God morgon!
Vem beställde snöovädret? DN igår visade på regn idag, INTE lappmögel. Nåja. Har halvt-om-halvt bestämt en tur till Ikea idag, med bil om det är dåligt väder. Hoppas hoppas.
Lindasnutt: Jag började innan fyra månader med båda mina barn för de verkade intresserade och det har gått bra. Det kan ju ta en stund innan de vänjer sig och då blir de ännu äldre innan de verkligen äter mer än några smakskedar.
Mirjam: Hoppas att det börjar vända nu.
Therese: Förskolan tyckte att det skulle vara spännande att ha ett möte för pappor och ett för mammor. För att prata genus.
Chrille hade besiktning när det var hans tur. Jag satt där i drygt 1½ timme igår, men blev inte så mycket klokare av det. Vi ska se till individen och inte kön och kläder, men det var väl ingen nyhet. Pratade mycket om riktad reklam och influenser, men jag blev ändå trött på jargongen om att det t ex bara var killar som lekte med lego, att lego själv hade dem som målgrupp och det inte fanns något "tjejigt" och rosa förutom ganska nya Belville. Uma har lekt med lego sedan julen 2008 och älskar det och hon har brandbil och polisbil och liknande, sju figurer varav en är tjej med långt hår utan yrke och resten med uniform. Men vad spelar det för roll? Och det är väl fantasin och leken som ska vara gränslös och se utanför mallarna? Hon leker ju att gosekrokodilen är Stål-Henrik, så allt är väl möjligt?
Ja, jobbet är ju på konsult- och timlönsbasis och de har 7,5-timmes arbetsdag så det uppepå att de inte vill ge samma lön som jag hade sist utan vill ge åtminstone 2 000 kr mindre eller ännu lägre gör att jag inte får ut så många tusenlappar mer när jag jobbar. Dessutom ska jag jobba heltid och kommer hem halv sex som tidigast om jag tar det här jobbet. Alltså måste sambon gå ned i tid och jobba 85% och han får då ett par tusenlappar mindre i lön när jag räknar på det. Så just nu skulle det innebära c:a tusen kronor mer i plånboken efter skatt och så måste jag köpa busskort. Så vi tjänar inte så mycket på det, förutom att jag måste få komma ut och jobba och börja någonstans och till hösten får jag som sagt inte inkomstförsäkringen längre utan schablonersättning från a-kassan på drygt 10 000 kr efter skatt. Så då vill jag ju verkligen inte gå här hemma, även om jag har 300 sådana ersättningsdagar som småbarnsförälder (5 ersättningsdagar i veckan har man, så det blir drygt ett år).
Nu blev det här superlångt. Stackars er. Ska gå och se vad mina barn gör, innan jag smiter in i duschen. Snart dags för den stora påklädningen och lilla promenaden till dagis.