul Katt
    Novallie skrev 2011-10-09 21:30:07 följande:
    Behöver inte vara någon fara själv så skapade jag ett konto 2007 som jag glömde bort men budade inte eller sålde något då, övervägde om jag skulle hjälpa en och sälja men blev inte så. Sen så i förra året när jag tänkte skapa ett konto så fick jag inte för att jag hade redan ett konto som jag fick tillbaka. Så kanske var någon som reagerade när jag budade in saker först 2010... ungefär 3 år efter att jag skapat konto. Kan varit någon som inte e så van eller inte haft behovet mer än så.

Nej det kan ju finnas alla möjliga orsaker iofs...Men det såg ändå lite konstigt ut.
    Har iallafall budat nu, så vi får se hur det går...=) 
  • Gul Katt

Är det någon extra avgift om man har fler än 100 annonser ute??

Har för mig att jag läst det någonstans, men hittar inte det nu...  
    Men är det under en månad dom räknar det? Från den 1:a-30/31:a eller är det från den dag man börjat lägga ut annonser och en månad framåt eller hur räknar dom?

Håller på och röjer och tänkte lägga ut en hel del,   men vill inte få någon straffavgift så saker som jag inte ens vet om jag får sälja! Det räcker väl med osåltavgiften!

• Gul Katt

Är det någon mer som har svårt att logga in på Tradera nu?
     Får bara meddelande Server busy eller No available server to handle this request...Så irriterande!!

• Gul Katt
    Hejpådig skrev 2011-10-13 11:29:29 följande:
    ja sidan ligger nere.
    Ok, då är det inte fel bara här då..
  • Gul Katt
    Hejpådig skrev 2011-10-13 22:51:14 följande:
    Hackers...tyvärr..står mer på facebook. Alltså inte T.s fel.

Hackers?
    Va otrevligt!!! 

Kan dom ha kommit åt adresser och sån information?  
  • Gul Katt

Jag blir GALEN!!!!!

Jag har sålt en vinterjacka, för nästan tusen kr. Blev ju jätteglad! Hade inte väntat mig det priset!
    Köparen som vann har hängt med från första stund, trissat under hela tiden och la till sist det vinnande budet Bara några minuter innan auktionen slutade. Dagen efter mailade köparen och sa att den inte hade råd att betala och tyckte jag kunde ha överseende med detta.

Jag svarade att det inte alls är ok, och att varje gång man lägger ett bud på Tradera så står det ju "Bud är bindnade" (eller liknande) och eftersom h*n vann så är det en skyldighet att fullfölja köpet.

Sen har jag inte hört något mer.

Va fan ska jag göra???     

• Gul Katt
    aglili skrev 2011-10-22 21:46:31 följande:
    Håller med. Omdömessysmtemet gynnar köparna känner jag. Som säljare ska man vara superperfekt och inte ens då är det säkert att man får 5or.

Men det är en sak som jag inte förstår när det gäller omdömessystemet...Jag har inte sålt något på evigheter. Däremot köpt lite i somras. Ändå har min stapel på leveranstid sjunkit från 4,9 till 4,4.

Och det blev så efter att jag blev lite sen med några betalningar i somras. Går leveranstid Och hur snabbt man betalar på samma stapel?

Dåligt i så fall!    
  • Gul Katt
    Smilla1976 skrev 2011-11-02 09:28:59 följande:
    Ja, dessa staplar är en enda lång följetong av irritation för många, gör som jag strunta fullkomligt i dom, det finns ingen logik, du kan ha postat paketet samma dag som pengarna kommer in och ändå så får man sänkt på levernastid... enda sättet att ha fullt är väl att levera paketet själv samma dag Obestämd och alltid bjuda på frakten... hehe.. man får väl sänkt fraktstapel ändå...

Jag hatar dom där stolparna! Har sjunkit enormt mycket pga leveranstiden. Och det stiger ju inte trots att jag nu skickat samma dag som betalningen kommit in.
    Tror att folk lämnar låga resultat på staplarna när dom tycker det är dåligt. När allt är bra tror jag dom skippar det. Eller har jag fel?

Hur tänker nu när ni hittar en auktion sär säljaren  har under 4.5 som omdöme?

Jag brukar gå in och kolla på omdömessidan, beror dom låga siffrorna på tex leveranstid så bryr jag mig inte. Men det ser ju illa ut om det är dåliga, röda siffor... 
  • Gul Katt

Är det någon mening att lägga ut kläder nu? Eller har folk fullt focus på att köpa julklappar nu och inte så stort intresse i att kriga på Tradera?

• Gul Katt
    MissEllie skrev 2011-11-20 14:02:37 följande:
    Råkade ut för en tjej som inte hörde av sig på flera veckor, trots påminnelser i plural och sedan hörde hon av sig med löften och sedan inte ett knyst.

Efter en månad, då hade jag väntat in två barnbidrag samt en löning. Krediterade jag henne och satte negativt. Gick in på hennes omdömessida och fann att hon hade 40 (!) negativa omdömen på en månad och 72% med varningstrianglar.

