• Queenie70

Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)

Jag tycker hela modellen och orden och uppmaningarna och hela sättet det presenteras på påminner läskigt mycket om en sekt....

• Svar på tråden Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)
  • MickeN1973
    Queenie70 skrev 2010-03-21 17:49:03 följande:
    JAg tycker det är läskigt med saker som okritiskt höjs till skyarna, där ingen har nåt negativt och säga och om man själv höjer ett litet..."men har ni tänkt på" så skjuts man ned med argumentet att man inte har förstått vad det handlar om...
    Nu är "omorganisation"  väl inget okänt begrepp?

Man har kan kanske anser att detta är ännu en omorganistion ? 
  • frieden

jo jag vet det...men det funkar ju inte alltid...materialet kommer ju stora pallar som numera måste packas om...och det är ingen liten skitfirma som jag jobbar på som infört detta utan det är volvo powertrain...och jag kan säga att de som jobbar där är missnöjda med lean...

Sorbus skrev 2010-03-21 14:57:01 följande:
    Fast hela poängen med Lean är ju att man ska ta bort onödiga steg och skapa en process som löper utan onödiga avbrott. Så har det blivit merarbetet som inte tillför något och en massa stopp är det ju inte Lean ni infört.
  • Queenie70
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 19:08:41 följande:
    Nu är "omorganisation"  väl inget okänt begrepp?Man har kan kanske anser att detta är ännu en omorganistion ? 
    Nix det anses inte vara en omorganisation...Det  ordet brukar få folk att gå i taket så då hade det nog blivit reaktion.
  • frieden

det är ju inte vi som gjort fel utan materialet kommer ju i fel pallar...jovisst ordning och reda i all ära men det tar ju länge tid att gå till ett ställ för att hänga upp ett verktyg än att bara lägga det på en arbetsbänk inom räckhåll...dessutom har det ju tagit bort att man behöver använda hjärnan eftersom man inte måste hålla reda på så man sätter på rätt sak längre utan bara ta det som ligger längst fram...

MickeN1973 skrev 2010-03-21 15:57:02 följande:
    Det beror ju på att ni inte har gjort rätt från första början,  vore det rätt då hade ni inte behövt packa om. Men ordning och reda är en viktig faktor i lean
  • frieden

haha ja precis...och ufon som hittades kördes bara bort och gömdes så han inte skulle hitta skiten...

Queenie70 skrev 2010-03-21 16:11:06 följande:
    Det måste va fint när sektledaren kommer på besök ju
  • Queenie70
    frieden skrev 2010-03-21 19:19:54 följande:
    det är ju inte vi som gjort fel utan materialet kommer ju i fel pallar...jovisst ordning och reda i all ära men det tar ju länge tid att gå till ett ställ för att hänga upp ett verktyg än att bara lägga det på en arbetsbänk inom räckhåll...dessutom har det ju tagit bort att man behöver använda hjärnan eftersom man inte måste hålla reda på så man sätter på rätt sak längre utan bara ta det som ligger längst fram...
    Enligt lean ska ni då vägra att ta emot dessa pallar som är felpackade..."rätt in rätt ut" vettu....Moahahahaha...
  • Waldo
    Hercule skrev 2010-03-21 17:44:35 följande:
    Jag skulle inte vara så snabb att döma ut vad som görs utifrån en detalj som beskrivs på ett raljerande sätt av en missnöjd anställd, speciellt inte när hon själv säger att de har lyckats få de flesta engagerade. Visst låter den skitfånig, men det är ju knappast det enda de gör (hoppas jag). Innan jag har varit där och tittat så kan jag faktiskt inte uttala mig om det de gör just nu är lyckat eller inte och det kan knappast du heller. I övrigt håller jag med dig
    Nej det ska man inte
    Tyvärr har jag förutfattade meningar som färgar mitt tyckande, jag vet att det inte borde det, men...

Jag har sett Lean införas i kommun/landsting, 3 olika projekt.  Ett i en HR organisation, ett lite större som skulle vara tänkt att omfatta hela den administrativa biten i förvaltning, den tredje förstod jag inte riktigt...

Det hela började faktiskt väldigt mycket så som TS beskriver det. Någon hade varit på en "kurs" och fått höra det fantastiska trolleritrick som genomfördes inom industrin och att man skulle kunna göra det även i offentlig sektor.
    Man hade varit på någon föreläsning hos en konsult och vips var man konsult själv
    Man började arbeta med det, det genomfördes lite halvslvarvigt för att sedan falla i glömska och det enda det ledde till var att det fick ett ohyggligt dåligt rykte inom den offentliga sektorn
    Den enda som lyckades var HR organisationen som själva avsatte pengar från egen budget och fick en en person som var utbildad Lean inom just offentlig sektor

Dom lyckades väldigt väl med att streama sin verksamhet utan att säga upp någon.
    Man har hittat andra saker att kunna jobba vidare med som dels underlättar det dagliga arbetet men som utvecklar hela arbetsstyrkan.
    Dom har fått ett helt annat arbetsklimat, utan smilyfacees
  • Waldo
    frieden skrev 2010-03-21 19:19:54 följande:
    Kan det möjligtvis vara så att du tillhör dem som säger
    " men så har vi ju aaaaallllltid gjort"

Allvarligt talat, nog måste du väl se nyttan med att ha ordning och reda på din arbetsplats. Kan du faktiskt inte se den rent företagsekonomiskt så borde du väl kunna se den rent arbetsmiljömässigt.

Om materialet kommer i fel pallat har Lean tänket fallit bort. Lean bygger på att man skapar så gott samarbete med sina leverantörer att allt är klart för att köras rätt in i produktionen. om Det kommer i fel pallar så är det fel någonstans
  • Hercule
    Waldo skrev 2010-03-21 19:49:11 följande:
    Nej det ska man inteTyvärr har jag förutfattade meningar som färgar mitt tyckande, jag vet att det inte borde det, men...Jag har sett Lean införas i kommun/landsting, 3 olika projekt.  Ett i en HR organisation, ett lite större som skulle vara tänkt att omfatta hela den administrativa biten i förvaltning, den tredje förstod jag inte riktigt...Det hela började faktiskt väldigt mycket så som TS beskriver det. Någon hade varit på en "kurs" och fått höra det fantastiska trolleritrick som genomfördes inom industrin och att man skulle kunna göra det även i offentlig sektor.Man hade varit på någon föreläsning hos en konsult och vips var man konsult självMan började arbeta med det, det genomfördes lite halvslvarvigt för att sedan falla i glömska och det enda det ledde till var att det fick ett ohyggligt dåligt rykte inom den offentliga sektornDen enda som lyckades var HR organisationen som själva avsatte pengar från egen budget och fick en en person som var utbildad Lean inom just offentlig sektorDom lyckades väldigt väl med att streama sin verksamhet utan att säga upp någon.Man har hittat andra saker att kunna jobba vidare med som dels underlättar det dagliga arbetet men som utvecklar hela arbetsstyrkan.Dom har fått ett helt annat arbetsklimat, utan smilyfacees
    Synd, för jag kan verkligen se framför mig hur det skulle kunna funka i just den typen av verksamhet. Jag har ju bara sett det i tillverkande industri och generellt kan jag väl säga att saker har fungerat bättre där det finns än där det inte finns. Jag har sett där det inte funkat som det ska också (där det har fortsatt vara ungefär som innan), enligt mig för att ledningen inte varit tillräckligt engagerad (eller förstått).
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Umbrageous

Lean är sunt förnuft. Om sunt förnuft är en sekt, då är jag med i den.

Svar på tråden Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)