• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • RedTopaz
    MrsMumrik skrev 2011-04-07 09:26:51 följande:
    Rutan - ja vi är helt knäckta... jag förstår faktiskt inte hur vi kunde ha sådan otur att inte få något av våra val. Jag hört flera på ÖF som sökte ungefär samtidigt som vi till populära förskolor i skälby och fått sit första val. Garantilistan säger att om man söker senast 4 månader innan så ska man bli garanterad en plats. Vi har gjort det, men har ändå inte fått någo erbjudande och puckot på kommun säger bara "oj, det måste blivit något fel i systemet". Jag är helt hysterisk just nu och vet inte vad vi ska göra?! Tänk om man får plats i stäket eller i kallhäll...

Selma är frisk i alla fall nu Vi ska dock inte gå till ÖF idag för min man fyller år så jag ska dona lite hemma och förbereda för middagsgäster!
    Stå på er! Om de har klantat sig så måste de fixa till det! Skriker högst får bäst hjälp.. så är det ju tyvärr..

Vi fick inte heller plats i Jakobsberg med vårt första barn men då bad jag om en plats i en nyöppnad förskola i Viksjö istället vilket vi fick, kanonbra! Jag ringde varje dag och var skitjobbig... tyvärr lönar sig sådant! Året efter i Aug fick vi plats till vårt förstahandsval Olovslund i Jakan och där går nu båda sönerna.

Jag är nu hemma från kryssningen, hade det mysigt men sov dåligt på båten så migränen gjorde sig hörd. lade också på mig enormt mycket vatten så mina handleder är alldeles svaga och ömmande trots mina handledsskydd. (tappade matkassen med bla mjölk i när jag skulle lyfta upp den på köksön, kan säga att 2 liter mjölk tar väääääldigt lång tid att torka upp...) Fogarna gör ont och jag går som en långsam anka men jag klarade iaf av en hel dag i Helsingfors =).
    Utöver det fick Noa vattkoppor! Han har bara 10- 15st men blir ju ändå karantän i en vecka.. BLÄÄÄÄ
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • MrsMumrik

Tack för all pepp! Jag har ringt kommunen och bråkat och gråtit idag igen och hon lovade att försöka hjälpa oss. Har ringt vårt förstahandsval två gånger också och varit osedsamt inställsam och bönat och bett. Vi ska byta ut vårt tredehands val nu och stå kvar på det två första och sen får vi se... Det sjuka är att när jag sa att vi kan ta vad som helst till att börja med bara vi får veta något så sa hon att vi får veta 10-12 dagar innan inskolning... Vem FAN hinner fixa föräldrarledighet på 10 dagar???

• Steffi17

10 dagar??? Detta är oacceptabelt!! Du får bråka med de! De har tydligen gjord fel och ni ska inte behöva lida pga detta! BlueTopaz har helt rätt! Du vet, Elise från ÖF fick ingen plats på Orgona men nära Hässelby någonstans vilket hon tyckte var oacceptablet så hon ringde flera gånger, gick på deras nerver och till slut fick hon plats!!! Vet tyvärr inte vad hon sa. Så var jobbig, då vill de hjälpa bara för att slippa dina samtal! Stora styrkekramar till dig!!!

• RedTopaz

Sånt som bara händer mig har precis hänt mig.... (Jag råkar alltid ut för helt sjukt konstiga saker som inte händer andra... =( )
    Delar av vårt hustak blåste ner och landade på min älskade nya Skoda som nu har skador på motorhuven, krossad vindruta, skador på taket samt flera skador på vänster förardörr och vänster passagerardörr.... Jag grinar över min bil och mannen och pappa är på taket och försöker rädda resten av nockpannorna på taket från att lyfta. Det visade sig att företaget som lagt om taket har gjort fel så nu blir det till att anmäla dem...
    Har iaf varit snabb på att fixa så de kom och hämtade bilen till verkstan i em och så åkte jag direkt och hämtade en hyrbil, så nu står en svart V70 på uppfarten istället.
    =(

• lillgrodans mamma

BlueTopaz: Hjälp va hämskt med flygande tag. När var det ni la om taket?

Mumriksfru: Katastrof, 10 dagar innan de måste skämta. Vad krävs för att komma in på gatantilistan?

• RedTopaz

Vi la om det när vi flyttade in sommaren 2006. Kostade oss ca 150 000 så man blir lagom sur när de inte bemödat sig om att spika fast pannorna!! Det är tydligen en del andra fel också men det handlar bara om kosmetiska fel tror vi iaf...

• lillgrodans mamma

Så vansinnig man blir när man anligtat hantverkare och det inte blir rätt. Hoppas dom tar på sig det å kommer och åtgärdar det snabbt.

• RedTopaz

Jag hoppas de betalar för bilens självrisk och 25% av bilhyran också!!! 7000kr har inte vi just nu när jag är sjukskriven heltid :(

• Scruffy

Ett tips ang. privat dagmamma i Viksjö.
    (dem var kommunala tidigare men blev privata 1.10.10)

Vi har haft våra barn där sedan jan 2009.

www.fdhummelmora.se

Nu är dem inte så jätte bra på att uppdatera hemsidan.
    Idag är dem tre som jobbar där. Ett familjeföretag.

Har någon några frågor så inboxa gärna mig då jag inte är så aktiv i tråden.

Dem har fått in några nya barn, men en del slutar till hösten. (minst 2 sty)

• MrsMumrik

BT - men SHIT!! Stackars dig! Kan ni inte få ut det på försäkringen (både taket och bilen)?

Scruffy - tack för tipset! Ska kika på det.

Flinan - tack för de fina orden!

Lillgrodan och Steffi - tydligen är det 10-12 dagar som gäller när det gäller garantiplats. Spelar ingen roll hur mycket jag skriker och gråter. När jag pratade med vårt första val fick jag känslan att de kunde hjälpa oss senare i höst och hon sa att jag skulle ringa tillbaka i början på maj. Vi har rätt till garantiplats och det har också kommunen erkänt nu. Man måste stå i kö 4 månader innan man behöver platsen och vi har stått i kö 10 månader innan vi behöver platsen. Vi har ändrat vårt tredje val till en förskola i viksjö som vi egentligen vill ha som första innan vi flyttade hit (och insåg hur långt det var till viksjö ) så vi får se vad som händer där nu. Vi har gjort allt vi kan nu. Ska ringa kommunen igen i slutet på nästa vecka + viksjö ansvarige + vårt första val i maj och sen är det bara att hoppas. If all else fails får Henrik vara föräldrarledig i höst och vi får fortsätta vara fattiga som kyrkråttor Jag tänker inte skola in min underbara unge på någon förskola som känns skruttig då är vi hellre hemma med henne till vi får plats på något av våra val.

Nu ska jag rulla tillbaka till sängen och kurera mitt allergianfall. Tredje gången det här året jag får sova i badrummet Jag måste sluta äta avokado....

Svar på tråden järfällatråden 9