Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

Grattis till Maya! Och grattis till försäljningen!

Här är det fruktsallad beställd som mellis. Igen. Barnen sitter och äter den nu och jag smiter in här. Intervjun gick bra, känns det som. De behöver någon omgående då konsulten innan fick annat jobb och försvann omedelbart så nu är den som ska vara mammaledig där och hoppar in. Tjänsten/uppdraget är till februari nästa år. Räknade på det och eftersom sambon måste gå ned i tid och jag inte får samma lön som innan får vi 1 000 kr om jag tar det här jobbet, i alla fall som det är idag med min inkomstförsäkring. Efter augusti får jag 10 000 efter skatt så då är det större skillnad. Och jag vill ut och jobba. Nu får vi se vad de tyckte bara...

Annars har jag blödningar. Igen, kanske fjärde eller femte gången sedan sprutan jag tog för knappt 1½ månad sedan. Suck.

Har bestämt mig för att steka köttbullar och koka makaroner till middag. Orkar inget annat för ikväll är det föräldramöte för mammor och det börjar sex, sambon är hemma halv sex tidigast. Mer tid imorgon för mer avancerat.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

God morgon!

Vem beställde snöovädret? DN igår visade på regn idag, INTE lappmögel. Nåja. Har halvt-om-halvt bestämt en tur till Ikea idag, med bil om det är dåligt väder. Hoppas hoppas.

Lindasnutt: Jag började innan fyra månader med båda mina barn för de verkade intresserade och det har gått bra. Det kan ju ta en stund innan de vänjer sig och då blir de ännu äldre innan de verkligen äter mer än några smakskedar.

Mirjam: Hoppas att det börjar vända nu.

Therese: Förskolan tyckte att det skulle vara spännande att ha ett möte för pappor och ett för mammor. För att prata genus. {#lang_emotions_undecided} Chrille hade besiktning när det var hans tur. Jag satt där i drygt 1½ timme igår, men blev inte så mycket klokare av det. Vi ska se till individen och inte kön och kläder, men det var väl ingen nyhet. Pratade mycket om riktad reklam och influenser, men jag blev ändå trött på jargongen om att det t ex bara var killar som lekte med lego, att lego själv hade dem som målgrupp och det inte fanns något "tjejigt" och rosa förutom ganska nya Belville. Uma har lekt med lego sedan julen 2008 och älskar det och hon har brandbil och polisbil och liknande, sju figurer varav en är tjej med långt hår utan yrke och resten med uniform. Men vad spelar det för roll? Och det är väl fantasin och leken som ska vara gränslös och se utanför mallarna? Hon leker ju att gosekrokodilen är Stål-Henrik, så allt är väl möjligt?

Ja, jobbet är ju på konsult- och timlönsbasis och de har 7,5-timmes arbetsdag så det uppepå att de inte vill ge samma lön som jag hade sist utan vill ge åtminstone 2 000 kr mindre eller ännu lägre gör att jag inte får ut så många tusenlappar mer när jag jobbar. Dessutom ska jag jobba heltid och kommer hem halv sex som tidigast om jag tar det här jobbet. Alltså måste sambon gå ned i tid och jobba 85% och han får då ett par tusenlappar mindre i lön när jag räknar på det. Så just nu skulle det innebära c:a tusen kronor mer i plånboken efter skatt och så måste jag köpa busskort. Så vi tjänar inte så mycket på det, förutom att jag måste få komma ut och jobba och börja någonstans och till hösten får jag som sagt inte inkomstförsäkringen längre utan schablonersättning från a-kassan på drygt 10 000 kr efter skatt. Så då vill jag ju verkligen inte gå här hemma, även om jag har 300 sådana ersättningsdagar som småbarnsförälder (5 ersättningsdagar i veckan har man, så det blir drygt ett år).

Nu blev det här superlångt. Stackars er. Ska gå och se vad mina barn gör, innan jag smiter in i duschen. Snart dags för den stora påklädningen och lilla promenaden till dagis.

• BackinBlack

Lilla T: Hoppas I mår bättre nu.

Annelie: Åh, ja de där olyckorna kan ju komma ändå. Fick ni sova något?

Mirjam: Ja, jag diskuterar det där mötet varje dag med sambon och andra. Det var så konstigt möte. De är så motsägelsefulla. Man ska se individen inte könet, men så säger de att de måste sätta in blommor och dockor i klossrummet för att tjejerna ska vilja vara där. Uma behöver inte sånt för att bygga med klossar. Och varför en uppdelad diskussion om genus, med pappor och mammor för sig? Bara för att vi var kvinnor var vi ju inte överens och diskussionen ledde ju ingenstans. Bara konstateranden och några "klapp på magen" för att någons son fick ha rosa tröja eller rosa gardiner, andra för att dottern ville ha spiderman och så vidare. Kom aldrig till kärnan liksom. Jag kan babbla om det här hur länge som helst.

Stora syster: Jobbigt med åderbråck, men visst kan man få ta bort dem med någon slags teknik?

Själv tänkte jag passa på att städa idag, ska bli fint väder så jag kanske t o m får några fönster tvättade. Och en liten promenad till Veddesta eller nåt.

