Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

Jag igen. Kaos i värmen. Vincent har noll tolerans mot det här vädret och har haft minst sex utbrott idag när han sparkar och skriker och håller på att tappa andan, han äter dåligt och är grinig i största allmänhet. Strax efter kommer Uma. Eftersom de är badkrukor som jag är det inte ens säkert att de doppar sig och svalkar av sig, så jag vill ställa in morgondagens tur till badstranden. Förra året fick vi vända hem från mer än en badstrand för att Vincent höll på att smälla av precis hela tiden. Sorry. Jag avvaktar tills vi kan vara två vuxna och har en bil att tillgå inom räckhåll. Eller när vi kan söka skugga och svalka inomhus.

• BackinBlack

Mums för egna jordgubbar. Vilken lyx!

Ja här är det lugnt... Dödade jag tråden? Vi har en hemmadag, barnen var slut efter Parken Zoo i fredags och 30-årsjubileum ute på koloniområdet i lördags. Och så värmen då. Idag har jag gjort av med några hundralappar på Stinsen - tröja till mig och tröja till Uma, nagellack till mig och Uma (svart, silver och cerise) och så lite pyssel (nu igen).

Vi hemestrar, som jag läste att det hette i senaste numret av mama. Gör inga stora utflykter eller resor på semestern utan tar dagarna som de kommer och åker runt och iväg över dagen. Alldeles lagom, särskilt med en väldigt trotsig och just nu "svår" 2½-åring. Inte värt att slösa tusenlappar på något då. Och barnen är nöjda, liksom vi. Den här veckan blir det jordgubbsplockning, hjälpa svärfar att klippa och ansa vid kolonistugan, åka och hälsa på barnens farmor och kanske en tur till Grönan eller Skansen eller en badstrand. Ja, det finns ju massor man kan hitta på.

Om fem veckor börjar jag jobba och då är jag hemifrån 11 timmar om dagen, så det gäller att passa på nu. Nu ska jag surfa vidare och leta efter förvaring till allt detta pyssel som dottern gör och expanderar (virka, brodera, pärlplattor, paint-by-numbers, gips, målarfärger osv). Det är en enda röra för tillfället.

• BackinBlack

Hej hopp!

Imorgon börjar barnen på dagis och sambon börjar jobba men jag har två veckor kvar. Eftersom jag är arbetslös och barnen längtar tillbaka till förskolan efter snart fem veckor hemma så får de gå och så tar jag ledigt om det blir en dag som något särskilt händer.
    Låter kul med en träff, jag är lite sugen. Min syster kommer upp på onsdag och jag vet inte om vi bara ska umgås då eller fram t o m lördag. Annars är det väl ingenting... tror jag.

Nu ska jag in och drömma på Hemnet...

• BackinBlack
    BT: Grattis till pojken! Vad mysigt.

flingan: Wow! Ska du säga upp dig? Vad spännande. Har du något nytt på gång?

Jag hänger på nätet för vi har lite att göra på nya jobbet för tillfället, väntar på att de ska göra några grejer så att jag kan komma igång med högarna. Veckorna går galet snabbt ändå, jobb och barn och fullbokade helger såhär långt. Snart är det jul!
  • BackinBlack
    flingan: Helt rätt! Och skönt att du har annat jobb också på en gång. Finns ingen anledning att de håller dig kvar hela tiden om det är ansträngt. Det gynnar inte någon, faktiskt. You go girl!

tip: Nya jobbet är... nytt. Och segt. Inte så mycket att göra, fortfarande mycket nytt. Jag är van att ha upp över öronen med grejer och mår sämre när det är för lite att göra, kommer liksom av mig. Men det kan bli superduperbra när jag har landat. Allt bra med dig?
  • BackinBlack

flingan: Lycka till imorgon! Skönt med förändring! Jag sitter på ett litet elbolag i Solna och försöker hitta min plats lite grann, kan man säga. Men jag får vara delaktig i mycket och har varierade arbetsuppgifter vilket är toppen!

tip: Bra att du kan plugga hemifrån. Särskilt med sonen och att kunna disponera tiden själv. Men ta hand om dig, sova måste man. Kram.

