• StinaV

När äter ni Påskbord/Påskbuffé?

När äter ni påskmiddag?
    Vilken dag och vilken "tid".

Har i min uppväxt alltid ätit påskbord till lunch på påskafton. Sen lagades något gott på kvällen typ lammstek, lax eller grillat ute. I min sambos familj har de alltid ätit påskbord på kvällen som middag.

Med alternativet flera tillfällen så menar jag att man lagar maten på nytt eller är bjuden hos någon annan. Inte att man micrar resterna..

Påskbord för mig är väl ungefär som julbord, men ingen skinka. Skriv gärna om ni har några speciella favoriter som ni gärna har på ert bord. Min favorit är nog min systers räkomelett och den kallrökta laxen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När äter ni Påskbord/Påskbuffé?
  • Min högsta önskan
    Oftast påsafton till middag. Men i år blir det på långfredagen då några inte kunde på påskafton. Vi brukar äta det hos mina föräldrar.
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Mirakel händer

Inte alls...

♥Kim 950313♥ ♥BF 100709♥
  • Kazeer

Påskafton ... men både lunch och middag.

Vi gör som på julafton. Den kalla maten till lunch (på påsken blir det sill, ägg mm) och den varma maten till middag (på påsken en lammstek).

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • StinaV
    Kims mamma skrev 2010-03-23 14:34:13 följande:
    Inte alls...
    Får man vara nyfiken och fråga varför?
  • LindaJohansson81

Ehh jag vet inte riktigt hur man ska svara? Vi äter alltid en långfrukost på påskafton, sedan äter vi påskbord till Lunch/middag, orkar oftast inte äta något mer efter.

• Yavannakementári

Lunch på påskafton. Sedan får man leta påskägg i trädgården! (vaddå? jag är bara 23 år :-P)

Godast är ALLTID kallrök lax men alla fint målade ägg går inte heller av för hackor!

• StinaV
    Yavannakementári skrev 2010-03-23 15:44:44 följande:
    Lunch på påskafton. Sedan får man leta påskägg i trädgården! (vaddå? jag är bara 23 år :-P)Godast är ALLTID kallrök lax men alla fint målade ägg går inte heller av för hackor!
    Vi letar också ägg i trädgården! :D
    Jag är bara 23 år jag med och mina äldsta systrar är 33 år.. Börjar bli jobbigt för påskharen nu att hitta gömställen till alla barn, respektive och barnbarn..

Har aldrig hört om nån annan än jag som gjort detta vid vuxen ålder..
  • Atamon

Måste svara inte alls. Vi äter middag, som är påskinspirerad. Lite ägg, sill, påskskinka, laxosv  Jag är van lammstek och ugnsomelett men det äter inte mina svärföräldrar där påsken firas numer.

• Yavannakementári
    StinaV skrev 2010-03-23 16:04:20 följande:
    Vi letar också ägg i trädgården! :D Jag är bara 23 år jag med och mina äldsta systrar är 33 år.. Börjar bli jobbigt för påskharen nu att hitta gömställen till alla barn, respektive och barnbarn.. Har aldrig hört om nån annan än jag som gjort detta vid vuxen ålder..
     Varför ska man ha påsk annars liksom!?

Vi lär hålla på tja, alltid ^^ Men plats till barn/barnbarn blir nog inga problem så vi firar på sommarstället meg gigantisk trädgård. Fast visst, man vet ju ungefär var man ska leta
  • StinaV
    Yavannakementári skrev 2010-03-23 16:49:44 följande:
     Varför ska man ha påsk annars liksom!? Vi lär hålla på tja, alltid ^^ Men plats till barn/barnbarn blir nog inga problem så vi firar på sommarstället meg gigantisk trädgård. Fast visst, man vet ju ungefär var man ska leta
    Vi firar också på sommarstället med en gigantisk trädgård!
    Är du jag? ;)
  • lövet2

Till lunch på påskafton. Men vi äter ett väldigt moderat påskbord. Bara målade ägg i stort sett.

• Sencha

Påskmaten serveras till lunch på påskafton. Det är ägg och sill, och eventuellt mammas gravade lax. Och sedan lammstek.
    Ibland kan det snarast bli lammstek till kvällen istället. Beror lite på.

Men är det ägg-och-sill-biten du menar, eller?

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • StinaV
    Sencha skrev 2010-03-23 23:21:43 följande:
    Påskmaten serveras till lunch på påskafton. Det är ägg och sill, och eventuellt mammas gravade lax. Och sedan lammstek. Ibland kan det snarast bli lammstek till kvällen istället. Beror lite på.Men är det ägg-och-sill-biten du menar, eller?
    Ja precis, ägg och sill och vad man nu har..
  • La Lola

Inte alls.
    Har inte ätit nån traditionell påskmat sen mina föräldrar dog för 12 år sen.

Nu äter vi det vi vill på vilken dag vi vill.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • About golden years

Ja det blir det i år eftersom jag ska besöka mina föräldrar den helgen, vilken dag har jag ingen aning om dock.
    Hade jag vart hemma däremot hade det inte blivit nån särskild påskmiddag!

• snillis

Inte alls.

När jag var yngre åt vi kalkon hemma hos föräldrarna på långfredagen.

Men vi kommer nog att ha middagsgäster på påskafton men då äver vi inte påskbord. Det hör endast julen till.

• Puss och Kram

Beror alldeles på vems familj (min eller makens) vi ska träffa och när vi har tid att ses, beror lite på arbetstider osv. Någon dag under påsken blir det i alla fall, inte så noga faktiskt.

Svar på tråden När äter ni Påskbord/Påskbuffé?