Idag skulle jag kanske få besked om jobbet i Solna. Kvinnan på bemanningsföretaget hörde av sig igår och undrade hur det hade gått och vad jag tyckte. Jag nämnde att jag undrade över lönen. För nu har jag räknat på det här. Det är ju timbaserat och det här företaget har 7,5-timmesdagar. Alltså förlorar jag 1 500 kr i månaden som jag inte kan styra över. Så mitt bud på lön är nästan 3 000 kr mer än vi har diskuterat för en annan tjänst, men i slutändan blir det ändå bara 1 500 kr pga deras system och kortare arbetsdagar. Hon på bemanningsföretaget sa att lönen förhandlas om de bestämmer sig för mig, men frågan är hur högt de vill gå. Vi får se.

Jag ska städa och rensa hjärnan och skåpen idag i alla fall. Haha.

• BackinBlack

God morgon!

Sitter här och är seg. Lämnat barnen på dagis, satt igång en maskin tvätt. Sambon ligger i sovrummet och sover, dunderförkyld med hosta och ont i halsen. Vet inte vad jag ska ta mig för idag. Ingenting? Jo, gå ned och kolla skolådorna i källaren kanske. En sådan här dag behöver den här tanten komma ut, annars blir det såååå segt.

Igår fick Vincent komma upp ur vagnen och trava runt i sina fodrade gummistövlar, men då blev han kall och vinteroverallen som börjar bli för liten blev blöt. Tänkte att jag skulle slippa köpa fleecefodrat och allväderstövlar, men nu vet jag inte. Han var så lycklig när han gungade och var ute och gick. Kanske att han kan ha Umas gamla stövlar och så får jag väl sälja våra två för små set och köpa ett nytt åt honom...

Mirjam: Hoppas hon blir bättre i magen snart. Det kan ju sitta ett tag. Vincent var dålig i magen i drygt en vecka fastän han åt bra.

Elin: Ja, det där med genus kan vara svårt men jag tycker ändå att det blir så konstigt och skevt. Se till individen och uppmuntra till all sorts lek (som de säger att de gör) fast utan att behöva tro att man ska lägga till attribut. Och lär barnen respektera varandra, oavsett kläder och kön. Det är inte lätt, men det är väl det som är meningen?

Annelie: Vad skönt.

Lindasnutt: Lycka till med smakportionerna!

• BackinBlack

Therese och Elin: Jag har läst den själv och gillar den, men den fanns faktiskt inte på deras bokbord, där de hade lagt de böcker de arbetade med främst. Hmmm...

Själv är jag så seg idag. Har sökt ett jobb och blivit uppringd om ett annat. Ännu ett bemanningsföretag och jag börjar bli så less. Det är som en kartellbildning, nästan allt är via bemanningsföretagen och de pressar ned lönerna. Visst vill jag ha ett jobb men inte för hur lite lön som helst, det påverkar ju allt - pension, sjukpenning och föräldrapeng. Det lossnar väl snart, men asch så segt det är.

Velar så om sonen ska få ett fleecefodrat regnställ. Fast han kanske klarar sig med overallen ett litet tag till, med regnbyxor över. Jag är trött på att shoppa. Hör och häpna. Nu är kaffebryggaren igång. Ska se om jag piggnar till av lite koffein.

• BackinBlack

Läser igenom inläggen och velar ändå. Jag har köpt ett regnställ på Klädjätten till Vincent plus att han har ärvt ett par regnbyxor i stl 86/92 som ligger på dagis och som kan dras över overallen. Han kan fortfarande inte gå och sitter i vagnen på dagis. Alltså vet jag inte om det ens är nödvändigt egentligen beroende på när han rör sig. Samtidigt kan han ju ha fleecekläder under regnstället när det blir varmare väder.

Umas fleecefodrade regnställ från Klädjätten skulle jag inte kunna vara utan. 349 kr och i två lila toner inköpt i höstas. De har två olika snurrställ med sådana och det finns lite blandade färger. Men att köpa det till Vincent nu känns lite överkurs. Hittade ett par allvädersstövlar på Blocket som kan vara Vincents storlek, men jag har inte fått svar från säljaren. Kostar 50 kr.

Och så är det det här med planering av inköp av kläder som min mamma var på mig när vi visste att vi väntade en pojke. Vi har ett fleecefodrat regnställ i stl 86/92. I nästan chockrosa. Japp. Där känner jag mig inte helt tillfreds att använda det på Vincent. Uma har själv önskat och fått sig en grön vind-/vårjacka och blåa stövlar av mina föräldrar. Så det är ju bra.

Jag är ju inte gjord av pengar. Här ringde de om jobbet igen, med inte så hög lön. Nu har jag räknat på det och jag måste åtminstone få lönen jag hade som konsult för två år sedan för att det ska löna sig. Suck. Att det ska vara så svårt. Ska jag avboka intervjun...? Har varit på det där företaget tre gånger snart.

