• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Krusbär
    odd: Blödningar är ett j-a otyg som man borde slippa, särskilt om man har haft mf. Demon Men jag är ännu ett exempel (och det finns ännu fler av oss som nu har barn) på att det kan gå bra ändå. Jag hade blödningar från och till (rött blod) v 5-9, därefter vid enstaka tillfällen i v 15, 27 och 32. Ingen orsak hittades någonsin, allt såg toppen ut. Håll ut!
  • Längtan efter liten
    Mikes bride skrev 2010-06-07 15:03:31 följande:

Franka: Vad häftigt! Jätte grattis och lycka till!

Odd: Jag hade en stor blödning i v.9 men det var en ofarlig blödning som dom inte kunde säga varför den kom, men ngt mf blev det inte.

Ang. Fragminsprutor så är det värt varenda stick! Jag tog från v.7 till förlossningen och dom sista 2 veckorna tog jag t.om 2 ggr per dag (halva doserna i förebyggande om det skulle sätta igång)
    Jag vande mig aldrig riktigt vid sprutorna som jag tycker gjorde ont, men jag skulle absolut göra det igen!

ja tycker också att sprutorna kommer vara värda vartenda stick om det ger mig ett barn. skulle göra allt för att få behålla en graviditet, men först ska vi klara av att bli gravida...
    Längtan efter liten är stor
  • grisolle

Nu händer det äntligen saker här. Idag ringde jag SU och frågade hur det går med kallelse till utredningen eftersom vi väntat över två månader. Jag fick då reda på att man måste lägga första besöket efter mens men innan ägglossning. Eftersom det är i princip nu för vår del (annars blir det först efter sommaren) lyckades hon efter några minuters funderande få in oss på en tid nästa vecka! Hon var jättetrevlig och hjälpsam.

Blev dock lite fundersam för hon sa att jag skulle ta två panodil en timme innan besöket men det var mest en försiktighetsåtgärd, det brukar inte göra så ont... Vilken undersökning är det som gör ont? Kan det vara när de undersöker livmodern med saltlösning och ultraljud? Tar de blodprov vid första besöket också?

Känns så skönt att det äntligen händer något!

• BettanB

grisolle: Härligt. Ja, det är nog spolningen hon tänker på; jag tyckte inte att det gjorde ont alls, men när jag kom hem sen kändes det som en mild mensvärk ungefär.

Sorg i BettanMansion.
  • Franka

Grisolle - hålelr med Bettan. jag har spolat livmodern flera gånger och det har aldrig gjort ont, bara kittlat lite när vattnet rinner!

Jag kräktes för första gången i morse (!) 10-15 min efter att jag tagit Trombyl. Frågan är om jag bör ta en till Trombyl för säkerthetsskull, eller en halv kanske? tar 75 mg varje dag. Vilket är värst tror ni, att jag får i mig för lite eller ev för mycket en dag? 

Odd, hur går det med blödningen?

• Odetta

Franka: Svårt med trombylen, jag skulle nog själv ringa till sjukvårdsrådgivingen och fråga kanske (om du inte får tag i din läkare). Grattis till första spyan

ego: här har det än så länge varit peppapeppar lugnt. Knappt man vågar säga det högt dock. Ser fram emot läkarbesöket nästa vecka....hatar denna ovisshet!

*kramisar* 

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Franka

Sjukvårdsupplysningen tror jag inte så mkt på, de kan ju inget om missfallproblematik och tycker nog det är galet att ta trombyl över huvud taget!

Ska försöka få svar från Sophiahemmet...

• Odetta
    Franka skrev 2010-06-08 10:31:33 följande:
    Sjukvårdsupplysningen tror jag inte så mkt på, de kan ju inget om missfallproblematik och tycker nog det är galet att ta trombyl över huvud taget!

Ska försöka få svar från Sophiahemmet...
    Fast du behöver ju inte säga varför du äter trombylen...den brukar man ju äta vid risk för stroke och för hjärtat...då är det ju nog så viktigt också att dosen blir rätt.

Men hoppas du får tag i rätt person att fråga, jag vet att i slutändan alltid känns tryggast (och vi som redan är lite extra nojjiga behöver ju all den trygghet vi kan få)

*kraaaaam*
  • Fialisa10

Grisolle: Så vitt jag förstår finns det två oliak undersökningar, spolning av äggledare och ultraljud av livmodern med koksalt. Jag har gjort en ultraljudsundersökning med koksalt och det kändes ingenting (och jag gillar verkligen inte gynundersökningar och tycker att allt gör ont). Är det spolning av äggledare du ska göra så vet jag tyvärr inte om det gör ont.

Idag ska jag till gyn. Idiotgyn. Jag var där sist den 13 april och sa då att jag vill ta prover/påbörja utredning så fort som möjligt. Han sa att vi måste vänta tills mensen kommit tillbaka och efter mycket om och men så kunde min man iaf boka tid för möte. Och det är idag. Om han idag säger att "jahapp då anmäler vi er för utredning nu då", då vet jag inte vad jag gör. Har han suttit på arslet och inte gjort något sen april och först idag ställer oss i kö... Jag är rädd att jag kommer börja grina. Eller bli förbannad och fråga om han är dum i huvudet. Nu har jag ju fixat en tid för utredning själv, utan hans hjälp, men det vet ju inte han. Ärligt talat, om det är så att han FÖRST IDAG tänker ställa oss i kö, kan jag fråga om han är dum i huvudet? Eller lat? Eller bara jävligt oempatisk som inte fattar att jag inte har kunnat fungera normalt senaste 7 månaderna? Och att 3-4 månader till är som ett hån? Hjälp! Känner mig så förbannad i förväg att jag håller på att spricka!

• Odetta
    Fialisa10 skrev 2010-06-08 10:44:10 följande:
    Grisolle: Så vitt jag förstår finns det två oliak undersökningar, spolning av äggledare och ultraljud av livmodern med koksalt. Jag har gjort en ultraljudsundersökning med koksalt och det kändes ingenting (och jag gillar verkligen inte gynundersökningar och tycker att allt gör ont). Är det spolning av äggledare du ska göra så vet jag tyvärr inte om det gör ont.

Idag ska jag till gyn. Idiotgyn. Jag var där sist den 13 april och sa då att jag vill ta prover/påbörja utredning så fort som möjligt. Han sa att vi måste vänta tills mensen kommit tillbaka och efter mycket om och men så kunde min man iaf boka tid för möte. Och det är idag. Om han idag säger att "jahapp då anmäler vi er för utredning nu då", då vet jag inte vad jag gör. Har han suttit på arslet och inte gjort något sen april och först idag ställer oss i kö... Jag är rädd att jag kommer börja grina. Eller bli förbannad och fråga om han är dum i huvudet. Nu har jag ju fixat en tid för utredning själv, utan hans hjälp, men det vet ju inte han. Ärligt talat, om det är så att han FÖRST IDAG tänker ställa oss i kö, kan jag fråga om han är dum i huvudet? Eller lat? Eller bara jävligt oempatisk som inte fattar att jag inte har kunnat fungera normalt senaste 7 månaderna? Och att 3-4 månader till är som ett hån? Hjälp! Känner mig så förbannad i förväg att jag håller på att spricka!
    Om du i fortsättningen inte behöver den här läkarens hjälp kan du nog kalla honom för dum om det är så...men är ni beroende av honom är det nog bäst att bita ihop och på ett snällt och trevligt sätt förklara hur dåligt man mår  *kram*

Vilken tid ska ni dit? Ska tänka på er och hålla tummarna att han överraskar er med att ha förberett allt som går att förbereda

*en kram till*
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14