Jag är relativt oerfaren när det gäller Tradera och det stod att kontot var spärrat. Då fick i alla fall jag mig en tankeställare, att faktiskt gå in och läsa om säljarna lite mer ingående. Jag är givetvis för en helhet, för det kan ju bli fel och alla har sina egna uppfattningar.

Men hur gör ni? Läser ni om alla säljare som ni vill handla något av eller hur resonerar ni? 

Ja, är det något som jag vill ha som börjar stiga i pris, då går jag in och läser på rätt bra!
    Handlar det om små belopp är jag inte lika noga...

Tycker det var bättre förut när det stod själva procenten direkt i annonsen, och inte betyget från staplarna som det gör nu. För stod det 87% så såg man ju direkt att det var nåt galet. Att det står 4,4 nu säger inte så mycket egentligen...Säljaren kan ju ha 100%, men fått lågt betyg på leveranstidsstapeln liksom, och det är ingen katastrof tycker jag.
  • Gul Katt
    Jessika82 skrev 2011-11-27 19:11:17 följande:
    Ni som köper vuxen kläder vad motiverar er mest när ni budar en tröja. på någon eller hängandes på galje / liggandes på filt?
    Beror på...Det som visar tröjans passform bäst kanske. Sitter den på en person så syns det ju bra...
  • Gul Katt
    Snoppan skrev 2011-11-28 20:51:59 följande:
    Nä, hon påstår att hon BRUKAR säga att frakten bara är en uppskattningsfrakt. Men det stog inget om detta i annonsen. När jag smsade henne idag påstår hon att hennes barn har lekt med varan så att den har gått sönder så hon inte kan sälja den.
    Idiot! Vad fan gör sånt folk på tradera??

SUCK! Det är bl.a såna som gör att man funderar på att avsluta sitt medlemskap på Tradera...
  • Gul Katt

Är det lågsäsong på Tradera nu? Går så trög med budandett!!

• Gul Katt
    Snoppan skrev 2011-11-29 21:18:54 följande:
    Nu har hon hört sv sig och säger att hon ska skicka kroken gratis och att jag aldrig mer ska buda på hennes grejer eller höra av mig.

Som om jag har gjort nåt fel?????

Gratis?
    Ska bli intressant att höra om den var hel då! =)
    Eller om hon skickar den trots att den är trasig...  
  • Gul Katt
    Doodies skrev 2011-11-29 19:58:12 följande:

Men 2 år utan något alls? Jaja jag lär väl aldrig få reda på det

Jag vet faktiskt flera nu som haft Traderakonto i flera, flera år. Men bara har ett par omdömmen...Så det är nog inte så konstigt ändå!
    Som någon skrev, man kan ju buda utan att vinna. 
  • Gul Katt
    Snoppan skrev 2011-11-29 23:37:52 följande:
    Amalian: Hon kommer nog inte ens skicka den. "den har kommit bort med posten".. Först ska jag behöva kriga med henne för en tjuga, sen skickar hon den gratis? Njää

Nä det låter ju inte speciellt troligt...Men som sagt, ska bli intressant och höra hur det går med det där!

Men man blir ju trött när man råkar ut för skumma köpare/säljare! 
  • Gul Katt
    hallonpannkaka skrev 2011-12-14 08:28:39 följande:
    Jag funderar på hur jag ska lämna omdöme i denna affär, tips tack :)

Jag vann en Didrikson-jacka förra veckan, för 77 kr (utrop 75 kr). Enligt annonsen skulle den vara i nyskick.
    Fick vinnarmejlet, men utan kontouppgifter. Avvaktade ett par dagar för att se om det skulle komma ett separat vinnarmejl, men hör inget från säljaren. Mejlade honom efter ca 2 dgr, får då till svar att han hade mejlat mig men att det "måsta ha kommit bort". Han bifogar sina kontouppgifter, men skriver inte vilken bank han har. Jag googlade på clearingnr och kom fram till att det förmodligen var Swedbank som gällde men det kändes ändå lite som en chansning när jag gjorde överföringen.
    Jag mejlade säljaren igen och bekräftade att jag hade betalat, fick då till svar att dom var sjuka nu och han skulle skicka jackan när dom var friska igen.

Igår dök jackan upp, smutsig och allmänt ofräsch. Tvättar man inte ens ett plagg innan man skickar det? Och
    jag hade inte sålt jackan som nyskick utan snarare som begagnad.
    Säljaren har gett mig ett fint omdöme, men jag tycker att affären kunde ha skötts mycket smidigare från hans håll. Fine att dom var sjuka o s v, men att dom skickar en smutsig jacka i ett paket tycker jag är under all kritik.
    Frågan är om man ska vara snäll och ge ett bra omdöme, trots att man är något missnöjd?
    Har du testat att maila och ifrågasätta varför dom skickat en skitig jacka som skulle va i nyskick?

Jag har varit med om liknande. Köpte ett par jeans som var nya och oanvända. När dom kom var dom fläckiga och definitivt använda. Så jävla trist när det blir så! =(
    Är du missnöjd så lämna negativt omdöme...Det tycker jag iaf!  
Svar på tråden Traderatråden nr 16