• Queenie70

Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)

Jag tycker hela modellen och orden och uppmaningarna och hela sättet det presenteras på påminner läskigt mycket om en sekt....

• Svar på tråden Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)
  • Queenie70
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 17:08:47 följande:
    Vad är det för verksamhet? 
    Socialtjänsten
  • Hercule
    Hercule skrev 2010-03-21 17:18:30 följande:
    Jepp, jag brukar kolla om de har ett rotationsschema fast det har med andra saker att göra också.
    Å andra sidan har de arbetsuppgifterna inte blivit mer monotona av lean, men jag tror att risken finns för vissa typer av produktion. Definitivt.
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Waldo
    Queenie70 skrev 2010-03-21 16:51:32 följande:
    Åsså ska vi sätta upp en tavla där man ska hänga upp en glad eller ledsen gubbe på morgonen när man kommer, och sätter man upp en ledsen gubbe så får man ett samtal med chefen.....GIVE ME A FUCKING BREAK!!!!Kan jag inte bara få göra mitt jobb...*suck*
    Och detta vill man kalla ett Lean koncept..?

Allvarligt talat, Lean är ett av de allra bästa verktygen som finns idag för att strema kostnader, att skapa närmare samarben osv.
    Lean uppstod inom tillverkningsindustrin och är ett klockrent verktyg inom den verksamheten.

Men när man ska införa det i annan verksamhet som här i socialtänsten, måste man veta vad det är man pratar om. Annars blir det ett jävligt dyrt pseydobabbel
    Detta låter som kommunen vill investera i det senaste och har tagit in en Lean konsult som har gått en "kurs"

Lean i offentlig verksamhet handlar inte om detta. JAg hoppas att det ordnar sig för er och att ni kan få se de positiva sidorna
  • Queenie70
    Waldo skrev 2010-03-21 17:28:12 följande:
    Och detta vill man kalla ett Lean koncept..?Allvarligt talat, Lean är ett av de allra bästa verktygen som finns idag för att strema kostnader, att skapa närmare samarben osv.Lean uppstod inom tillverkningsindustrin och är ett klockrent verktyg inom den verksamheten.Men när man ska införa det i annan verksamhet som här i socialtänsten, måste man veta vad det är man pratar om. Annars blir det ett jävligt dyrt pseydobabbelDetta låter som kommunen vill investera i det senaste och har tagit in en Lean konsult som har gått en "kurs"Lean i offentlig verksamhet handlar inte om detta. JAg hoppas att det ordnar sig för er och att ni kan få se de positiva sidorna
    Det är en jävla massa trams som man förväntas få nån slags religiös upplevelse av som jag tycker. Kommer bara att ta massa tid och resurser och sedan inte resultera i nåt vettigt. Så har man blåst några miljoner i skattepengar...
  • MickeN1973
    Queenie70 skrev 2010-03-21 17:20:45 följande:
    Socialtjänsten
    Kan du vara lite mera specifik,  socialtjänsten omfattar mycke
  • Queenie70
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 17:37:32 följande:
    Kan du vara lite mera specifik,  socialtjänsten omfattar mycke
    Ja här gäller det hela socialtjänsten. Försörjningsstöd, missbruk, barn och familjeenheten etc etc etc. Alla verksamheter i kommunen ska leanas.
  • Hercule
    Waldo skrev 2010-03-21 17:28:12 följande:
    Och detta vill man kalla ett Lean koncept..?Allvarligt talat, Lean är ett av de allra bästa verktygen som finns idag för att strema kostnader, att skapa närmare samarben osv.Lean uppstod inom tillverkningsindustrin och är ett klockrent verktyg inom den verksamheten.Men när man ska införa det i annan verksamhet som här i socialtänsten, måste man veta vad det är man pratar om. Annars blir det ett jävligt dyrt pseydobabbelDetta låter som kommunen vill investera i det senaste och har tagit in en Lean konsult som har gått en "kurs"Lean i offentlig verksamhet handlar inte om detta. JAg hoppas att det ordnar sig för er och att ni kan få se de positiva sidorna
    Jag skulle inte vara så snabb att döma ut vad som görs utifrån en detalj som beskrivs på ett raljerande sätt av en missnöjd anställd, speciellt inte när hon själv säger att de har lyckats få de flesta engagerade. Visst låter den skitfånig, men det är ju knappast det enda de gör (hoppas jag).

Innan jag har varit där och tittat så kan jag faktiskt inte uttala mig om det de gör just nu är lyckat eller inte och det kan knappast du heller. I övrigt håller jag med dig
  • Queenie70
    Hercule skrev 2010-03-21 17:44:35 följande:
    Jag skulle inte vara så snabb att döma ut vad som görs utifrån en detalj som beskrivs på ett raljerande sätt av en missnöjd anställd, speciellt inte när hon själv säger att de har lyckats få de flesta engagerade. Visst låter den skitfånig, men det är ju knappast det enda de gör (hoppas jag). Innan jag har varit där och tittat så kan jag faktiskt inte uttala mig om det de gör just nu är lyckat eller inte och det kan knappast du heller. I övrigt håller jag med dig
    Att alla andra hänger på tåget säger inte särskilt mycket.. Folk är lättledda vettu. Och så får ju folk en chans att komma ifrån sina vanliga högar och mingla runt på Leanutbildningar istället...Kan ju vara en anledning. Säger cyniska jag...
  • Queenie70

JAg tycker det är läskigt med saker som okritiskt höjs till skyarna, där ingen har nåt negativt och säga och om man själv höjer ett litet..."men har ni tänkt på" så skjuts man ned med argumentet att man inte har förstått vad det handlar om...

• Hercule
    Queenie70 skrev 2010-03-21 17:47:19 följande:
    Att alla andra hänger på tåget säger inte särskilt mycket.. Folk är lättledda vettu. Och så får ju folk en chans att komma ifrån sina vanliga högar och mingla runt på Leanutbildningar istället...Kan ju vara en anledning. Säger cyniska jag...
    Som jag sade, det kan jag inte uttala mig om innan jag har varit där och tittat. Och jag tvivlar på att jag kommer att komma i kontakt med socialtjänsten inom den närmaste framtiden.

Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att jag inte tar din bedömning som fakta.
Svar på tråden Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)