Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

Mirix skrev 2010-04-09 11:08:36 följande:
    Annika: har ni funderat på en sån där elgrej som lixom förlamar offret [barnet]?
    Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

Lilla T: Vad mysigt att ha föräldrarna där. Avlastning och sällskap.

flingan: Ha en toppenhelg på landet!

Själv har jag varit på en shoppingtur och bara handlat mat på Ica faktiskt. Jo, en söt skylt på den fina affären också som Uma får ha över sitt skrivbord där det står "Veckans konstverk" och en klänypa i form av en pensel.

Pratade just med återförsäljaren till vagnen. För att få bromsarna att fungera på vagnen måste vi lämna in på service. Nej, det ingår inte i garantin för vi skulle ha smort hjulen efter tre månader (använde den i knappt fyra mån, sedan har den bara stått) och nej det går inte heller på garantin för man har bara sex månader på vagnar. Jag fattar noll. Och är lite putt. Fyrahundra kronor för att fixa det. Suck.

• BackinBlack

OK. Och nu har jag hunnit reta upp mig för det här med vagnen. Vi har inte misskött den på något sätt och att det skulle vara bara 6 mån garanti - det köper jag inte. Blir så irriterad. Vi har använt den från månadsskiftet juni/juli till oktober och då inte ens varje dag. Sedan har den stått. Vi skulle ha varit inne och fått hjulen smorda i månadsskiftet sept/okt, det har vi inte gjort men hjulen snurrar på bra. Men låsanordningen fungerar bara INTE. Så sur. Ska vi betala för det?

• BackinBlack

Lindasnutt: Vad kul att ni är här nu! Och skönt att få igång nätet också.

• BackinBlack

Mirix: Härligt. Ja, Vincent är också helt galen i att vara ute nu, svårt att få hem honom. OCH Uma. Hon fick ett härligt känsloutbrott igår, som försvann och kom tillbaka vid middagsbordet. "Pappa, jag vill ut och GUNGA!!!!"

Idag blir det sagostund på biblioteket, ska "roffa åt oss" biljetter till nästa helgs teater och så kanske vi tar en tur någonstans. Borde lämna tillbaka lite lånat till en familj t ex. Först hade vi tänkt kolla de utreade sulkyvagnarna på stora kedjan men när jag var där igår hade de typ inga kvar, fastän annonsen/mejlet just gått ut. Nissar. Vincent får åka kombivagnen ett tag till så får vi se vad vi hittar.

Igår började Vincent klättra upp i Umas Poäng-fåtölj och ställa sig i den. Om och om igen. Puh. Och så ska han upp i hennes säng och ställa sig hela tiden. Kan inte lämna honom om vi inte köper en störtkruka. Och till middagen blev han som vanligt helt otålig när han såg att det närmade sig matdags och pekade ivrigt på bordet och sa "kyckin", dvs kyckling. Men han går fortfarande inte på egen hand.

• BackinBlack

Mirjam: Vet inte hur nödvändig en dubbelvagn är. Det beror på vilka avstånd man har till t ex dagis och när man är hemma och ska ta sig någonstans. Vi köpte först en ståbräda, men det var tungt för mig att dra eftersom kombivagnen väger en del i sig och är meckig att svänga med (i alla fall med ståbräda). Så när sommaren närmade sig och Vincent var halvåret köpte vi en dubbelvagn. Fast egentligen kunde vi ha kört två vagnar när det behövdes.

Problemet var väl att jag är utan körkort och Uma ändå inte alltid ville gå och då blev det jobbigt för svaga mamman som inte kunde bära OCH köra lillebror i vagn samtidigt. Och inget körkort, bara bil. Men alltsomallt använde vi den för oss ganska dyra dubbelvagnen i fyra månader, och då inte ens varje dag.

Men nu är dubbelvagnen helt överflödig, Uma är fyra år och tar vi oss på längre utflykter så är vi mer än en vuxen. Och Uma kan faktiskt gå längre än man tror. Ståbrädan har jag lånat ut till en granne och dagiskompis till Uma som ska få syskon om ungefär en vecka. För jag orkar inte dra på 20 kg vagn och 15 kg barn tillsammans.

• BackinBlack

Puh. Och nu är mina barn helt enkelt i luven på varandra hela tiden. Det blev som vi sa. Uma har varit (och är) så gullig mot sin lillebror, nästan inga tjuvnyp alls. "Vänta tills han kan ta sig fram och tar hennes saker" har vi sagt hela tiden. Och nu är vi där. Och det är bråk många gånger om dagen. Just nu har Uma tagit de saker hon vill ha ifred och byggt ett torn av dem längst upp vid huvudänden av sin säng. De behöver varsitt rum. Eller nåt. Helt galet är det i alla fall. Fullt ös.

• BackinBlack
    Mirix skrev 2010-04-10 09:01:49 följande:
    Ja men Mira ju mkt yngre än Uma..hum ni andra? Kajsa tex, Ville va väll 2 när Moa kom?
    Ja det är sant. Vi kanske kommer till det dilemmat senare.
  • BackinBlack

Ja, syskonkärleken är stor. Fick just lyfta bort Vincent som hade ställt sig mot stolen där Uma sitter och gör halsband. Han nöp henne i vaden. Jag och syrran brottades och bråkade en himla massa, delade rum i elva år. Och det var tre år mellan oss. För att inte tala om hon brorsan, som är tio månader äldre än vad hon är. Härligt liv hemma.

Apropå vagnar så är jag supernöjd med vår breda vagn. Visst den kanske inte kommer in precis överallt, men det gör inte kombivagnen heller. Vår City Mini Double är bara aningens bredare och blir mindre ihopfälld och väger också mindre än kombivagnen. Förstår att en vagn är ett måste om syskonet är omkring två år, skulle vi få ett syskon tätare så är dubbelvagnen nödvändig. Igen.

Nu ska vi styra upp dagen. Danskurs, matinköp och så ska vi ned till kolonilotterna med mina föräldrar. Det skulle ju bli tio grader och sol idag. Eller hur?

Svar på tråden järfällatråden 9