• BackinBlack

tip: Nej, jag tänkte först att han kan ha sina lätt fodrade gummistövlar med raggsockor. Det hade han igår. Fast jag tyckte han var aningens för kall när vi kom in. Apropå lönen, så känner jag att jag inte vill börja för lågt och tycker inte det är för mkt att begära det jag hade för två år sedan för det är inte superhögt. Därtill att du är beroende av timmarna och förlorar en massa i t ex maj månad när det bara är 19 eller 20 arbetsdagar. Och om uppdraget är tre månader - vart hamnar jag sen? Jag måste åtminstone hinna lämna på morgnarna. Och så är jag inte desperat än. Plus en massa annat. Jag söker vidare helt enkelt.

Försökte klicka på länken men fick felmeddelande. Vi har en röd, som såldes ut billigt när Po.P. hade butik vid Outlet för att det fanns risk att den färgade av sig.

• BackinBlack

tip: Supersnygg väska.

Ja, det är det här kruxet med timmarna som håller mig tillbaka. Jag ska åka på intervjun idag ändå och hoppas på något bra. Läste igenom annonsen igen och jag får jobba med flera delar inom ekonomi, så då får jag ny erfarenhet där, jobbet är i Solna och det står att det är STOR chans till rekrytering. Så det kanske är värt det. Mitt förra jobb hade jag 25 000 kr och inte timbaserat, i maj månad ger en konsultlön på 22 000 kr snarare 20 innan skatt. Men jag måste börjar någonstans. Och kanske att det går att förhandla lite.

Höll på att bli "påbrackad" en praktikplats igår, tre månader med a-kasseersättning fast utbetalat från FK, men ändå tickar a-kassedagarna på. Det är ju på heltid så jag lär ju inte kunna/orka söka annat under tiden, så det fick jag tjafsa bort på telefon med handläggare på Af.

Håller tummarna för Jessie att hon har en bebis nu.

• BackinBlack

Kikar en snabbis medan sambon duschar. Snart går vi och hämtar barnen på dagis.

Hoppas alla ni gravida tar hand om er och att ni bara gör vad ni verkligen måste och vill. Vilket jag tror att ni gör.

Löner är en historia för sig. En del tycker att jag är god för 19 000 medan andra att jag kan kräva 26 000. Så det är så olika vad som förväntas och vad kapaciteten är i pengar. Jag har i alla fall varit på intervjun, de vill hyra in några månader och planerar att anställa och då går vanligtvis lönen upp. Men jag sa ändå min förra konsultlön på 23 500 kr. Så får vi se.

Tog en sväng i affärer för att lämna tillbaka felköp och kikade på lite reor. Kom hem med tre t-tröjor och en långärmad till Vincent och två tunikor till Uma. Nu är det kanske dags att prioritera mig själv. Fast... mitt midjemått har ökat så jag vet inte vad jag ska hitta på (förutom att sluta äta kakor och chips). Lagom kul att gå in i en provhytt. Nåja.

Hoppas ni alla får en fin helg, att våren är här för att stanna och att vi snart får höra talas om en bebis från Jessie.

Kram

• BackinBlack

Mirjam: Såklart man får ringa och kolla. Känner man att man vill så ska man, tycker jag. Hoppas klådan har passerat.

gluffsen: Minns den där magen. Jag gick upp mer än 25 kg med första barnet och hade problem att nå fötterna så jag behövde hjälp att få på mina skor.

flingan: Ja, jag borde verkligen vara lite mer fysisk. Svårt när jag går här hemma och ska söka jobb. Min motion hittills är att spana i affärer. Med Uma promenerade jag med vagnen dagligen, umgicks med två i min mammagrupp fem dagar i veckan och gick till och från dem i andra änden av Skälby, så det blev lätt minst 30 min promenad enkel väg. Inte samma sak med Vincent, ingen mammagrupp och en ihållande vinter, ståbräda och femtontimmarsregeln.

tip: Ja, jag ska försöka stå på mig. Pengar är inte allt, men det underlättar om jag känner att jag tjänar på att börja jobba och lämna barnen längre dagar på dagis.

Här hemma är det morgonstund vid sex som vanligt. Barnen leker tillsammans för stunden, sambon sover för han var vaken sent inatt. Dimma ute, ögoninflammation i Vincents ögon inne. Det blir inte mycket gjort idag, förutom att vara hemma.

Vincent har nu i alla fall börjat krypa. Hehe. Följer Umas utveckling exakt. Hon började krypa två veckor innan hon blev 16 månader, gjorde så ett par veckor och sedan reste hon sig mot vardagsrumsväggen och började gå. Vi får se om han gör detsamma.

Jag är en shopaholic så jag skulle ju vilja fundera och känna ännu en gång på överdragsbyxorna på Lindex. 149 kr styck och jag vet inte om båda behöver, men Uma har en vindjacka och regnkläder och fleecefodrat regnställ. Vincent har regnställ och vindfleece från Po.P. han har ärvt. Det är allt. Hmmm... Hans overall är verkligen för kort i benen och han måste börja ha skor på sig. Tossorna hänger på halvstång. Får se vad det blir. Nu ska jag gå och se om mina vällingbarn behöver påfyllning efter två timmars lek. Dags att skala äpple!

Sköt om er!

Svar på tråden järfällatråden 9