Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)
Jag tycker hela modellen och orden och uppmaningarna och hela sättet det presenteras på påminner läskigt mycket om en sekt....
Jag tycker hela modellen och orden och uppmaningarna och hela sättet det presenteras på påminner läskigt mycket om en sekt....
Pratar vi om Lean production?
Ja då anser jag att det är det är det enda sättet för att få en industri att överleva idag.
Du behöver ha ett fungerande leankoncept för att kunna vara med på marknaden.
Ett leankoncept går ut på samarbete över gränser, om man tycker det är märkligt tja då tror jag nog man snabbt sätter sig själv utan arbete.
Sedan ser jag det även som ett absolut måste att genomföra ett leantänk ren fysiskt på arbetesplatsen.
Du får snabbt ett ekonomiskt resultat på lagersidan, men även i produktionen då omställningstiderna snabbt minskas
Sedan finns det ju alltid projekt där man kan diskutera om man kanske har dragit konceptet till sin spets att fördelarna nu blivit sina egna värsta fiender.
Jag tänker tex på Smart Car.
Lean är som allt annat det finns benämningar för allt. Vet man vad de olika orden står för så tror jag knappast man kan anklaga det för att vara sekt liknande
De flesta ord man slänger sig med när man pratar om Lean kommer från Japanskan då det utveckaldes i Japan på Toyotafabriken
Själv tycker jag att Lean production är väldigt spännande, men jag är väl partisk eftgersom jag jobbar med det och har en hel del högskoleutbildning i ämnet.
Undrar du något får du gärna ställa frågor!
usch och blä...när det infördes på jobbet blev det bara merjobb...iform av att massa folk måste stå och packa om materialet i andra lådor...och sen for det omkring massa fordon överallt med material och kom dom inte i tid blev ju produktionen stående och det hände FLERA gånger per dag!! tankesättet kan säkert vara bra men det ska ju omsättas i praktiken också och hos oss funkade det skit....
sen när han va han nu hette från japan skulle komma och kolla hur vi hade gjort fick vi städa flera veckor i förväg och fick stränga order om att inte va i vägen oavsett om han hindrade produktionen! dessutom kostade det 800 000 att han kom!
Nödvändigt för många företags överlevnad, rätt använt så är det ett kraftfullt verktyg!
Problemen uppstår när företag ska införa det utan att egentligen fatta vad det är och försöker ta andras koncept rakt av och missar den där lilla detaljen "förankring hos medarbetarna".
En sak jag gillar är ju att problemen kommer upp till ytan. Kostnader som tidigare var dolda bllir synliga i och med att produktionen blir stående, problem som kostar kommer också att behöva lösas -att stoppa huvudet i sanden funkar inte.
Sedan kan man ju inte ta itu med alla problem på en gång såklart jag ville bara betona att produktionsstopp inte behöver vara enbart negativt. Inte om man tar itu med grundorsaken varje gång.