• BackinBlack

Leonell: Jag tror att det inte finns kvar, vi ville själva dit i början av sommaren men då såg jag en notering att det var stängt.

• BackinBlack
    Jessi: Vet att exempelvis höghusen bakom Maria Kyrka i Jakobsberg har en annan värd än JHAB. Min sambo bodde där innan vi flyttade ihop. Kommer bara inte ihåg vad den värden hette... Kolla här: http://www.hyresvard.se/?cityBox=Järfälla
    Står att det finns 12 privata värdar i Järfälla.

flingan: Trist med VAB, men skönt att slippa gå till det där jobbet. Kram.
  • BackinBlack

Jag ÄLSKAR höstrusket och regnet. Som jag verkar vara ganska ensam om...

Vi åker till Ica i Häggvik när vi storhandlar, tycker det är för trångt och inte lika stort på Ica Viksjö. Förut handlade vi på Coop i Vinsta eller Coop i Häggvik. Lagom avstånd med bil.

• BackinBlack

Vi går till Hårlinjen på Barsbro Torg, men de är inte superbilliga. Men de är bra. Annars har jag också hört om en bra och prisvärd barnfrisör i Kista, vet inte vem bara...

• BackinBlack
    MrsMumrik skrev 2011-10-24 14:25:40 följande:
    Utteröga - jag älskar också höstrusket
    Visst är det underbart!? Fram med tofflor, filtar, stickade tröjor och levande ljus.
  • BackinBlack
    flingansnö skrev 2011-10-29 11:13:40 följande:
    men HUR kan ni gilla hösten??!!! Ok, jag gillar också att mysa med tända ljus och så, men det är kallt, blött, mörkt och allmänt jobbigt! Man har antingen för lite kläder på sig ute eller för mycket.... visst finns det härliga dagar, men hösten är rent generellt hemsk! November är VÄRST!!!  Jag längtar till Jul, som är den enda ljuspunkten på hel långa hösten och vintern.... sen får man lida sig igenom januari och februari....

vaddå, negativ?? Jag???!! Nej hur menar ni nu??!  
    Haha! Ja, om man bortser från att det är svårt att klä sig rätt när de växlar så i väder och temp, och att det är mörkt utan julbelysning och snö som lyser upp och alla baciller som dyker upp så...

Jag ÄLSKAR den här tiden just för att det är "tillåtet" att kura hemma och ta det lugnt, baka och äta onyttigt, bylsa ihop sig i stickat och gå omkring i mystofflor och bulla upp med filtar, film och mys. Och så tända ljus. Så underbart. Sedan kan man som jag, tjuvstarta lite, lite med julförberedelserna. Ni vet väl att första advent är i november i år?
  • BackinBlack
    flingansnö skrev 2011-10-31 18:56:15 följande:
    Ja, man kan ju se det från den ljusa sidan, och just nu, innan barnen kommit hem, med maken på bowling, och ett doftljus brinnande så är det rätt mysigt faktiskt.... att jag dessutom sitter med ryggen åt disken gör saken ännubättre!

Kul att träffa dig på bussen idag föresten!

Visst är det mysigt!

Ja, det var kul att ses på bussen. Jag brukar inte se vilka som är på, har tunnelseende för att hitta en plats och så är det ganska mörkt på bussarna också.
  • BackinBlack

Hej alla nya! Jag bor och är uppvuxen i Barkarby, har två barn födda 08 och 06.

Krusbär: Det finns ett flertal förskolor i Skälby som är bra, det mest populära ligger i Orgona, tror jag, men jag minns inte namnet. Kanske någon Skälby-bo kan hjälpa? Jag vet inte hur det är med dagmammor i Skälby, i Barkarby finns de inte kvar utan de som var dagmammor arbetar nu på förskolorna. Vad jag vet.

hellas: Kul att du trivs i Skälby.

För aktiviteter fredagar tror jag att flera kan rekommendera kyrkans öppna förskola i församlingshemmet vid Järfälla kyrka, på andra sidan Barkarby Station. Jag har själv inte varit där, men vet att alla som varit där är nöjda. På kommunens öppna förskola på Barsbro Torg får man inte ta med de äldre syskonet om det är inskrivet på förskola... det får man däremot på kyrkans öppna förskola.

Svar på tråden järfällatråden 9